بازنده‌ها کارشکنی می‌کنند

رییس انجمن مهندسی دریایی بازنده‌ها کارشکنی می‌کنند حدود ۳ هفته پیش، انجمن مهندسی دریایی انتخابات خود را برای هیأت مدیره جدید برگزار کرد و نتیجه انتخابات تغییر شش نفر از ۷ نفر، در دوره جدید بود. تنها محمد‌سعیدسیف از هیأت‌مدیره پیشین در این دوره حضور دارد و نگاهی به سابقه اعضای جدید، تفاوتی ملموس را […]

رییس انجمن مهندسی دریایی

بازنده‌ها کارشکنی می‌کنند

حدود ۳ هفته پیش، انجمن مهندسی دریایی انتخابات خود را برای هیأت مدیره جدید برگزار کرد و نتیجه انتخابات تغییر شش نفر از ۷ نفر، در دوره جدید بود. تنها محمد‌سعیدسیف از هیأت‌مدیره پیشین در این دوره حضور دارد و نگاهی به سابقه اعضای جدید، تفاوتی ملموس را آشکار می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، این تغییرات برای جامعه دریایی، تغییری معنادار است و شاید بتوان آن‌را نشانه تغییر رویه و تغییر نگاه در این انجمن دانست. اما ظاهراً این انتخابات حواشی و مسایلی را به‌دنبال داشته است. حواشی که حسین‌ابراهیم‌زادفاضل، رییس جدید انجمن مهندسی دریایی آن‌ را «کارشکنی» می‌داند. فاضل در گفت‌وگو با تین‌نیوز از مسایل پیش‌آمده و البته نگاه و رویکرد هیأت‌مدیره جدید این انجمن گفته است.

+از انتخابات مجمع شروع کنیم. انتخابات هیأت‌مدیره جدید چه وقت انجام شد و ترکیب جدید به چه میزان تغییر یافته است؟

انتخابات انجمن مهندسی‌دریایی در تاریخ ۲۶/۰۵/۹۵ انجام شد. در این انتخابات از ۷ نفر اعضای هیأت‌مدیره ۶ نفر جدید هستند که بحمدا… استقبال مناسبی از انتخابات این دوره انجام شده بود و ۲۴ نفر برای عضویت در هیأت مدیره کاندیدا شدند. هیأت مدیره منتخب ضمن داشتن تخصص و تجربه مناسب در حوزه دریایی، افرادی خوشنام و فعال هستند. انتخاب ۶ عضو جدید از جانب مجمع برای تصدی هیأت‌مدیره انجمن، خود حاوی پیامی از سوی جامعه دریایی است که مسؤولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. یکشنبه دو هفته پیش نیز اولین جلسه هیأت‌مدیره جدید انجمن تشکیل شد که پس از بررسی موضوعات مختلف، رأی‌گیری برای ریاست هیأت‌مدیره نیز انجام شد.

 +آیا در حال حاضر تأییدیه هیأت‌مدیره جدید صادر شده است؟

براساس مقررات کمیسیون انجمن‌های علمی، وزارت علوم پس از انجام انتخابات نسبت به بررسی و تأیید هیأت‌مدیره‌ها اقدام می‌کند. طبق بند ۱۱-۱۲ اساس‌نامه انجمن مهندسی دریایی، بلافاصله بعد از برگزاری مجمع عمومی، اسناد مجمع باید به وزارت علوم ارسال شود، اما متأسفانه تاکنون مقاومت‌هایی در این خصوص صورت گرفته و برخی افراد خاص با رفتارهای غیرحرفه‌ای به دنبال خرید زمان، برای لابی‌گری هستند؛ علی‌الخصوص این‌که پس از گذشت بیش از ده روز هنوز اسناد مجمع توسط هیأت‌رییسه مجمع به وزارت علوم ارسال نشده است. این موضوع، ضمن این‌که تخلف از اساس‌نامه انجمن بوده، خلاف رویه دوره‌های قبلی انتخابات انجمن است؛ ولی ما از دوستان وزارت‌‌علوم انتظار داریم که کمک کنند تا این فرایند سریع‌تر انجام بپذیرد. به هرحال این مسایل، مواردی گذرا هستند و خواست جامعه دریایی مسیر خود را خواهد یافت.

