عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تعرفه تعیینشده در واردات انحصار بازار خودرو را از بین نمیبرد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: یکی از مهمترین ایراداتی که به آییننامه خودرو میتوان گرفت، مسأله تعرفه است که نمیتواند انحصار در بازار را از بین ببرد. به گزارش مناقصهمزایده، لطفا.. سیاهکلی؛ با اشاره به اینکه […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس
تعرفه تعیینشده در واردات انحصار بازار خودرو را از بین نمیبرد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: یکی از مهمترین ایراداتی که به آییننامه خودرو میتوان گرفت، مسأله تعرفه است که نمیتواند انحصار در بازار را از بین ببرد. به گزارش مناقصهمزایده، لطفا.. سیاهکلی؛ با اشاره به اینکه اگر مبالغ تعرفه تعیینشده با ارز دولتی باشد مشکلی وجود ندارد، افزود: بهتر بود در این آییننامه ۷۰ یا ۸۰ درصد خودروها زیر ۲۰ و ۲۵ هزار دلار باشد و ۲۰ درصد هم بالای ۲۵ هزار دلار باشد؛ آن خودرویی که بالای ۲۵ هزار دلار است به صورت پلکانی عوارض وارد کردن آن تغییر کند و اگر گران شد، عوارضش هم بیشتر شود. اما ما انتظار داشتیم زیر ۲۵ هزار دلار ۱۰ درصد عوارض از آن گرفته شود تا با قیمت مناسب به کشور وارد شود و تنظیم بازار صورت بگیرد. وی تصریح کرد: ما آییننامهای را که تنظیم شده قبول نداریم، چرا که اشکالات اساسی به آن وارد است و در هیأت تلفیق هم مورد بررسی قرار گرفته و من نظرات خودم را به هیأت خواهم داد و نقصهایی که این آییننامه دارد را گزارش خواهم داد. سیاهکلی؛ درخصوص تأثیر واردات خودرو بر بازار داخلی، گفت: واردات خودرو قدرت انتخاب مردم را افزایش میدهد، تنوع در بازار ایجاد کرده و در قیمت، پلتفرم و تکنولوژی خودروی داخلی تغییر ایجاد میکند و انتظار ما هم همین است. وقتی میگوییم آییننامه واردات خودرو اشکالاتی دارد از این جهت است که خیلی از این هدفها را پوشش نمیدهد. ما امیدوارم این موارد اصلاح شود تا ما به پنج هدفی که داریم برسیم؛ یعنی یک، تنظیم بازار؛ دو، پاسخگویی به نیاز؛ سه، کاهش قیمت؛ چهار، افزایش کیفیت و پنجم، رقابت. آییننامه این نتایج را باید در پی داشته باشد تا ما خیالمان راحت باشد که میتوانیم بازار خودرو را کنترل کنیم. وی ادامه داد: اگر عوارض خودروی زیر ۲۵ هزار دلار، ۱۰درصد باشد، در قیمت داخلی تغییر زیادی به وجود میآید، اما اگر عوارض را بالا ببریم، به نسبت آن قیمت خودروی داخلی خیلی بالا میرود. حال چرا باید این کار کنیم؟! واردات نیاز جامعه است و با قیمت مناسب حتما تأثیرگذار است. اگر ما واردات خودرو را درست برنامهریزی کنیم، خودروی داخلی رشد پیدا کرده و نیازهای مردم برطرف و نیازمندیها حاصل میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.