مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیطزیست انتقاد کرد «طفره» وزارت نفت در تدوین استاندارد گوگرد گازوئیل مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیطزیست، با بیان اینکه گوگرد باید در محل تولید از سوخت حذف شود تا هوای شهرها و خودروها آلوده نشود، از عدم تدوین استانداردهای گازوئیل از سوی وزارت نفت انتقاد کرد. به […]
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیطزیست انتقاد کرد
«طفره» وزارت نفت در تدوین استاندارد گوگرد گازوئیل
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیطزیست، با بیان اینکه گوگرد باید در محل تولید از سوخت حذف شود تا هوای شهرها و خودروها آلوده نشود، از عدم تدوین استانداردهای گازوئیل از سوی وزارت نفت انتقاد کرد. به گزارش مناقصهمزایده، هلنا کعبی؛ با بیان اینکه سوخت گازوئیل به دلیل بالا بودن میزان گوگرد نیاز به بررسی برای بهبود کیفیت دارد، اظهارکرد: سنجشهای دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیطزیست در دو حوزه جایگاههای درونشهری و بینراهی است. با توجه به آلودگی هوای کلانشهرها و به استناد ضوابط و قوانین موجود، وزارت نفت مکلف به تأمین سوخت با کیفیت استاندارد برای این جایگاهها است. براساس نتایج سنجشهای انجام شده در فصل اول سال ۱۴۰۱ تنها ۱۶ درصد از نمونهها مطابق استاندارد بود و بقیه حدود مجاز را رعایت نکردهاند. وی ادامه داد: بررسیها نشاندهنده این است که در حالحاضر کیفیت بنزین مشکل خاصی ندارد ولی گازوئیل یا نفتگاز نیاز به اقدامات اصلاحی بیشتری دارد. یکی از چالشهای این بخش این است که به استناد قانون هوای پاک باید حدود مجاز گوگرد در گازوئیل بازنگری و بهروزرسانی شود و این وظیفه به سازمان ملی استاندارد واگذار شده است ولی سازمان ملی استاندارد معتقد است براساس ماده۳ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، این امر باید توسط دستگاه اجرایی تخصصی -که وزارت نفت است- تدوین شود. به گفته مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیطزیست، بر این اساس تدوین حدود مجاز گوگرد موجود در نفتگاز برعهده شرکت ملی نفت ایران گذاشته شده است و این شرکت هم بهدلیل اینکه کاهش و حذف گوگرد را در شرایط کنونی به دلیل نبود امکان تأمین تجهیزات «گوگردزُدا» انجامپذیر نمیداند، تدوین این حدود مجاز را به تعویق انداخته است و اصرار دارد که مقدار حدود مجاز ۵۰ پیپیام موجود را به ۱۰ هزار پیپیام افزایش دهد تا هیچ بخشی از تولیدات گازوئیل کشور، مغایر حدود مجاز نباشد. کعبی؛ اضافه کرد: براساس مستند ارایه شده از سوی شرکت ملی نفت این حدود مجاز مربوط به گازوئیل جایگاههای سوخت است و باید حدود مجاز برای گازوئیل مصرفی در سایر بخشها نظیر صنعت افزایش یابد. نکته قابلتوجه کیفیت هوای موجود است که با حدود مجاز ۵۰ پیپیام، شاهد مشکلات عدیدهای هستیم و افزایش این عدد به ۱۰ هزار پیپیام بهطور قطع میتواند اثرات منفی بیشتری بر وضعیت موجود داشته باشد. وی تأکید کرد: ترکیبات آروماتیک و بنزن موجود در بنزین برای سلامت انسان بسیار مضر هستند و هنگام سوختن همراه بنزین، سبب ایجاد مشکلات تنفسی و… در مردم میشوند. گوگرد نیز هنگام سوختن به سولفوردیاکسید تبدیل میشود که با افزایش غلظت این گاز در محیط تنگ شدن راههای تنفسی، سرفه شدید، سوزش چشم و مجاری تنفسی، کاهش کارآیی تنفسی و تنگی نفس ایجاد میشود که میتواند موجب ابتلا به عوارض قلبی و عروقی شود. اکسیدهای گوگرد در واکنش به رطوبت هوا به دلیل ایجاد ترکیبات اسیدی، در محیطهای مختلف ایجاد خوردگی و مشکلات زیادی ایجاد میکنند. کعبی؛ در پایان تصریح کرد: به منظور کاهش آلایندههای موجود در هوا ناشی از سوختن گوگرد موجود در گازوئیل، منطق حکم میکند که در محل تولید، گوگرد از محصول تولیدی حذف شود تا خودروها هوای شهرها را آلوده نکنند ولی به نظر میرسد وزارت نفت در حالحاضر امکان تأمین تجهیزات سولفورزدایی را ندارد. به همین دلیل هم از تدوین استاندارد طفره میرود تا از ترک فعل مترتب بر آن خودداری کند و طبیعتاً این وضعیت تشدیدکننده معضل زیستمحیطی کنونی خواهد بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.