وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای شناسایی و برخورد با سوءاستفادهکنندگان از خدمات ارزشافزوده، سامانهای راهاندازی کرد تا کاربران تلفن همراه با وارد کردن یک کد از وضعیت عضویت خود در سرویسهای خدمات ارزشافزوده مطلع شوند و درصورت نیاز عضویت خود را از این خدمات لغو کنند. به گزارش ایسنا، خدمات ارزشافزوده (Value Added Services) […]
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای شناسایی و برخورد با سوءاستفادهکنندگان از خدمات ارزشافزوده، سامانهای راهاندازی کرد تا کاربران تلفن همراه با وارد کردن یک کد از وضعیت عضویت خود در سرویسهای خدمات ارزشافزوده مطلع شوند و درصورت نیاز عضویت خود را از این خدمات لغو کنند. به گزارش ایسنا، خدمات ارزشافزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده میشوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهمترین موضوعات خدمات ارزشافزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأیگیری، تبلیغات موبایلی و اطلاعرسانی میشود. خدمات ارزشافزوده میتواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که بهعنوان تأمینکننده محتوا (Content Provider) شناخته میشوند، انجام شود. اگرچه استفاده از این خدمات ارزشافزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما برخی از شرکتهای ارزشافزوده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویسها درآوردهاند. از آنجایی که این خدمات معمولاً هزینههای بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزشافزوده به کاربر میتواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینههای زیادی که در قبوض کاربران سیمکارتهای دائمی آمده و یا سرویسهایی که موجب تمام شدن اعتبار سیمکارتهای اعتباری شده، اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشته است. در مواردی مشاهده شده پیامکهای تبلیغاتی یا متن فریبنده از طریق پیامرسانهای اجتماعی یا سرشمارههای شخصی ارسال میشود که کاربران را تشویق میکند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت کنند و برخی از کاربران با اعتماد به این پیامها، موارد درخواستی در پیامک را انجام میدهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر میشود. در همین راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شناسایی و برخورد با سوءاستفادهکنندگان از خدمات ارزشافزوده سامانه ستاره هشتصد مربع (#۸۰۰*) را راهاندازی کرد و کاربران تلفن همراه میتوانند با وارد کردن این کد از وضعیت عضویت خود در سرویسهای خدمات ارزشافزوده مطلع شوند یا در صورت نیاز عضویت خود را از این خدمات لغو کنند. لازم به ذکر است؛ کد ستارههشتصدمربع برای تمام دارندگان سیم کارتهای اپراتورهای مختلف مشترک است. پیش از این در مهر ماه سال ۱۳۹۸ توسط مسؤولان دولت وقت مطرح شده بود که به مدت دو سال است برای ساماندهی این بازار تلاش میشود. همچنین سه نوع خدمات در این بازار تعریف میشود؛ یک نوع خدمات را بعضی از کسبوکارها ارائه میدهند، به طور مثال بعضی از مارکتهای آنلاین وقتی میخواهند اپلیکیشن بفروشند، از طریق صورت حساب قبض موبایل دریافت میکند. البته این شیوه اشکالاتی داشت از جمله اینکه اپراتورها در برخورد با کسبوکارهای حوزه فناوری اطلاعات، به صورت انحصاری برخورد میکنند و به برخی از آنها اجازه فعالیت نمی دادند و بعضاً پلی شده که اپراتورها در برخورد و مواجه با فعالان فضای مجازی و توسعه لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات از آنها سهمخواهی کنند. از جمله اقدامات انجام شده در دولت پیشین برای مقابله با روشهای انحصاری ذکر شده میتوان به مذاکره با بانکمرکزی اشاره کرد؛ درواقع شیوه ای به اسم دایرکت دبیت آمده بود که پول را میتوانستند به صورت مستقیم از حسابهای بانکی برای کارهای خدماتی بردارند. همچنین اعلام شده بود با بخش دوم خدماتی مانند بازسازی صحن حرم حضرتزهرا(س)، کمک به زلزلهزدگان، جمعآوری صدقات و اصطلاحاً جمعآوری اعانات و کارهای نیکوکاری، مشکلی با ساماندهی که ضوابط داشته باشد وجود ندارد. اما بخش سوم کلاهبرداری بود که با هر شیوهای با اهمالگری انجام میشد و مردم آگاه نبودند که چه کلاهی سر آنها میگذاشتند و اگر میدانستند یک ثانیه هم آنهارا تحمل نمیکردند. به بهانه سفر زیارتی، اینترنت رایگان، کمک به امر خیر و حتی مسائل غیراخلاقی اقدام به این کار میکردند؛ بسیاری از پولهایی که در این حوزه گرفته میشد صرف اموراتی میشد که بعضاً عفت عمومی را هم در فضای مجازی به هم میزد. در دولت گذشته پنج شرکت در این زمینه شناسایی شده بود که اعلام کردند یک شرکت پشت همه آنهاست و در نهایت در یک پرونده ۳۳ میلیارد کلاهبرداری که صورت گرفته بود به مردم بازگردانده شد. اما طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تاریخ ۱۹ خرداد سال ۱۳۹۹ اپراتورهای تلفن همراه ملزم شدند، الحاقیه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره ضوابط ارائه و استفاده از خدمات ارزشافزوده (VAS) را اجراء کنند. بنابراین با اجرای این مصوبه از سوی اپراتورهای تلفن همراه، سوءاستفاده و کلاهبرداری از طریق خدمات ارزشافزوده پایان یافته و خدمات ارزشافزوده به صورت شفاف و قابل نظارت در اختیار مشترکان قرار میگیرد.
کاهش ۷۳ درصدی شکایات خدمات ارزشافزوده
براساس این گزارش پیمان قرهداغی؛ مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری هم، گفته بود شکایتهای مشترکان از خدمات ارزشافزوده در سه ماه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به همین بازهزمانی در سال ۱۳۹۸ با کاهش ۷۳ درصدی مواجه شده بود. در سال۱۳۹۸، ۹۵۳شکایت در مورد خدمات ارزشافزوده در سامانه ۱۹۵ ثبت شده بود که ۳۳۱ شکایت آن مربوط به سه ماهه اول سال است؛ از این تعداد ۴۴ شکایت در فروردین، ۱۵۷ مورد در اردیبهشت و ۱۳۰ شکایت در خرداد این سال ثبت شده است. این در حالی است که در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹، ۸۹شکایت ثبتشده، که تعداد آن در فروردین، اردیبهشت و خرداد به ترتیب ۲۷، ۴۲ و ۲۰ شکایت بوده و این نشان میدهد که نارضایتی مشترکان از خدمات ارزشافزوده به میزان قابلتوجهی کاهش یافته است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.