محققان مرکز نوآوری دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برای اولینبار موفق شدند سیستم مدیریت روسازی تمام مکانیزه و هوشمندی را برای متولیان مدیریت راهها طراحی کنند. به گزارش مناقصهمزایده، روحا… سعیدینژاد؛ مجری طرح «سامانه جامع مدیریت راه هوشمند و مقرون بهصرفه رودرن» گفت: «راهها» یکی از مهمترین زیرساختهای هر شهر و کشور […]
محققان مرکز نوآوری دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برای اولینبار موفق شدند سیستم مدیریت روسازی تمام مکانیزه و هوشمندی را برای متولیان مدیریت راهها طراحی کنند. به گزارش مناقصهمزایده، روحا… سعیدینژاد؛ مجری طرح «سامانه جامع مدیریت راه هوشمند و مقرون بهصرفه رودرن» گفت: «راهها» یکی از مهمترین زیرساختهای هر شهر و کشور است که حفظ کیفیت آنها از دیرباز مورد توجه متولیان بوده است. وی ادامه داد: اجرای سیستم مدیریت روسازی میتواند علاوه بر حفظ کیفیت راهها، ارزش آن را حفظ کرده و هزینههای تعمیر و نگهداری را تا ۸۰ درصد کاهش دهد. این پژوهشگر با بیان اینکه استفاده از روشهای سنتی و نیمهمکانیزه برای اجرای سیستم مدیریت روسازی در سطح شبکه راهها به دلیل ناکارآمدی و هزینه بالا امکانپذیر نیست، گفت: از اینرو سامانهای تحت عنوان «رودرن» بر پایه هوشمصنوعی را توسعه دادیم که علاوه بر مقرون بهصرفه بودن، بسیار سریع و کارآمد است. وی خاطرنشان کرد: فرآیند تحقیق و توسعه سامانه رودرن از تابستان سال ۹۹ توسط تیمی متشکل از متخصصان راه ترابری، هوشمصنوعی و IT آغاز شد. تمرکز اصلی تیم روی رفع عیوب و گلوگاههای اجرایی روشهای پیشین پایش وضعیت راه بود. سعیدینژاد؛ با بیان اینکه این سامانه نوآوریهایی در سطح بینالمللی داشته است، گفت: در همین راستا، برای اولینبار در دنیا سیستم مدیریت روسازی تمام مکانیزه و هوشمندی توسعه یافت که پیچیدگی و هزینههای اجرای این سیستم را بهشدت کاهش دهد. وی درباره تلاش شرکتهای خارجی در این زمینه، گفت: در سالهای اخیر یک شرکت آمریکایی نیز سیستمی برای ارزیابی کیفی راهها توسعه داده است. اما از آن جهت که این سیستم مطابق استانداردها عمل نمیکند چندان مورد قبول جامعه علمی نیست. سعیدینژاد؛ خاطرنشان کرد: در این سامانه، پایش وضعیت راه با استفاده از ابزار ارزان قیمت و در دسترس مانند تلفن همراه انجام و دادههای آن با استفاده از الگوریتمهای پیچیده هوشمصنوعی و به صورت کاملاً مکانیزه تحلیل و خروجیهای نهایی به صورت شاخصهای کیفی جهت استفاده متولیان راه تولید میشود. وی گفت: با این سامانه تمام مراحل تحلیل و ارایه نتایج به صورت کاملاً خودکار انجام میشود و برای تمام مدیران در سراسر دنیا قابل استفاده است. از سوی دیگر مکانیزه بودن این سامانه به متولیان راه امکان ایجاد یک سیستم مدیریت روسازی مقرون به صرفه را برای سطح وسیعی از راههای تحت حوزه استحفاظی خود میدهد و این امکان را فراهم میکند که بودجه سازمان خود را مدیریت و به صورت بهینه مصرف کنند. پژوهشگر دانشگاه امیرکبیر، تصریح کرد: توسعه دانش و هوشمندسازی فرآیند اجرای سیستم مدیریت راهها در فاز برداشت وضعیت و تحلیل دادهها، میتوانند زمینهساز پیادهسازی این سیستم توسط خودروهای خودران باشد. با اجرای این امر آرمان جمع سپاری مدیریت معابر (یا همون برون سپاری به جمعیت استفادهکنندگان از معابر) تحقق یافته و شهروندان در نقش کلیدی در مدیریت زیرساخت شهری و برونشهری ایفا خواهند کرد. وی افزود: سامانه رودرن از ابتدای سالجاری در حال انجام اقدامات لازم برای ورود به بازار و جذب سرمایه است. این محقق درباره ویژگیهای طرح، گفت: ارزیابی و مدیریت راه میتواند پیچیده، زمانبر و پرهزینه باشد، ولی وجود ابزار هوشمند به متولیان راه کمک میکند راههای باکیفیتتری داشته باشند و در عین حال هزینههای خود را به شدت کاهش دهند. وی درخصوص سایر ویژگیهای طرح، گفت: ارزیابی خرابی سطحی، ارزیابی ناهمواری، داشبورد اختصاصی، سرعت و دقت بالا از دیگر مزایای این سامانه به شمار میرود. محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره مزیتهای رقابتی طرح، گفت: مهمترین مزیت سامانه رودرن نسبت به سامانه مشابه خارجی و همچنین سیستمهای سنتی مدیریت راهها، رویکرد آن در اجرای هوشمند و تمام خودکار این سیستم از صفر تا ۱۰۰ است. به بیان دیگر تمام مراحل اجرای سیستم مدیریت راهها با استفاده از سامانه رودرن سادهسازی شده و الگوریتمهای هوشمصنوعی بخش اعظمی از فرآیند را بهعهده دارند. وی گفت: ورود مدلهای مبتنی بر هوشمصنوعی این سامانه در فاز ارائه راهکار، مدیران را قادر میسازد در کوتاهترین زمان ممکن تصمیمات صحیحی برای مدیریت راههای خود بگیرند. در حالی اجرای این فاز در سایر سامانهها به صورت سنتی و زمانبر انجام میپذیرد. این محقق، تأکید کرد: از اینرو هوشمندسازی کل فرآیند به کاهش چشمگیر هزینه اجرای سیستم مدیریت روسازی نسبت به سایر سامانهها منجر شده است. سعیدینژاد؛ درباره کاربردهای پروژه گفت: ارزیابی کیفی وضعیت روسازی شبکه راهها، ارزیابی ناهمواری سطح راه، ارزیابی نوع، وسعت و شدت خرابیهای سطح راه، جانمایی خرابیهای سطحی روی نقشه، تجمیع دادهها براساس عارضههای شهری و نمایش به صورت قطعهبندی شده، برآورد بودجه مورد نیاز جهت انجام عملیات تعمیر و نگهداری، ارزیابی هوشمند مبلمان راه، جانمایی تابلوهای هشداردهنده، راهنمایی و رانندگی و راهنمای مسیر، ارزیابی وضعیت خطکشی سطح راه، بهینهسازی بودجه سازمان، ارائه راهکارهای مدیریتی جهت بهبود وضعیت موجود با نگاه به روند اضمحلال شبکه از کاربردهای این پروژه بهشمار میروند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.