همکاری تویوتا و بی‌ام‌و برای تولید شاسی‌بلندهای هیدروژنی

هیدروژن، فراوان‌ترین عنصر گیتی است و به‌عنوان سوخت همیشه سر زبان‌ها بوده اما هیچگاه به جایگاه واقعی خود نرسیده است. با شروع گذار از بنزینی به برقی و رشد انفجارگونه باتری خودروهای برقی، سوخت هیدروژن به دلیل امکان ذخیره در پیل‌های سوختی همچنان گزینه مورد تأکید تویوتاست. به گزارش مناقصه‌مزایده، با این که بحث اصلی […]

هیدروژن، فراوان‌ترین عنصر گیتی است و به‌عنوان سوخت همیشه سر زبان‌ها بوده اما هیچگاه به جایگاه واقعی خود نرسیده است. با شروع گذار از بنزینی به برقی و رشد انفجارگونه باتری خودروهای برقی، سوخت هیدروژن به دلیل امکان ذخیره در پیل‌های سوختی همچنان گزینه مورد تأکید تویوتاست. به گزارش مناقصه‌مزایده، با این که بحث اصلی درباره آینده خودروها، گسترش خودروهای تمام برقی است، شکل گرفتن یک همکاری بین دو غول آلمانی و ژاپنی در زمینه تولید خودروهای هیدروژنی شایان توجه است. تقریباً همه خودروسازان بزرگ دنیا طرح‌های تحقیقاتی و حتی خودروهای طراحی شده در زمینه پیل سوختی و سوخت‌های هیدروژنی دارند. خود بی‌ام‌و خودروی V-12 مجهز به قوای محرکه هیدروژن۷ و تویوتا برند میرای Mirai خود را به خودروهای هیدروژنی اختصاص داده‌اند. بی‌ام‌و سالیان سال است که از هیدروژن به‌عنوان بهترین سوخت برای خودرو دفاع می‌کند، [هر چه باشد خورشید هم این همه انرژی را با سوزاندن هیدرژن ایجاد می‌کند!] اما به دلیل ترندهای جهانی خودروهای تمام برقی را نیز در دستور کار خود دارد مثل مدل‌های iX، i4، و i7. تویوتا که اول بار هیبریدی‌ها را با فروش سونامی وار پریوس در دنیا جا انداخت، قرار است در مقابل چشم منتقدان و شکاکان تولید و عرضه خودروهای هیدروژنی در سال ۲۰۲۵ روند صعودی بگیرند. سابقه همکاری تویوتا و بی‌ام‌و به تعامل آنها در تولید خودروی Z4 بی‌ام‌و و سوپرای تویوتا در زمینه‌های نوآوری و کسب‌وکار مشترک باز می‌گردد. بی‌ام‌و مثل سایر خودروسازان مطرح دنیا در زمینه ساخت خودروهای برقی، رقابت‌جویانه و ستیزهجویانه عمل نکرده است اما پیتر نوتا؛ مدیر فروش بی‌ام‌و، گفته است که برنامه این خودروساز آلمانی آن است که تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۵۰ درصد از تولیداتش خودروهای برقی باشند و همین حالا هم می‌تواند دو سال زودتر به این برنامه برسد. با این حال در هیچیک از این دو خودروساز، هیدروژن به‌عنوان سوخت، هدف غایی نبوده است اما به هر حال هر دو خودروساز می‌دانند که سیاستگذاران کشورهایشان در حال سرمایه‌گذاری روی این نوع سوخت هستند. برای مثلاً در آلمان، دولت میلیاردها دلار برای اشاعه سوخت هیدروژن سرمایه‌گذاری کرده است. از اینرو بی‌ام‌و خود را برای تولید شاسی‌بلند هیدروژنی iX5 آماده می‌کند. به احتمال زیاد در حمل‌ونقل پایدار آینده، هیدروژن به‌عنوان سوخت یکی از گزینه‌های جدی خواهد بود.