واردات بنزین؛ نزدیک‌تر از آنچه تصور می‌شود

زهرا قره‌داغی -با توجه به افزایش مصرف سوخت به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز در حالی که متوسط تولید حدود ۹۵میلیون لیتر در روز می‌باشد، مسؤولان هشدار می‌دهند که با ادامه روند فعلی مصرف به احتمال قریب به یقین واردکننده بنزین می‌شویم که این نگرانی درباره افزایش مصرف سوخت در حالی بیان می‌شود […]

زهرا قره‌داغی -با توجه به افزایش مصرف سوخت به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز در حالی که متوسط تولید حدود ۹۵میلیون لیتر در روز می‌باشد، مسؤولان هشدار می‌دهند که با ادامه روند فعلی مصرف به احتمال قریب به یقین واردکننده بنزین می‌شویم که این نگرانی درباره افزایش مصرف سوخت در حالی بیان می‌شود که مدیریت مصرف در کشور متولی ندارد و علت عمده مصرف بی‌رویه و غیرمنطقی در انرژی بحث عدم مدیریت مصرف است. به همین جهت واردات سوخت به کشور از آنچه تصور می‌شود، نزدیک است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در این‌باره، سیداحسان خاندوزی؛ وزیر اقتصاد، گفت: مصرف روزانه بنزین در ماه‌های گذشته به ۱۰۰ میلیون لیتر رسید که رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد و اگر این روند ادامه یابد، به صراحت می‌گویم که واقعاً کشور ممکن است نیازمند واردات بنزین شود، مگر اینکه آن سقف‌هایی که رد کردیم را کنترل کنیم. در این زمینه مالک شریعتی‌نیاسر؛ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، درباره وضعیت تأمین بنزین در سطح کشور، بیان کرد: با توجه به گزارشی که دست‌اندرکاران اجرایی کشور از شرایط موجود تأمین بنزین در سطح کشور ارائه کرده‌اند، ما در کوتاه‌مدت مشکلی در تأمین سوخت به‌ویژه در حوزه بنزین نداریم اما اگر روند افزایش مصرف ادامه یابد، با مشکل مواجه خواهیم شد. سخنگوی کمیسیون انرژی، در ادامه با بیان اینکه ما در هشت سال اخیر با عقب‌ماندگی در ساخت پالایشگاه‌ها و فراهم کردن زیرساخت‌های جدید برای تولید فرآورده‌ها مواجه شدیم، اظهار کرد: این روند می‌تواند در میان‌مدت کشور را در تأمین سوخت دچار مشکل کند. امیدوار هستیم با مدیریت صحیح مصرف بتوانیم چهار سالِ پیش‌رو را پشت‌سر بگذاریم تا پالایشگاه‌هایی که در دست ساخت است به موقع به اتمام برسد و ما را از واردات بنزین بی‌نیاز کند. شریعتی‌نیاسر؛ تصریح کرد: حتماً سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف، مدیریت مصرف و اصلاح نظام بازتوزیع یارانه‌های حامل‌های انرژی باید به نحوی دنبال شود که چه نیاز جدیدی به کشور افزوده شود و چه نیازی پدید نیاید بتوانیم شرایط کمبود را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت پشت‌سر گذاشته تا پالایشگاه‌های در دست ساخت به اتمام برسد. احمد مرادی؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره وضعیت تولید بنزین در سطح کشور، بیان کرد: پالایشگاه‌های کشور امروز با تمام ظرفیت در حال تولید هستند، ولی مصرف بنزین در سطح کشور به نسبت بالاست و تولید بنزین در سطح کشور اکنون با میزان مصرف مردم برابری می‌کند. بنابراین صرفه‌جویی در مصرف بنزین اولین اولویتی است که باید از سوی مردم دنبال شود. نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، در ادامه با بیان اینکه قطعاً برخی از پالایشگاه‌های کشور به صورت دوره‌ای نیاز به اورهال دارند، اظهار کرد: باید به این سمت برویم که در آینده میزان تولید را در سطح کشور افزایش داده و کیفیت بنزین را بالاتر ببریم و تأکید کمیسیون انرژی به وزارت نفت بر این بوده که تا جای ممکن ما نیاز داخلی به بنزین را در داخل خود کشور تولید کنیم. این عضو کمیسیون انرژی مجلس، تصریح کرد: امروز دو ابر پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز تأمین مالی شده و بناست تا پایان این دولت به اتمام رسیده و افتتاح شود. باتوجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود در سطح کشور قاعدتاً ما نباید واردکننده در حوزه بنزین باشیم. نباید اجازه داد که به ایام گذشته بازگشت. اما در هر صورت صرفه‌جویی در مصرف بنزین یک ضرورت است. مرادی؛ در پایان گفت: تأکید ما این است که تولید بنزین در سطح کشور افزایش یافته و میزان مصرف آن نیز کنترل شود اما به هر حال اگر در مقطعی نیاز احساس شود واردات نیز باید انجام شود. همان طوری که در مقطعی از فصول سرد سال گاز وارد کشور می‌شود. اما واردات نیز یکسری مسائلی به دنبال دارد و تا جای ممکن باید از ظرفیت داخلی استفاده شود.