وزارت صمت تعیین سقف واردات خودرو، راهکاری جهت عدم خروج بیرویه ارز است وزارت صنعت،معدنوتجارت، اعلامکرد: با توجه به شرایط تحریمی کشورمان و عدم ورود آزاد ارز به کشور، تعیین سقف واردات، راهکاری برای حفظ ارز موجود و عدم خروج بیرویه ارز از کشور است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت صنعت،معدنوتجارت، در توضیحات […]
وزارت صمت
تعیین سقف واردات خودرو، راهکاری جهت عدم خروج بیرویه ارز است
وزارت صنعت،معدنوتجارت، اعلامکرد: با توجه به شرایط تحریمی کشورمان و عدم ورود آزاد ارز به کشور، تعیین سقف واردات، راهکاری برای حفظ ارز موجود و عدم خروج بیرویه ارز از کشور است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت صنعت،معدنوتجارت، در توضیحات وزارت صمت خطاب به رسانههای منتقد دولت آمده است: لازم به ذکر است که واردات خودرو، ارزبری بسیار بالایی برای کشورهای واردکننده دارد و بهصورت مستقیم باعث افزایش رکود در کشور میشود. بیان مسأله «مهندسی واردات» بیشتر با بیان دیدگاه پوپولیستی و با هدف جذب مخاطب است، زیرا که مهمترین مسأله در زمان کمبود ارز اختصاصی، توزیع عادلانه این ارز بین واردکنندگان است. این گزارش، میافزاید: در این راستا دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت،معدنوتجارت اقدام به تدوین چارچوب اجرایی واردات خودرو کرده است که در این سند، ماتریس تصمیمگیری برای تخصیص ارز تدوینشده و تکمیل این ماتریس در کارگروه تخصصی انجام میشود. امتیازبندیهای شرکتهای مختلف برای واردات خودرو در این سند بهصورت مدون مشخص شده است و امکان اعمال نظر شخصی در آن وجود ندارد. بر این اساس، هرگونه توزیع ناعادلانه در توزیع ارز را برای مسؤولان وزارت صنعت،معدنوتجارت غیرممکن میسازد. برپایه جوابیه وزارت صمت، شناور بودن تعرفه به معنای تعیین قیمت توسط مردم است. بدین معنی که عرضه و تقاضای خودرو در بازارسرمایه باعث تعیین قیمت خودرو بهصورت آزادانه میشود و بهنوعی دیگر، وزارت صنعت،معدنوتجارت بهصورت فرمایشی، قیمت محصولات را تعیین نمیکند که این گام مؤثری در آزادسازی قیمت خودروهاست. لازم به ذکر است که تعیین قیمت در بازارسرمایه به معنای افزایش سرمایه واردکننده نیست، زیرا مطابق با قوانین، سود واردکننده و تولیدکننده خودرو از هر محصول مشخص است. مازاد این مبلغ به خزانه دولت وارد میشود که این امر باعث سود جمعی مردم شریف ایران از واردات خودرو است.
خودروهایی که قادر به پاس کردن استانداردها باشند میتوان وارد کرد
جوابیه وزارت صمت، میافزاید: با بررسیهای انجام شده توسط دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت،معدنوتجارت، خودروهای بسیاری در محدوده تعریف شده در این آییننامه وجود دارند که مطابق با استانداردهای داخلی هستند. لازم به ذکر است که محصولات متعددی از نشانهای تجاری (برند) تراز نخست جهان نیز وجود دارند که در محدوده مجاز قیمتی برای واردات قرار میگیرند. حتی خودروهای اقتصادی با قیمت زیر ۱۰ هزار یورو نیز در دنیا موجود است که مطابق با استانداردهای ۸۵گانه کشور است. لذا ذکر این موضوع نشان از عدم بررسی درست و جامع صنعت خودروی جهان است. در واردات خودرو بهجز واردات از آمریکا که پیش از این ممنوع شده بود، محدودیت دیگری وجود ندارد و امکان واردات از هر کشوری که تولیدکننده خودرو است، وجود دارد.
محدودیتی برای واردکنندگان وجود ندارد
باید به این نکته اشاره کرد که هر شرکتی که بتواند شرایط واردات محصول را فراهم آورد، میتواند اقدام به واردات کند. در این مسیر هیچ محدودیتی وجود ندارد. درباره سرمایهگذاران خارجی نیز ذکر این نکته الزامی است که تاکنون شرایط و آییننامه کامل و جامعی برای سرمایهگذاری خارجی تدوین نشده است. لذا بانکمرکزی در اسرعوقت آییننامه کامل و جامعی تدوین خواهد کرد و به اطلاع عموم مردم خواهد رساند.
ایستگاههای شارژ خودرو
در بسیاری از کشورهای توسعهیافته، ساخت ایستگاههای شارژ توسط بخشخصوصی انجام میشود و امری بدیع و نو نیست. جزییات مسؤول نظارت بر ایستگاههای شارژ و قوانین مرتبط به آن نیز در دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت،معدنوتجارت در حال تدوین است. لذا واردکنندگان واجد شرایط با مراجعه به این بخش میتوانند جزییات بیشتری دریافت کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.