انتقادات نسبت به ارسال خدمات پستی در حالی افزایش یافته که ارسالکننده کالا، میتواند از بیمه استفاده کرده تا در صورت بروز هرگونه مشکلی برای کالایش، خسارت مورد نظر را دریافت کند. به گزارش ایسنا، این روزها که خریدهای آنلاین افزایش یافته، خدمات پستی نقش پررنگتری در زندگی افراد ایفا میکند؛ بسیاری از افراد پس […]
انتقادات نسبت به ارسال خدمات پستی در حالی افزایش یافته که ارسالکننده کالا، میتواند از بیمه استفاده کرده تا در صورت بروز هرگونه مشکلی برای کالایش، خسارت مورد نظر را دریافت کند. به گزارش ایسنا، این روزها که خریدهای آنلاین افزایش یافته، خدمات پستی نقش پررنگتری در زندگی افراد ایفا میکند؛ بسیاری از افراد پس از شیوع کرونا در ایران، به جای مراجعه به فروشگاهها و خریدهای حضوری، ترجیح میدهند که ابزارهای مورد نیاز خود را در اینترنت جستوجو کرده و پس از یافتن فروشگاه مورد نظر خود، سفارش اینترنتی میدهند؛ در این شرایط فارغ از اهمیت اطمینان به فروشگاه و اصالت محصول، نحوه حملونقل کالاها از اهمیت زیادی برخوردار است. در حالی که در سالهای گذشته، شرکت ملی پست نقش حملونقل کالاها را در بیشتر مواقع برعهده داشت، اکنون خدمات پستی از نامه و قبوض کاغذی به مرسوله و کالا تغییر یافته است و در عین حال، شرکتهای خصوصی هم پا به عرصه رقابت با این شرکت گذاشتند؛ این در حالی است که همچنان شرکت ملی پست، گستردهترین سیستم حملونقلی را دارد و حتی اگر مناطقی وجود داشته باشد که شرکتهای خصوصی زحمت انتقال کالا به آن نواحی را به خود ندهند، اما پست به واسطه ماهیت ملی خود، به دورترین نقاط کشور را هم بهعهده میگیرد. بهواسطه افزایش حجم مرسولات پستی، انتقادات و بعضاً اعتراضاتی نسبت به این خدمات هم افزایش یافته است. این اعتراضات، از تأخیر در زمان ارسال تا آسیب رسیدن به کالا و حتی به سرقت رفتن و مفقود شدن آنها را شامل میشود. هرچند محمود لیائی؛ مدیرعامل شرکت ملی پست، معتقد است که بیش از ۹۸ درصد مرسولههای ما با موفقیت توزیع شده که دو میلیون توزیع ناموفق را شامل میشود، با وجود این، نمیتوان همین تعداد شکایت را هم نادیده گرفت. بدینمنظور و برای پیگیری کالاهایی که توزیع ناموفق داشتند، شرکت ملی پست بیمهای را در نظر گرفته است که در صورت بروز مشکل، بهعنوان غرامت به صاحب مرسوله پرداخت میکند. برای این کار، زمانی که فرد، مرسوله را به باجه پستی تحویل میدهد، اعلام میکند که ارزش مرسوله چقدر است و آن مرسوله بیمه میشود و مبلغی که اظهار شده، درصورت مفقودی یا آسیبدیدگی، مبنا قرار میگیرد. بیمه کالاهای پستی به این صورت است که یک بیمه تحت عنوان بیمه اجباری وجود دارد که با ۸۰۰ تومان، کالا را تا ۸۰۰ هزار تومان حمایت میکند، اما بیمه دیگری تحت عنوان بیمه اظهارشده و با توجه به ارزش محتوای مرسوله تا سقف ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که متناسب با آن، بهازای هر میلیون تومان بیمه، ۱۰۰۰ تومان باید پرداخت شود، یعنی سقف آن تا ۲۰ میلیون تومان، حق بیمه ۲۰ هزار تومانی دارد. با وجود این، فعال کردن بیمه اظهارشده، بستگی به شرکت طرف قرارداد دارد، مثلاً پیج اینستاگرامی که کالایی را برای فروش گذاشته، باید موظف شود کالا را بیمه کند که اگر کالا آسیب دید، از طریق شرکت پست غرامت پرداخت شود. بدینترتیب اگر مرسولهای پشت باجه پست تحویل شود، پرداخت غرامت آن برعهده پست است و اگر شخص ارسالکننده وارد نرمافزار جامع قبول شود، وزن و بیمه و همه چیز مشخص است، اما اگر در این سیکل قرار نگیرد، پست وظیفهای در قبال آن ندارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.