کدام وعده‌‌های رئیس‌جمهوری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات محقق شد؟

راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت، افزایش ۲۲ درصدی سرعت اینترنت همراه و افزایش ۱۰ درصدی سرعت اینترنت ثابت،‌ آغاز پروژه ملی فیبرنوری، تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال و ارائه اینترنت رایگان به دهک‌های پایین درآمدی، از اقدامات مهم وزارت ارتباطات برای تحقق وعده‌ رئیس‌جمهوری است. به گزارش فارس، طبق رسمی هر ساله به مناسبت هفته دولت، […]

راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت، افزایش ۲۲ درصدی سرعت اینترنت همراه و افزایش ۱۰ درصدی سرعت اینترنت ثابت،‌ آغاز پروژه ملی فیبرنوری، تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال و ارائه اینترنت رایگان به دهک‌های پایین درآمدی، از اقدامات مهم وزارت ارتباطات برای تحقق وعده‌ رئیس‌جمهوری است. به گزارش فارس، طبق رسمی هر ساله به مناسبت هفته دولت، دستاوردهای یک ساله دستگاه‌های اجرایی بررسی می‌شود. امسال شعار هفته دولت که مصادف با دوم شهریور تا هشتم شهریور ۱۴۰۱ است، «دولت مردم» انتخاب شده است. گزارش عملکرد یک‌ساله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در چند بخش شامل بخش اول) عملکرد در راستای وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور، بخش دوم ) ۱۰ کلان- اقدام راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مردادماه ۱۴۰۱، بخش سوم ) و عناوین مهم‌ترین اقدامات راهبردی در راستای ۱۰ کلان- اقدام بخش دوم تا مرداد ۱۴۰۱ دسته‌بندی شده است. در این مطلب، عملکرد در راستای وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور را مرور می‌کنیم. از جمله مهم‌ترین مواردی که رئیس‌جمهوری در برنامه‌های انتخاباتی خود برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به آنها اشاره کرد، تأکید بر ارائه خدمات دولت الکترونیکی به مردم برای تسهیل امور مردم، ارائه اینترنت باکیفیت به مردم، رونق فضای کار برای کسب‌وکارهای مجازی و بهره‌مندی دهک‌های پایین جامعه از اینترنت رایگان بوده است. طبق گزارشی که وزارت ارتباطات از عملکرد خود منتشر کرده،‌ از مهم‌ترین اقداماتی که در راستای تحقق وعده‌های رئیس‌جمهوری انجام شده است، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱- راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند تا پایان شهریور ۱۴۰۱ که منجر به ارائه حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد به صورت کاملاً غیرحضوری و برخط به مردم می‌شود.

۲- راه‌اندازی نسخه آزمایشی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در آدرس my.gov.ir که مردم می‌توانند با یک بار احراز هویت به تمام خدمات ۲۰ دستگاه ملی متصل به این پنجره استفاده کنند.

۳-  افزایش حدوداً ۲۲ درصدی میانه‌ سرعت اینترنت همراه.

۴- افزایش حدوداً ۱۰ درصدی میانه‌ سرعت اینترنت ثابت.

۵- ارائه سرعت‌های نزدیک به هزار مگابیت برثانیه به مردم در چند شهری که پروژه «فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها» شروع شده است.

۶- واگذاری فرکانس جدید ۲۳۰۰ مگاهرتز به اپراتورهای تلفن همراه.

۷- تشکیل «کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال» برای دستیابی سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی تا پایان دولت سیزدهم.

۸- ارائه بسته اینترنت ۵۰ گیگ یک‌ساله برای سرپرست خانوارهای سه دهک پایین درآمدی.