واردات خودرو اگرچه هنوز عملی نشده اما قرار است طی هفتههای آینده به سرانجام برسد. بسیاری از فعالان، کارشناسان و البته مردم معتقدند آزادسازی واردات خودرو سبب رقابتی شدن بازار، کاهش قیمت و البته بهبود کیفیت خودرو در داخل میشود. با این حال اما کارشناسانی هم هستند که معتقدند صنعت خودرو نیاز به حمایت دارد […]
واردات خودرو اگرچه هنوز عملی نشده اما قرار است طی هفتههای آینده به سرانجام برسد. بسیاری از فعالان، کارشناسان و البته مردم معتقدند آزادسازی واردات خودرو سبب رقابتی شدن بازار، کاهش قیمت و البته بهبود کیفیت خودرو در داخل میشود. با این حال اما کارشناسانی هم هستند که معتقدند صنعت خودرو نیاز به حمایت دارد و واردات به شکل انحصاری دردی را از وضعیت دوا نمیکند. به گزارش اقتصاد۲۴، امیرحسین کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو در این زمینه، گفت: تصویر ذهنی مردم از صنعت خودرو به یک صنعت بیخاصیت برای اقتصاد تبدیل شده است، به طوری که دولت سعی بر نمایش بهبود وضعیت این صنعت به شکلهای مختلف دارد. وی اظهار داشت: فضا برای صنعت خودرو بسیار نامناسب است؛ نامگذاری ارابه مرگ، نکبت ملی و… بر صنعتی با قدمت بالا از سوی متولیانی که خود تعیینکننده مسیر این صنعت میباشد، جای تأسف دارد. مسؤولین و سیاستگذارانی که خود سکاندار وزارت صمت را انتخاب کردهاند، حالا مدعی شکست صنعت خودرو توسط همین وزیر میباشند؛ درحالی که زیرساختها و نحوه برخورد با این صنعت را به درستی نمیدانند! این کارشناس حوزه خودرو، ادامه داد: به طور نمونه وکلای مجلس که اینقدر به دنبال داخلیسازی بودند چه مشکلی را از جلوی حرکت صنعت خودروسازی برداشتهاند! خاموشی صنعت برای هیچ کسی مهم نیست و صنعت خودرو از همه طرف تحت فشار قرار گرفته است؛ وزیر صمت با فشار نمایندگان مجلس بهشدت به دنبال واردات خودرو است و مسأله داخلیسازی حوزه خودرو در عمل به حاشیه رفته است و همه منتظر آزادسازی واردات خودرو و قطعه میباشند. کاکایی؛ با اشاره به تداوم مشکلات در بخش صنعت خودروسازی، میگوید: قطعی برق، چالشهای بینالمللی، کمبود نقدینگی و تورم و آزادسازی واردات، رکود شدید در بازار خودرو ایجاد کرده و در ماههای آینده با چالشهای جدید در تولید و قیمت خودرو مواجه خواهیم شد. وی تأکید داشت: قیمت دستوری باید برچیده میشد و نرخگذاری خودرو آزاد میشد، اما با چه ساختاری مهم است. بهعنوان مثال قیمت خودروهای وارد شده به بورس مانند هایما از قیمت بازار ارزانتر است؛ اما مشتری زیادی ندارد؛ این یعنی در شش ماه دوم سال با چالش فروش خودرو در بازار مواجه خواهیم شد. اگر شش میلیون نفر برای خودرو در بورس صف میکشند برای خودرو صف نمیکشند، بلکه برای رانتخواری ولاتاری ملی صف میکشند! این کارشناس حوزه خودرو، با تأکید بر اینکه اگر بساط لاتاری ملی جمع شود، خودروساز باید دربهدر دنبال مشتری بگردد؛ گفت: در شش ماه دوم سال بازار با چالش بزرگ و عجیب و غریب از این منظر مواجه خواهد شد. کاکایی؛ میگوید: بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم با کمبود مشتری مواجه شده است. مردم عادی از تقاضا و هزینه خرید خودرو عقب هستند و باید باور کنیم که این شش میلیون مشتری که در صف خرید خودروی بورسی قرار گرفتهاند، آنها به دنبال سود هستند نه مصرفکننده واقعی خودرو! وی ادامه داد: مسؤولین باور کردهاند که این تعداد صفکشی برای خرید خودرو در بورس، مصرف کشور است در حالی که خودشان بهتر میدانند این رانت جدیدی است که در بازار راه انداختهاند و به احتمال زیاد در نیمه دوم سال با چالش جدی تولید خودرو مواجه خواهیم شد. کاکایی؛ کمبود نقدینگی را موضوع مهم چالشبرانگیز در صنعت خودرو میداند و میگوید: از ابتدای سال تاکنون اقتصاد کشور با بیش از ۴۰ درصد افزایش هزینه روبهرو شده، یعنی ۴۰ درصد هزینه تولید هم بیشترشده است. یعنی نظم درآمدی بههم خورده و بانکها به دو شرکت ورشکسته خودروساز وام نمیدهد چراکه بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی این دوشرکت چالش جدی برای صنعت خودروسازی کشور ایجاد کرده است. وی با اشاره به واردات خودرو، گفت: به دلیل محدودیت در واردات که حدود یک میلیارد دلار میباشد و به شدت انحصاری هم خواهد بود، به طور موقت قیمت برخی خودروهای ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومانی کمی کاهش مییابد، اما چون ظرفیت اقتصاد جوابگو نخواهد بود پس از دو، سه ماه قیمتها به شدت بالا میرود. کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: در این زمان که به طور موقت قیمتها کمی ریزش میکند مردم فروشنده خودروهای خود در بازار میشوند و دلالان به دنبال جمعآوری این خودرو از سطح بازار میباشند. وی تصریح داشت: پس از دو، سه ماه قیمتها به دلیل محدودیتهای ارزی و ظرفیت اقتصادی حاکم بر کشور، بالا کشیده میشود و اینجاست که دوباره مردم و مشتری واقعی خودرو متضرر اصلی این جریانسازیها خواهند شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.