در انتخابات جدید هیأت‌مدیره، شما به عنوان رییس انجمن انتخاب شدید. رویکرد شما در این سِمَت چگونه خواهد بود؟

افزایش اعتماد جامعه دریایی به این انجمن و تعامل حداکثری با صاحبان اصلی انجمن که همانا تمامی جامعه دریایی هستند از اولویت‌های اصلی خواهد بود. طبیعتاً در این تعاملات تلاش خواهد شد که فعالیت‌ها براساس خواست جامعه دریایی و با استفاده از دانش و تجربه ایشان طراحی شود.

نکته دیگر این‌که تلاش خواهد شد تا جایگاه علمی انجمن به آن بازگردانده شود. همچنین توجه به زنجیره ارزش صنایع دریایی و برنامه‌ریزی برای توسعه مغزافزاری، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این زنجیره با مشارکت حداکثری فعالان دریایی از برنامه‌های این انجمن در دوره جدید خواهد بود.

+چنین اهدافی بسیار ارزشمند است. اما در سطح عملی، گستره تعامل انجمن مهندسی دریایی چگونه خواهد بود؟ به عبارت دیگر، چه نهادها، شرکت‌ها یا بخش‌هایی در این رویکرد شما حضور خواهند داشت؟

انجمن مهندسی دریایی بستری است برای تعاملات درونی و بیرونی اعضای انجمن؛ بنابراین همه نهادها، شرکت‌ها و افرادی که به نوعی در حوزه دریایی فعالیت دارند در این رویکرد جدید حضور خواهند داشت و ما ضمن دعوت از همه جامعه دریایی، درخواست مشارکت فعال ایشان را در انجمن داریم. در بعضی از دوره‌ها برخی افراد، با نفوذی که در انجمن داشتند، اجازه تعامل برخی از اشخاص و شرکت‌ها با انجمن را نمی‏‌دادند و عملاً موجب حذ‌ف بخشی از این جامعه فعال در تعامل با انجمن می‌شدند.

+به زعم شما، چرا شرکت‌های داخلی، در حال حاضر، آن‌چنان که باید، حضور منطقه‌ای و جهانی ندارند؟

جدا از توانایی‏‌های فنی و تکنولوژیک شرکت‌ها که در جای خود بحث مفصلی را لازم دارد، مقیاس اقتصادی شرکت‌ها و اعتبار آن‌ها، امری مهم برای جذب پروژه‌هاست. میزان توانایی برای سرمایه‏‌گذاری و نیز نقدینگی شرکت‌ها، یکی از محدودیت‌هایی است که امکان جذب پروژه‌های منطقه‏‌ای و بین‌المللی را از این شرکت‌ها سلب می‌کند. در این‌گونه موارد انجمن مهندسی دریایی می‌تواند نسبت به طراحی و پیگیری مشارکت‏‌‌‌ها و تفاهم‏‌‌‌ها بین شرکت‌ها اقدام کند، تا با تجمیع توانمندی‏‌ها، امکان جذب و مدیریت پروژه‌های بزرگ‌تر فراهم شود. شرکت‌های کوچک و متوسط با کمک انجمن می‌توانند نسبت به تجمیع توانمندی‌های خود با چند شرکت دیگر اقدام کنند و در سایه این همکاری‌ها، وارد پروژه‌هایی شوند که از لحاظ ظرفیت انجام کار، ارتقای محسوسی داشته باشند. بنابراین اصلی‌‌‌ترین دستاورد تعاملات انجمن، هم‌افزایی، خوشه‌سازی و بزرگ‌شدن اقتصاد دریا در کشور خواهد بود.

در مواردی نیز شرکت‌ها با توجه به مقیاس خود، امکان بازاریابی منطقه‏‌ای و بین‌المللی را ندارند، در این‌گونه موارد نیز انجمن می‌تواند نسبت به طراحی سازوکارهایی برای بازاریابی گروهی از صنایع مرتبط، اقدام نماید تا ضمن کاهش هزینه‌های بازاریابی برای شرکت‌ها، اعتماد بازارهای هدف خرید خدمات و محصولات این گروه از صنایع بیش‌تر شود.

