مدیر کریدور فناوری تا بازار و مجری طرح «باشگاه صادرات دانشبنیان» معاونت علمی، گفت:در صدد هستیم که شرکتهای دانشبنیان با پتانسیل صادراتی را رتبهبندی کنیم تا برند ملی در این زمینه ارتقاء یابد. عماد احمدوند؛ مدیر کریدور فناوری تا بازار و مجری طرح «باشگاه صادرات دانشبنیان» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گفتوگو با […]
مدیر کریدور فناوری تا بازار و مجری طرح «باشگاه صادرات دانشبنیان» معاونت علمی، گفت:در صدد هستیم که شرکتهای دانشبنیان با پتانسیل صادراتی را رتبهبندی کنیم تا برند ملی در این زمینه ارتقاء یابد. عماد احمدوند؛ مدیر کریدور فناوری تا بازار و مجری طرح «باشگاه صادرات دانشبنیان» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گفتوگو با مهر، درباره این باشگاه اظهار کرد: تقریباً دوسال است که فعالیتهای باشگاه صادرات دانشبنیان با پیشنهاد و راهبری دبیر ستاد فناوری نانو و حمایت مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی آغاز شده است. هدف اصلی این باشگاه کمک به تغییر نگرش سایر کشورها نسبت به توانمندیهای فناورانه ایران و ارتقای برند ملی است. وی با بیان اینکه در این مدت، حدود ۱۳۰۰ شرکت مورد ارزیابی فنی قرار گرفتهاند، تأکید کرد: باشگاه صادرات دانشبنیان درصدد است علاوه بر رتبهبندی شرکتهای با پتانسیل بالا، نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی و برای هر شرکت، برنامه توانمندسازی ارائه دهد.
معیارهای ارزیابی دانشبنیانهای صادراتی
وی با بیان اینکه در ماههای نخست طرح، دستورالعملها و شاخصهای ارزیابی تدوین شدند، گفت: معیارهای ما برای رتبهبندی شرکتها، در سه محور اصلی شامل فنی، شرکتی و بازار طراحی شده است و هر محور، از چند شاخص تشکیل شده است. اولین محور، به دنبال تعیین سطح فناورانه محصولات شرکت است. در این محور، مشخص میشود که محصولات شرکت از نظر میزان پیچیدگی فنی و میزان وابستگی به واردات در چه سطحی قرار دارند و همچنین وضعیت آنها از نظر دریافت گواهینامههای بینالمللی و ثبت پتنت امتیازدهی میشود. احمدوند؛ خاطر نشان کرد: برای شرکتهایی که امتیاز لازم در محور فنی را کسب کنند، ارزیابی در محورهای شرکتی و بازاری انجام میشود. در محور شاخصهای شرکتی نیز وضعیت واحد تحقیق و توسعه (R&D) شرکت بررسی و نسبت این واحد به کل نیروهای شرکت با یک فرمول مشخص امتیازدهی میشود. در این مرحله همچنین زیرساختهای فروش و خدمات پس از فروش خارجی، سایت اینترنتی شرکت و استانداردهای شرکتی ازجمله ایزو (ISO) مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار میگیرد. مدیر کریدور فناوری تا بازار و مجری طرح «باشگاه صادرات دانشبنیان» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ادامه داد: نهایتاً یکسوم امتیازها در رتبهبندی باشگاه صادرات دانشبنیان به وضعیت فروش داخلی و خارجی شرکت اختصاص مییابد.
توزیع ستارهها بین شرکتهای صادراتی
مجری طرح باشگاه صادرات دانشبنیان، گفت: تاکنون ۱۳۰۰ شرکت مطرح و برتر را از بین هفت هزار شرکت دانشبنیان مورد ارزیابی فنی قرار داده و ۹۴۵ شرکت را به طور کامل ارزیابی و رتبهبندی کردهایم. احمدوند؛ با بیان اینکه شرکتها براساس امتیازهایی که کسب میکنند در یکی از سطوح پنج ستاره تا دو ستاره عضو باشگاه میشوند، گفت: شرکتهای پنج ستاره باید حداقل ۸۰ درصد امتیاز کل و ۶۰ درصد امتیاز فنی را کسب کنند و سابقه صادرات حداقل یک میلیون دلار داشته باشند.
شروط احراز هر سطح در باشگاه صادرات دانشبنیان
وی گفت: از ۹۴۵ شرکت که تاکنون در باشگاه صادرات دانشبنیان ارزیابی شدهاند، شش شرکت در سطح ۵ ستاره شناخته شدند؛ همچنین تعداد شرکتهای چهار تا دو ستاره به ترتیب، ۵۲ شرکت، ۲۵۴ شرکت و ۱۹۱ شرکت است؛ از سوی دیگر ۲۵۴ شرکت نیز بهعنوان مستعد عضویت در باشگاه شناخته شدند و ۱۸۸ شرکت نیز حداقل امتیاز لازم را کسب نکردهاند. مدیر کریدور فناوری تا بازار و مجری طرح «باشگاه صادرات دانشبنیان» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه کار ارزیابی در باشگاه به صورت مستمر انجام میشود و آمار شرکتها ثابت نیست، تأکید کرد: کار باشگاه صادرات دانشبنیان صرفاً رتبهبندی نیست، بلکه در این باشگاه عارضهیابیهایی صورت میگیرد و گزارشهای تحلیلی به نهادهای سیاستگذار و حامی داده میشود که بتوانند حمایتهای خود را متناسب با نیازهای هر شرکت تنظیم کنند. احمدوند؛ با بیان اینکه در باشگاه تلاش میکنیم تا برنامهها و اقدامات صادراتی مرتبط با دانشبنیانها، متمرکز بر شرکتهای دارای قابلیت باشد، گفت: نشست دیپلماسی نوآوری که طی سه روز متوالی با میزبانی و مدیریت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه و با حضور بیش از ۴۰ نفر از سفرا و سرکنسولگریهای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، در همین راستا بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.