عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با توجه به اعلام بانکمرکزی مبنی بر کمبود منابع ارزی در کشور و همچنین توقف تولید خودروهای پرتقاضا و لزوم تولید و عرضه خودروهای جایگزین درخصوص برخی از بندهای آییننامه واردات خودرو توضیحاتی را مطرح کرد. به گزارش خبرخودرو، سیدمحمدرضا میرتاجالدینی؛ با توجه به اختصاص یک […]
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با توجه به اعلام بانکمرکزی مبنی بر کمبود منابع ارزی در کشور و همچنین توقف تولید خودروهای پرتقاضا و لزوم تولید و عرضه خودروهای جایگزین درخصوص برخی از بندهای آییننامه واردات خودرو توضیحاتی را مطرح کرد. به گزارش خبرخودرو، سیدمحمدرضا میرتاجالدینی؛ با توجه به اختصاص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو براساس آییننامه تنظیمی از سوی وزارت صمت به اختصاص روزانه ۲۵۰ میلیون دلار از ارز پتروشیمیها برای واردات انواع کالاها اشاره کرد و اظهار داشت: مجموع ارز تخصیص یافته در طول چهار روز یک میلیارد تومان خواهد بود که تمامی آن هزینه نمیشود و ارز مازاد را میتوان برای واردات خودرو اختصاص داد. وی به سهم بالای درآمدزایی پتروشیمیها اشاره کرد و افزود: بنابراین اختصاص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو، اخلالی در بازار ارزی کشور ایجاد نکرده و موجب کمبود ارز در داخل کشور نمیشود. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، همچنین درخصوص واردات خودروهای ۱۰ تا ۲۰ هزار دلاری براساس آییننامه واردات و اختصاص تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی برای واردات خودروهای اقتصادی با ارزش ۱۰ هزار دلار، گفت: معتقد هستم خودروهای بیش از ۳۰ هزار دلار با نرخ تعرفه قبلی میبایست مجوز واردات پیدا کند. میرتاجالدینی؛ در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا واردات خودروهای اقتصادی براساس شرایط مندرج در آییننامه جایگزین مناسبی از لحاظ قیمت و تقاضا برای خودروهای تیبا و سمند که خط تولید آنها متوقف شده هستند، خاطرنشان کرد: واردات این خودروها در صورتی که با تیراژ بالا باشد، جایگزین مناسبی برای خودروهای پرتقاضای تیبا و سمند بوده و موجب حذف قرعهکشی میشوند. همچنین غلامرضا شریعتی؛ نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه درمجلس شورای اسلامی نیز، در مورد واردات خودرو و انحصاریسازی واردات آن برای تولیدکنندگان، گفت: همانطور که مستحضر هستید ما در برنامه بودجه سال ۱۴۰۱ واردات ۱۰۰ هزار دستگاه را مصوب کردیم و بودجه هم مورد موافقت شوراینگهبان قرار گرفت. وی افزود: این مصوبه در مجمع تشخیص هم بررسی شد و با آن موافقت شد. دولت هم قرار شد آییننامه اجرایی آن را ابلاغ کند. لذا دولت مجوزهای لازم برای واردات خودرو را از مجلس گرفته است و منعی برای واردات خودرو وجود ندارد. شریعتی؛ تأکید کرد: موضوع دوم مربوط به بحث چگونگی واردات و انحصار در واردات است. در گذشته واردات خودرو تعداد محدودی بود اما ما در حال تلاش هستیم تا از قبال واردات خودرو همه مردم استفاده کنند و هدف این است که خودروی خارجی وارد کنیم تا هم بازار رقابت در کشور ایجاد شود و هم هزینه خرید خودرو را در کشور پایین بیاوریم. این نماینده مجلس، درپاسخ به اینکه نقش مافیای خودرو در واردات چیست؟ تصریح کرد: اگر در این واردات هم انحصار باشد مجدد همان افزایش قیمت خودرو را شاهد خواهیم بود و در عمل مردم از این قانون مجلس منتفع نخواهند شد. لذا هدف قانونگذار این است تا بازار به نوعی مدیریت شود و نفع آن به مصرفکنندگان واقعی برسد. شریعتی؛ میگوید: اختصاص سهمیه واردات به خودروسازان کار اشتباهی است که باعث نوع جدیدی از انحصار در بازار خودرو خواهد شد، بنابراین بهشدت باید از آن اجتناب شود.
واردات خودرو باید به نفع مردم تمام شود / اختصاص سهمیه واردات خودرو به خودروسازان اشتباه است
وی یادآورشد: در اختصاص سهمیه واردات نباید داشتن نمایندگی فروش ملاک باشد، بلکه باید نمایندگی خدمات پس از فروش مدنظر قرار گیرد، در غیر این صورت، با توجه به محدودیت مراکز فروش، باز هم انحصار ایجاد شده و به نفع مردم نخواهد بود. وی در پایان، خاطرنشان کرد: مجلس کاملاً ناظر بر این است که واردات خودرو طوری انجام و اجرایی شود که مردم از آن منتفع شوند و بازار رقابتی شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.