یک کارشناس صنعت خودرو پیشنهاد داد اختصاص درآمد واردات خودرو به توسعه حملونقل عمومی و زیرساخت خودروسازی کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به تصویب طرح واردات خودرو در هیأت دولت، گفت: توصیه میشود از امتیاز واردات خودرو برای حمایت از صادرات و توسعه زیرساختها استفاده شود زیرا بهتر است که سود ناشی از واردات خودرو […]
یک کارشناس صنعت خودرو پیشنهاد داد
اختصاص درآمد واردات خودرو به توسعه حملونقل عمومی و زیرساخت خودروسازی
کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به تصویب طرح واردات خودرو در هیأت دولت، گفت: توصیه میشود از امتیاز واردات خودرو برای حمایت از صادرات و توسعه زیرساختها استفاده شود زیرا بهتر است که سود ناشی از واردات خودرو به صادرکنندگانی اختصاص یابد که ارز آن را تأمین کردهاند. محمدحسین پروانه؛ در گفتوگو با فارس، با اشاره به تصویب طرح واردات خودرو در هیأت دولت، اظهار کرد: براساس آخرین برآوردها نیاز سالانه بازار ایران، عرضه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است، درحالیکه آمار تولید سال ۱۴۰۰ کمتر از یک میلیون دستگاه بوده است. وی افزود: همچنین به دلایل مختلفی مانند زیان انباشته خودروسازها، سیاستگذاریهای اشتباه و تحریم این صنعت، بعید به نظر میرسد امکان تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در سالجاری وجود داشته باشد؛ بنابراین برای تنظیم بازار نیاز است تا سالانه بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو با محدوده قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان (حدوداً ۱۰ هزار دلار) وارد کشور شود که به دستکم دو میلیارد دلار ارز نیاز دارد. کارشناس صنعت خودرو، افزود: با عنایت به اینکه کشور با محدودیت شدید در تأمین منابع ارزی مواجه است، در نتیجه امکان واردات گسترده خودرو بهمنظور تنظیم بازار و ایجاد رقابت وجود ندارد، حتی در صورت گشایش منابع ارزی نیز به دلیل وجود مصارف ارزی با اولویت بالاتر، امکان تخصیص ارز بهمنظور واردات خودرو با حجم بالا وجود ندارد. پروانه؛ اظهار کرد: در حالحاضر قیمت خودروهای وارداتی قدیمی در بازار داخل، دو تا سه برابر قیمت جهانی است. در چنین شرایطی، واردات محدود نمیتواند سبب کاهش قابلتوجه قیمت خودروها شود؛ بنابراین، واردات خودرو سبب ایجاد رانت برای واردکنندگان میشود. کارشناس صنعت خودروی اندیشکده پیشران، بیان داشت: باتوجهبه اینکه جمعبندی دولت ازسرگیری واردات خودرو است، توصیه میشود از امتیاز واردات خودرو برای حمایت از صادرات و توسعه زیرساختها استفاده شود زیرا بهتر است که سود ناشی از واردات خودرو به صادرکنندگانی اختصاص یابد که ارز آن را تأمین کردهاند. وی افزود: همچنین، برآورد میشود مجموع درآمد دولت از محل واردات خودرو با احتساب حقوق ورودی ۸۶ درصد، مالیات بر ارزشافزوده و مالیات بر نقلوانتقال خودرو بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان باشد که میتواند برای توسعه حملونقل عمومی و زیرساختهای صنعت خودرو استفاده شود. پروانه؛ با بیان اینکه برای این منظور اقدامات اجرایی پیشنهاد میشود، گفت: بانکمرکزی مکلف شود تا در قبال رفع تعهد ارزی توسط صادرکنندگان، گواهی الکترونیکی واردات خودرو (تا سه درصد تعهد ارزی ایفاد شده) به صادرکننده اعطاء کند، همچنین، حقوق ورودی برای واردات خودرو ۸۶ درصد تعیین شود، ۷۰ درصد درآمدهای ناشی از دریافت حقوق ورودی خودروهای وارد شده صرف توسعه حملونقل عمومی میشود و مابقی بهمنظور حمایت از اجرای طرحهای توسعه صنعت خودرو در اختیار وزارت صنعت،معدنوتجارت قرار گیرد. وزارت صنعت،معدنوتجارت نیز مکلف شود دستورالعمل اجرایی این بند را حداکثر ظرف مدت یک ماه تدوین کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.