نیروی کار متخصص چالش آینده صنعت نفت

یادداشت نیروی کار متخصص چالش آینده صنعت نفت نیروی انسانی محرک اصلی برای رسیدن به تعالی هر شرکتی است، تعالی که اگر درست و به‌جا حمایت و مدیریت نشود، می‌تواند جایگاه یک شرکت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. امروزه، نیروی باتجربه و اصطلاحاً کاربلد می‌تواند هر دقیقه از کار را به سود تبدیل کند، اگر […]

یادداشت

نیروی کار متخصص چالش آینده صنعت نفت

نیروی انسانی محرک اصلی برای رسیدن به تعالی هر شرکتی است، تعالی که اگر درست و به‌جا حمایت و مدیریت نشود، می‌تواند جایگاه یک شرکت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. امروزه، نیروی باتجربه و اصطلاحاً کاربلد می‌تواند هر دقیقه از کار را به سود تبدیل کند، اگر بهتر بخواهیم به آن اشاره کنیم، نیروی مستعد، می‌تواند سرانجام یک پروژه را از بازه‌زمانی و هزینه در بزنگاه‌هایی که هر لحظه نیاز به خلاقیت دارد یا با آزمون و خطاهای گذشته که از آن درس گرفته با درایت خود تهدید را به فرصت تبدیل کند. این سابقه و مدیریت به‌هنگام که براساس تجربه به‌‌‌دست آمده را اگر مدیران از لحاظ علم روز منابع انسانی مدیریت نکنند، در آینده باید شاهد بروز مشکلاتی برای شرکت‌های تخصصی در کشور باشیم. نیروهای تخصصی که سال‌ها به‌‌‌دور از خانواده یا با خانواده در گرمای طاقت‌فرسای مناطق نفت‌وگازخیز برای رسیدن به پیشرفت کشورمان با جان و دل پای کار آمده‌اند و امروز پس از تجربه‌اندوزی از پروژه‌های نفتی و صنعتی گوناگون با مشکلات رفاهی روبه‌‌‌رو هستند. مشکلاتی که بعضاً در صنایع مختلف نیز از آن می‌شنویم، مشکلاتی که مدیران می‌توانند با در کنار قرار گرفتن کارگران با مدیریت صحیح کمی از این مشکلات را حل کنند، یکی از مشکلاتی که نیاز به اقدام فوری دارد، برآورده‌سازی حداقل مطالبات عمومی این قشر زحمتکش است، مثلاً پرداخت به موقع حقوق یا در نظرگرفتن رفاهی که طعم سختی‌های کار در این مناطق را جبران کند یا اقامتگاه، لباس و وعده‌های غذایی که بعضاً در‌ شأن و جایگاه این عزیزان نیست یا مشکل واسطه‌گری بین کارفرما با شرکت‌های پیمانکاری که وجود دارد، عدم‌اطمینان از آینده شغلی که هرلحظه امکان از دست دادن شغل خود را دارند که با اتمام پروژه باید به‌‌‌دنبال کاری دیگر باشند همه و همه از لحاظ روحی و جسمی زحمت‌کشان این صنعت را خسته می‌کند و فردی که با سابقه چند ساله در این عرصه پر از مشقت می‌توانست بازوی مستحکمی برای ارتقای نظام صنعت نفت ایران باشد یا باید از این چارچوب خداحافظی کند یا سراغ کاری برود که بتواند روزمرگی خود را برای دریافت حداقل حقوق جبران کند. باید قبول کنیم آنها یک سرمایه عظیم برای مملکت خودشان محسوب می‌شوند، با از دست دادن آنها که آموزش عملی حین کار در مملکت مادری خود دیده‌اند. چند سال باید یک نفر آموزش ببیند تا به این سطح برسد و حال این تخصص برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بسیار مهم است؛ بنابراین با کوله‌باری از تجربه، به‌صورت رایگان مهاجرت می‌کنند، و باید بدانیم با پیش رفتن این روند در آینده، کشور نسبت به داشتن نیروهای تکنسین و فنی با چالش روبه‌رو خواهد شد اما برخی از این دغدغه‌های امروز آنها که تبدیل وضعیت از شرکتی و پیمانکاری به قرارداد مستقیم با نفت است، با هم‌افزایی دولت و مجلس قابل حل است، همان‌طور که این حرکت‌ها از دولت و مجلس شروع شده است و مسؤولان‌ درصدد رفع این مشکلات هستند و نسبت به آن کارهای زیادی را شروع کرده‌اند اما نیاز مبرم امروز این است که با سرعت بیشتر در جهت اجرایی مصوبات آن حرکت کنند.

میلاد حسنی‌امیرآبادی؛ کارشناس صنایع پتروشیمی

 

توسط توزیع برق پایتخت انجام شد؛

کشف بیش از ۹ هزار دستگاه استخراج رمزارز غیرمجاز

مدیر حراست و امور محرمانه شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تعداد ۹ هزار و ۴۰۴ دستگاه استخراج رمزارز غیرمجاز کشف و ضبط شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، کاظم دهقان‌پور؛ افزود: در راستای کاهش بار شبکه توزیع برق و جلوگیری از بروز نوسان و خسارت به تجهیزات مشترکان برق پایتخت و در ادامه برنامه‌ریزی سال‌جاری این شرکت در طرح برخورد با متخلفان و بهره‌برداران غیرقانونی شبکه برق پایتخت، با بررسی و اقدامات انجام شده توسط بازرسان مناطق ۲۲گانه این شرکت، تعداد ۹ هزار و ۴۰۴ دستگاه ماینر از ابتدای سال‌جاری تاکنون شناسایی و کشف شده است. وی با اشاره غیرقانونی بودن اتصال دستگاه‌های استخراج رمزارز فاقد مجوز به هر نحو و در هر محل از رصد مستمر و پیگیری بازرسان این شرکت در سطح پایتخت خبر داد. پیش‌تر شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) اعلام‌کرد: در مجموع تاکنون هفت‌هزار و ۲۰۷ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز در کشور کشف و تعداد ۲۳۴ هزار و ۱۱۳ دستگاه جمع‌آوری شده است. هر دستگاه استخراج بیت‌کوین (ماینر) به‌صورت متوسط توان مصرفی به‌اندازه پنج یخچال ۲۰ فوت و چهار کولر آبی دارد و به همین دلیل استخراج‌های غیرمجاز به دلیل ایجاد اختلال در شبکه توزیع، می‌تواند باعث بروز آسیب به وسایل برقی شهروندان شود. رمزارز گونه‌ای پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل شده و معمولاً به‌طور نامتمرکز بدون وابسته به یک بانک‌مرکزی کار می‌کند.