آغاز جشنواره ونیز با یک مستند واقعی از عباس کیارستمی

آغاز جشنواره ونیز با یک مستند واقعی از عباس کیارستمی هفتادوسومین جشنواره فیلم ونیز با نمایش فیلم« ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس‌کیارستمی»، برای بزرگداشت این فیلمساز جهانی آغاز به‌کار کرد. به گزارش ایسنا، تالار بزرگ دارسنا ونیز در ایتالیا، میزبان فیلم‌سازان، منتقدان، ستاره‌های سینما و مدیران دیگر جشنواره‌ها از سراسر جهان بود که […]

آغاز جشنواره ونیز با یک مستند واقعی از عباس کیارستمی

هفتادوسومین جشنواره فیلم ونیز با نمایش فیلم« ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس‌کیارستمی»، برای بزرگداشت این فیلمساز جهانی آغاز به‌کار کرد.

به گزارش ایسنا، تالار بزرگ دارسنا ونیز در ایتالیا، میزبان فیلم‌سازان، منتقدان، ستاره‌های سینما و مدیران دیگر جشنواره‌ها از سراسر جهان بود که گردهم آمده بودند تا در نمایش ویژه‌ افتتاحیه این جشنواره با یاد عباس‌کیارستمی شرکت کنند.

این مراسم با اکران دو فیلم کوتاه نمایش داده نشده، از عباس کیارستمی همراه بود. «مرابه‌خانه‌ببر» فیلم سیاه و سفید ۱۶ دقیقه‌ای و یک بخش از فیلم «۲۴ فریم» که کیارستمی مراحل پایانی آن را در طول دوره‌ درمان در بیمارستان و منزلش به پایان رسانده بود، دو اثری بودند که نمایش آن‌‌ها با استقبال و ابراز احساسات تماشاگران همراه شد.

پیش از نمایش فیلم ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی، آلبرتو باربرا، رییس فستیوال ونیز، از عباس‌کیارستمی یاد کرد و از تفاوت او با دیگر فیلمسازان به لحاظ نوع فیلم‌سازی‌ و تنوع کاری و چرایی برگزاری بزرگداشتی در این سطح، سخن گفت.

سپس احمدکیارستمی، فرزند عباس‌کیارستمی، با دعوت از سیف‌ا… صمدیان، کارگردان فیلم ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی، برای سخنرانی به خاطرات حضورش در سال ۲۰۰۵ مراکش سر کلاس فیلمسازی عباس‌کیارستمی و مارتین اسکورسیزی برای دانشجویان مراکشی و آمریکایی اشاره و از رابطه خاص این دو فیلمساز بزرگ سینمای جهان یاد کرد.

کیارستمی گفت، تنها کسی را که در دنیا می‌شناختم که می‌توانست کاری کند که برای بزرگداشت پدرم چه در ونیز چه در سایر نقاط جهان، فیلم شایسته‌ای از او داشته باشیم، سیف‌ا…صمدیان بود؛ همانطور که قبلا در پاریس در مراسم بزرگداشت پدرم هم گفتم، عباس‌کیارستمی در سفرهای داخل و خارج از ایران و برنامه‌های مشترک با صمدیان، معتقد بود مقابل دوربین او حضوری آسوده، با اطمینان و آرامش دارد. در شرایطی که اصولاً از مقابل دوربین کسی بودن پرهیز می‌کرد و معذب بود.

او اضافه کرد: همین نوع شناخت باعث شد، مطمئن باشم حتی اگر شرایط زمانی درخواست برای ساخت چنین فیلمی مناسب نباشد، می‌توانم از صمدیان بخواهم از تصاویر مربوط به این سال‌ها، فیلمی را در این مدت محدود زمانی آماده کند.

 

در ادامه سیف‌ا…صمدیان، فیلمساز و عکاس، گفت: هم خوشحالم که اینجا هستم هم خوشحال نیستم. خوشحالم از این‌که به نام سینما دور هم جمع شدیم و یک فیلم می‌بینیم و خوشحال نیستم که این فیلم به نام کیارستمی است و اصلا دوست نداشتم این فیلم به نام او و به یاد او باشد.