آمریکا با کارت کرد‌ها ترکیه را به باتلاق سوریه کشاند

    از زمانی که رجب‌طیب‌اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، بن‌علی‌ییلدریم، معاون مورد اعتماد خود را در ماه می جای احمدداووداوغلو، نخست وزیر ترکیه، گذاشت مواضع رادیکال ترکیه نسبت به تحولات سوریه سرعت بیش‌تری گرفت. عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه با عنوان «عملیات سپر فرات» و با حضور گروه (موسوم به ارتش آزاد سوریه که توسط […]

    از زمانی که رجب‌طیب‌اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، بن‌علی‌ییلدریم، معاون مورد اعتماد خود را در ماه می جای احمدداووداوغلو، نخست وزیر ترکیه، گذاشت مواضع رادیکال ترکیه نسبت به تحولات سوریه سرعت بیش‌تری گرفت. عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه با عنوان «عملیات سپر فرات» و با حضور گروه (موسوم به ارتش آزاد سوریه که توسط ترکیه آموزش دیده‌اند، نشان‌دهنده تغییر فضا در آنکارا است.

به گزارش سایت دیپلماسی ایرانی، ایالات متحده از آزادسازی شهر جرابلس و مبارزه با داعش توسط ارتش ترکیه با مشارکت نیروهای هوایی خود استقبال کرده است. واشنگتن با این حال نسبت به عملیات ترکیه در جنوب جرابلس علیه کردهای سوری یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) که در واقع شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک (ی.پ.د) در سوریه هستند ابراز ناخشنودی کرده است.

ی.پ.گ که مورد حمایت آمریکا است اخیراً موفق شده شهر استراتژیک منبیج در غرب رودخانه فرات را از داعش پس بگیرد. ادامه حضور جنگجویان ی.پ.گ در منبیج موج جدیدی از تنش‌ها میان آنکارا و واشنگتن را ایجاد کرده است.

ترکیه می‌گوید حزب اتحاد دموکراتیک (ی.پ.د) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) گروه‌های تروریستی مانند پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان) هستند که حملات تروریستی را علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی در ترکیه اجرا کرده‌اند. آنکارا تأکید دارد که یک منطقه خودمختار کردی در امتداد مرزهای خود را نمی‌خواهد.

واشنگتن گرچه با این مسأله که پ.ک.ک یک گروه تروریستی است موافق است، اما نمی‌پذیرد حزب اتحاد دموکراتیک (ی‌.پ.د) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ)، متحدان واشنگتن در مبارزه با داعش، نیز گروه‌های تروریستی هستند.

در این میان به نظر می‌رسد که کودتای نافرجام در ترکیه دست اردوغان را در سوریه و در مقابل ایالات‌متحده بازتر کرده است. روسیه و ایران، هر دو، برخلاف غرب خیلی سریع و پیش از این که نتیجه کودتا مشخص شود این اقدام را محکوم کردند. اکنون نتیجه این شده که بسیاری از ترک‌ها ایران و روسیه را به مراتب قابل اعتمادتر از کشورهای غربی می‌دانند. پس از این که ترکیه سیاست خود را در برابر تحولات سوریه بازبینی کرد، درباره آینده سوریه نیز مواضع خود را بیش از پیش به مسکو و تهران نزدیک کرد. آنکارا حالا برای رویکرد خود در قبال کردهای سوریه آماده است که حمایت روسیه و ایران را داشته باشد.

همچنین عدم تمایل ایالات متحده برای استرداد فتح‌ا…گولن که به ادعای آنکارا، مغز متفکر کودتای نافرجام بوده، باعث شده احساسات ضدآمریکایی در میان مقام‌های دولت ترکیه به شدت افزایش یابد.

ترکیه می‌خواهد که نیروهای ی.پ.گ به شرق رودخانه فرات عقب‌نشینی کنند. ترکیه همچنین می‌خواهد که حزب اتحاد دموکراتیک (ی.پ.د) تلاش‌های خود را برای کنترل مناطق غربی رودخانه به امید ایجاد یک منطقه خودمختار کردی متوقف کند.

آنچه شرایط را برای واشنگتن پیچیده می‌کند این است که آنکارا فعالانه به مقابله با داعش برخواسته تا واشنگتن دست از حمایت کردهای سوریه در مبارزه با داعش ‌بردارد. جوبایدن، معاون اول باراک‌اوباما، در جریان سفر اخیر به آنکارا تأکید کرد که ایالات متحده از جدایی‌طلبی کرد‌ها حمایت نمی‌کند. بایدن گفته که مقام‌های آمریکایی کاملاً برای «ی.پ.گ» روشن کرده‌اند که باید به شرق فرات بازگردند.

با این حال آنکارا مصمم است که به جای پذیرفتن تضمین‌های کلامی این چنینی، رویکرد انتظار و دنبال کردن نتیجه را در پیش بگیرد. حمله خمپاره‌ای ارتش ترکیه به مواضع ی.پ.گ در جنوب جرابلس در چند روز گذشته نشان می‌دهد که آنکارا هنوز قانع نشده درخواستش برای عقب‌نشینی کرد‌ها پذیرفته شده است. پس از آغاز عملیات زمینی ترکیه در سوریه از ۲۴ اوت، اولین بار اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات‌متحده بود که ۲۹ اوت نسبت به حملات ترکیه به مواضع کردهای سوریه واکنشی خشم‌آلود داشت و گفت که ترکیه نباید کرد‌ها در جنوب جرابلس را هدف قرار دهد. پیترکوک، سخنگوی پنتاگون، هم در همان روز گفت که درگیری میان نیروهای ترکیه و ی.پ.گ غیرقابل قبول است.