نقض حقوق مصرف‌کننده از سوی خودروسازان

مدیران ایران‌خودرو در ۱۸ اردیبهشت سال‌جاری در حالی میثاق‌نامه کیفیت را امضاء کردند که امروز ۲۹ مردادماه همچنان مردم از بی‌کیفیتی خدمات و محصولات گلایه می‌کنند. به گزارش مهر، مشاهدات عینی در تعمیرگاه‌های شرکت ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو کشور، حکایت از معطلی بسیار زیاد و حتی غیرمعمول مشتریان و توقف چندین روزه […]

مدیران ایران‌خودرو در ۱۸ اردیبهشت سال‌جاری در حالی میثاقنامه کیفیت را امضاء کردند که امروز ۲۹ مردادماه همچنان مردم از بی‌کیفیتی خدمات و محصولات گلایه می‌کنند. به گزارش مهر، مشاهدات عینی در تعمیرگاه‌های شرکت ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو کشور، حکایت از معطلی بسیار زیاد و حتی غیرمعمول مشتریان و توقف چندین روزه خودروهای آنها برای تأمین قطعات اولیه و ابتدایی خودروهاست. مشتریان هم از عدم پاسخگویی نمایندگان این شرکت و یا حواله دادن رفع مشکل تا زمان تأمین قطعاتی که معلوم نیست چه روزی تأمین خواهند شد گلایه می‌کنند. جالب اینجاست که در بین خودروهای متوقف شده برای تأمین قطعات، خودروهای نو و کم‌کارکرد نیز به چشم می‌خورد. خودروهایی که با امید به کارا بودن خریداری شده بودند و امروز به مایه بدنامی صنعت خودرو داخلی شده‌اند. عدم حمایت از مصرف‌کننده و مشتری یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین انتقادات به شرکت‌های داخلی تولیدکننده خودرو است. در حالی که در ماده۳ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو که در تاریخ ۲۳/‏۰۳/‏۸۶ توسط ریاست جمهوری وقت ابلاغ شده، تمهیدات خوبی برای حمایت از مصرفکننده در نظر گرفته شده است. تمهیداتی که اگر توسط مسؤولین وزارت صمت مورد توجه و بازخواست قرار می‌گرفت شاید امروز وضعیت رضایت از صنعت خودرو داخلی اینگونه نبود. ماده ۳ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو می‌گوید: «عرضه کننده در طول مدت ضمانت مکلف به رفع هر نوع نقص یا عیب (ناشی از طراحی، مونتاژ، تولید، یا حمل) است که در خودرو وجود داشته یا در نتیجه استفاده معمول از خودرو، بروز نموده و با مفاد ضمانتنامه و مشخصات اعلامی به مصرف‌کننده مغایر بوده یا مانع استفاده مطلوب از خودرو یا نافی ایمنی آن باشد یا موجب کاهش ارزش معاملاتی خودرو شود. هزینه رفع نقص یا عیب خودرو در طول مدت ضمانت و جبران کلیه خسارات وارده به مصرف‌کننده و اشخاص ثالث، اعم از خسارات مالی و جانی و هزینه‌های درمان ناشی از نقص یا عیب (که خارج از تعهدات بیمه شخص ثالث باشد) هزینه‌های حمل خودرو به تعمیرگاه، تأمین خودروی جایگزین مشابه در طول مدت تعمیرات (چنانچه مدت توقف خودرو بیش از ۴۸ ساعت باشد.) بر عهده عرضه‌کننده می‌باشد.» در حالی که شخص رئیس‌جمهور از ابتدای روی کار آمدن دغدغه مستمر خود را در حوزه صنعت خودرو چه در جلسات هیأت دولت و چه در بازدید سرزده از شرکت ایران‌خودرو در اسفندماه سال گذشته نشان داد، اما همچنان در همت مسؤولین پاییندستی سؤال جدی وجود دارد. باید از مسؤولین وزارت صمت و شخص فاطمی‌امین؛ وزیرصمت، پرسید که چرا در نظارت و اجرای قانون نسبت به این شرکت‌ها تعارف می‌کنند تا به جای ایجاد فضای امنیت روانی برای مردم و مشتریان این شرکت‌ها، فضای امنیت روانی برای مدیران این شرکت‌ها برقرار باشد؟! امری که بعضاً با فشار نمایندگان مردم و رسانه‌ها بعضاً شدت می‌یابد و با کاهش فشارها به شرایط سابق باز می‌گردد.