+اشاره کردید به بازگرداندن جایگاه علمی انجمن؛ آیا تاکنون فعالیت‌های انجمن علمی نبوده است؟

البته این موضوع نسبی است، اما با توجه به توانمندی جامعه علمی دریایی کشور، انتظار می‌رود فعالیت‌های علمی انجمن، تأثیرگذاری بسیار بالاتر از وضعیت کنونی خود داشته باشد و در سطح بین‌المللی مطرح شود، به عنوان مثال یکی از فعالیت‌های علمی انجمن، برگزاری همایش‌های سالانه صنایع دریایی بوده است، اما کیفیت علمی این همایش‌ها مورد ارزیابی جدی قرار نگرفته است. یکی از موارد نشان‌دهنده این موضوع، قطعنامه‌های همایش‌های انجمن است که هیچ‌گونه ارتباطی به مقالات علمی ارایه شده در آن، ندارد و عمدتاً این قطعنامه‌ها خواسته‌هایی است که انجمن راه‌حل علمی و عملی برای آن ارایه نکرده است و فقط طرح مشکلات به صورت کلّی است.

+چندین بار به وضعیتی که در دوره هیأت‌مدیره پیشین وجود داشته اشاره کردید. موضع شما به عنوان رییس جدید هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی، نسبت به هیأت ‌مدیره‌های پیشین این مجموعه چگونه است؟

تا امروز کارهای خوبی در انجمن صورت گرفته است و زحمات همه عزیزانی که تا‌کنون خالصانه در این انجمن خدمت کرده‌اند قابل تقدیر و تشکر است. در این خصوص برنامه‌هایی برای تعامل و مشارکت هیأت مدیره‌های قبلی در نظر گرفته شده است. هیأت‌مدیره حاضر حتی برای کاندیداهای هیأت مدیره در این دو دهه اخیر که فرصت حضور در هیأت‌مدیره را نداشته‌اند برنامه جدی دارد.

البته اعتراض‌های زیادی از طرف جامعه‌ دریایی درمورد خودمحوری‌ها، انحصار‌طلبی‏ها، حذف‏‌‌ها و عملکرد غیرحرفه‌ای برخی از افراد در هیأت مدیره‌های پیشین وجود دارد و علت اصلی خواسته مجمع عمومی انجمن برای تغییرات گسترده نیز در همین نارضایتی‏‌های اعضای انجمن، ریشه دارد. اما با این وجود هیأت‌مدیره جدید معتقد است که تجربیات و نظرات هر یک از اعضای هیأت مدیره‌ها و کاندیداهای تمامی دوره‌ها باید به عنوان یک سرمایه منحصربه‌فرد، در انجمن جذب و مورد استفاده قرار بگیرد. لذا از برنامه‌های فوری هیأت‌مدیره جدید، دعوت از تمامی هیأت‌مدیره‌ها و همچنین کاندیداهای دوره‌های قبل و ایجاد فرایندهای همکاری باثبات و اثرگذار میان هیأت مدیره منتخب و این افراد خواهد بود.

+به حذف شدن برخی اعضای جامعه دریایی از انجمن در دوره‌های قبل اشاره کردید. منظورتان چیست؟

اجازه بدهید مثالی بزنم؛ یکی از مؤسسات مهم دریایی کشور که از نهادهای حاکمیتی کشور اجازه فعالیت گرفته است، اما برخی افرادِ خاصِ بانفوذی که در انجمن مهندسی دریایی حضور داشته‌اند، با انحصارطلبی و بدون اعلام دلیل مشخصی، سالیان متمادی اجازه عضویت حقوقی در انجمن را به این مؤسسه معتبر نداده‌اند، که البته این‌گونه برخورد‌‌ها محدود به یک مورد نمی‌شود.

 

هیأت‌مدیره جدید به هیچ‌وجه وارد فضاهای حذفی نخواهد شد. مخصوصاً درمورد کسانی که به ما نقد داشته باشند؛ چراکه اصولاً به دنبال این هستیم که فضای تضارب آرا و نقد ایجاد کنیم و انجمن بیش‌تر به عنوان بستری برای رشد جامعه دریایی باشد.