افتتاح پروژه‌های نسل‌پنجم همراه‌اول در تبریز، اهواز و کیش

به‌مناسبت هفته دولت انجام شد؛ افتتاح پروژه‌های نسل‌پنجم همراه‌اول در تبریز، اهواز و کیش همزمان با مراسم گرامیداشت هفته دولت در وزارت ارتباطات، پروژه‌های ۵G همراه‌اول در تبریز، اهواز و کیش افتتاح شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور به […]

به‌مناسبت هفته دولت انجام شد؛

افتتاح پروژه‌های نسل‌پنجم همراه‌اول در تبریز، اهواز و کیش

همزمان با مراسم گرامیداشت هفته دولت در وزارت ارتباطات، پروژه‌های ۵G همراه‌اول در تبریز، اهواز و کیش افتتاح شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور به مناسبت هفته دولت، عصر سه‌شنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۱، با حضور عیسی زارع‌پور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مصطفی طاهری؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و جمعی از مدیران اپراتورهای ارتباطی در سالن آمفی‌تئاتر شهید قندی این وزارتخانه برگزار شد. با توجه به اینکه پس از دوران همه‌گیری کرونا، این رویداد در زمره نخستین اجتماعات بزرگ ارتباطی کشور به حساب می‌آید، اپراتورها با ظرفیت‌های عظیم توسعه داده شده در این دوونیم سال به صحنه رونمایی از پروژه‌های نسل جدیدشان آمدند. همزمان با این مراسم پوشش نسل‌پنجم همراه‌اول با گذشتن از چندین شهر و کلانشهر به ایستگاه‌های بعدی رسید و به مناسبت هفته دولت سایت‌های ۵G جزیره کیش، اهواز و تبریز راه‌اندازی شد. همچنین اعلام شد که از ۲۸ اردیبهشت تا ۳۱ مرداد سال‌جاری دسترسی ۳۵۹ روستا جدید به شبکه ملی اطلاعات برقرار شده که از این تعداد ۲۳۰ روستا توسط همراه‌اول و از محل اعتبارات دولتی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است. همراه‌اول بیشترین تعداد اتصالات را در روستاهای خوزستان، سیستانوبلوچستان و زنجان هر کدام به ترتیب با ۲۵، ۲۳ و ۱۵ روستا داشته است. با افتتاح این طرح‌ها، از ابتدای دولت سیزدهم مشکل ارتباطی بیش از دو هزار روستا مرتفع شده است.

*گزارش سرمایه‌گذاری‌های همراه‌اول

مهدی اخوان‌بهابادی؛ مدیرعامل همراه‌اول، در این مراسم با بیان اینکه در همراه‌اول در حوزه توسعه روستایی بیش از ۲۱۰۰ روستا که اصلا ارتباطاتی نداشتند را به شبکه متصل کردیم و بیش از ۶۰۰۰ روستای دارای ارتباطات که دسترسی به اینترنت نداشتند را نیز اینترنت دادیم، اظهار کرد: مجموع تمامی این اقدامات با سرمایه‌گذاری حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومانی انجام پذیرفت. وی همچنین اشاره‌ای به وضعیت ۵G اپراتور اول نیز داشت و ابراز کرد: در حوزه نسل‌پنجم نیز سرمایه‌گذاری‌هایی داشتیم که نتیجه آن تحت پوشش قرار گرفتن هفت استان کشور در حال‌حاضر است و تا پایان سال به باقی استان‌ها نیز ورود خواهیم کرد. مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران، افزود: به جزیره کیش نگاه متفاوتی با توجه به در پیش بودن بازی‌های جام‌جهانی داریم و سایت‌هایی را در آنجا راه‌اندازی کرده و می‌کنیم. اخوانبهابادی؛ همچنین از افزایش دو سطح ۴۰۰ گیگابیتی پهنای باند همراه‌اول نیز در این رویداد خبر داد و بیان کرد: در حوزه استراتژی زیربنایی کارهای بزرگی نظیر FTTX در وزارت ارتباطات و اپراتورها انجام شده که می‌بایست ۱۰ سال قبل انجام می‌شد؛ چرا که اگر این اتفاق می‌افتاد شاید شرایط امروزمان متفاوت می‌بود. وی ابراز کرد: خوشبختانه دولت جدید همت کرده و این پروژه بزرگ را آغاز نموده تا هر چه سریع تر با تأمین اعتبار از محل درآمدهای اپراتورهای ارتباطی، به سرانجام برساند؛ اما لازم است بگویم که این پروژه زیربنایی است و زودبازده نیست. مدیرعامل همراه‌اول، با بیان اینکه تا کام مردم از محل توسعه فیبرنوری شیرین شود باید زمان بگذرد، گفت: کار در وزارتخانه خوب شروع شده، اما با وجود تمامی اقدامات توسعه‌ای که شده، برخی فعالان حوزه همچنان منتقد هستند که آثار این اتفاقات چرا در زندگی مردم ملموس نیست. اخوان‌بهابادی؛ با بیان پیشنهادی، عنوان کرد: علاوه بر سرمایه‌گذاری بلندمدت، برای توسعه دسترسی مردم در کوتاه‌مدت هم برنامه داشته باشیم. مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران، با تأکید بر اینکه همه متفق‌القول هستیم که بالانس ترافیکی موبایل و ثابت در کشور درست نیست و حتماً باید تغییر اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: این سیاست، قطعی است و در این دوران گذار، باید برای اینکه به مشترکان فشار نیاید، تدابیر کوتاه مدتی داشت. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ درصدی همراه‌اول از محل درآمدهایش (حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان) در سال گذشته، عنوان کرد: باقی درآمد نیز صرف أمور جاری، مالیاتی و… می‌شود که اینطور باید بگویم بالاخره تا یک مدت با بدهی بانکی و تسهیلات سرمایه‌گذاری می‌توان پیش رفت؛ اما تصور کنید اگر اتفاقی شبیه کرونا که طی دو سال گذشته کشور را درگیر کرد، سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات به موقع انجام نشده بود، کشور با چه وضعیتی مواجه می‌شد. در این رویداد که مدیران ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور داشتند، مدیرعامل همراه‌اول خبر از پیادهسازی شبکه سینک فازی برای پشتیبانی پایدار از سایت‌های ۵G و TD-LTE داد. اخوان‌بهابادی؛ در پایان خطاب به وزیر ارتباطات، افزود: وضعیت تمامی اپراتورهای تلفن همراه در حال‌حاضر مشابه است و نیازمند تدبیری از سمت حضرتعالی هستیم تا مشکلات حل شود.