دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد توقف زیان خودروسازان با عرضه خودروهای زیانده در بورس کالا دبیر انجمن خودروسازان ایران، گفت: با توجه به اینکه با فروش خودرو در حاشیه بازار موافقت نمیشود، به منظور توقف زیاندهی خودروسازان، اکنون بهترین زمان برای موافقت با ورود خودروهای زیانده و دونرخی به بورس کالا بوده که به […]
دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد
توقف زیان خودروسازان با عرضه خودروهای زیانده در بورس کالا
دبیر انجمن خودروسازان ایران، گفت: با توجه به اینکه با فروش خودرو در حاشیه بازار موافقت نمیشود، به منظور توقف زیاندهی خودروسازان، اکنون بهترین زمان برای موافقت با ورود خودروهای زیانده و دونرخی به بورس کالا بوده که به نفع دولت، تولیدکننده، مصرفکننده و بازار است. به گزارش مناقصهمزایده، احمد نعمتبخش؛ اظهار داشت: پاشنه آشیل صنعت خودرو، قیمتگذاری دستوری است و راهکاری که به خروج خودروسازان از زیان، پرداخت مطالبات قطعهسازان و ارتقای کیفیت خودرو میانجامد، استفاده از تجربه دهه ۷۰، قیمتگذاری مبتنی بر عرضه و تقاضا و نرخ حاشیه بازار است. وی با بیان اینکه سودآوری شرکتهای خودروسازی و پرداخت مالیات حاصل از سود فروش به نفع دولت است، افزود: فروش در حاشیه بازار، موجب قطع دست دلالان، تکنرخی شدن خودرو و حذف رانت میشود اما نه در دولت قبلی و نه در دولت فعلی، متأسفانه شهامت تصمیمگیری نسبت به فروش خودرو در حاشیه بازار وجود نداشته است. دبیر انجمن خودروسازان ایران، گفت: صرفنظر از اولویت فروش در حاشیه بازار، در شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس بهترین راهکار است و موجب خروج خودروسازان از زیان میشود که خوشبختانه وزیر صمت نیز با این شیوه فروش موافقت خود را اعلام نموده است. نعمتبخش؛ معتقد است: اکنون بهترین زمان برای موافقت با ورود خودروهای زیانده و خودروهای دونرخی و دارای رانت به بورس کالاست. در عین حال تولیدات برخی از خودروسازان خصوصی ضمن اینکه اختلاف قیمت با بازار ندارند، ورود آنها به بورس ضرورتی ندارد و تصمیمگیری در این زمینه در اختیار هیأت مدیره این شرکتهاست. دبیر انجمن خودروسازان ایران، تصریح کرد: براساس ماده۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت موظف است از باب زیان ناشی از قیمتگذاری دستوری، به صنعت خودروی کشور کمک زیان پرداخت نماید که مشکلات مالی دولت نیز تاکنون مانع از اجرای این ماده از قانون شده است. نعمتبخش؛ تأکید کرد: عرضه دو محصول گروه بهمن به بورس، این تابو را شکسته و با توجه به اینکه قیمت نهایی نیز از نرخ بازار کمتر بوده، دیدگاه مثبتی نسبت به عرضه در بورس ایجاد شده است. وی در این باره ضمن یک توصیه به وزیر صمت، عرضه تمامی خودروهای دو گروه خودروسازی ایرانخودرو و سایپا یا حداقل آن دسته از محصولات زیانده و دونرخی که در بازار اختلاف قیمت دارند را مطرح کرد و افزود: بدینترتیب رانت موجود در بازار خودرو از بین میرود. هر کالای دو نرخی، منشأ رانت و فساد است و وفور تقاضای کاذب برای خودروهای دونرخی موجب قرعهکشی شده است. دبیر انجمن خودروسازان ایران، گفت: در فرآیند عرضه در بورس قیمتی کمتر از قیمت بازار به دست آمده است، زیان انباشته ۱۱۷ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور بهواسطه فروش در بورس کمتر شده و حصول سود بیشتر برای خودروسازان برابر با سودآوری سهامهای خودرویی برای سهامدارانی است که بهواسطه قیمتگذاری دستوری مورد ظلم قرار گرفتهاند. نعمتبخش؛ در پایان، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مجوز فروش خودرو در حاشیه بازار صادر نمیشود و خوشبختانه عرضه خودرو در بورس امتحان خود را پس داده، با توجه به این شرط که هر کد بورسی تنها یک دستگاه خودرو میتواند خریداری نماید به واسطه عرضه در بورس فعالیت دلالان در بازار خودرو محدود خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.