نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، گفت: دریافت مجوز قانونی برای واردات کالا با استفاده از رمزارزها یکی از موانعی بود که در حالحاضر براساس آییننامه واردات خودرو، این مجوز صادر شده است. به گزارش خبرخودرو، محمدرضا مرتضوی؛ درخصوص جایگاه رمزارزها در واردات و اینکه آیا موجب تسهیل واردات میشود، اظهار داشت: اکنون بسیاری از شرکتهای […]
نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، گفت: دریافت مجوز قانونی برای واردات کالا با استفاده از رمزارزها یکی از موانعی بود که در حالحاضر براساس آییننامه واردات خودرو، این مجوز صادر شده است. به گزارش خبرخودرو، محمدرضا مرتضوی؛ درخصوص جایگاه رمزارزها در واردات و اینکه آیا موجب تسهیل واردات میشود، اظهار داشت: اکنون بسیاری از شرکتهای بزرگ دنیا استفاده از رمزارزها را برای مبادلات پذیرفتهاند و این شرکتها میتوانند طرف معامله با شرکتهای داخلی قرار بگیرند. ضمن اینکه استفاده از رمزارزها نیازمند سوئیفت و گشایش اعتبار نیست. وی افزود: دریافت مجوز قانونی برای واردات کالا با استفاده از رمزارزها یکی از موانعی بود که در حالحاضر براساس آییننامه واردات خودرو، این مجوز صادر و مانع رفع شده است. نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، گفت: شرکتهایی که مجاز به واردات خودرو هستند و شرکتهایی که رمزارز بهعنوان روش جایگزین پرداخت مورد قبول آنها است، میتوانند طرف معامله یکدیگر قرار بگیرند. مرتضوی؛ درخصوص شرایط استفاده از رمزارزها در واردات خودرو، بیان کرد: البته بسیاری معتقد هستند که واردات خودرو براساس شرایط مقرر در آییننامه به سهولت امکانپذیر نیست و محدودیتهایی در دستورالعمل واردات وجود دارد. وی ارائه خدمات پس از فروش، برخورداری از نمایندگی رسمی در ایران و انتقال تکنولوژی را از شروط مثبت آییننامه واردات دانست و درخصوص شرط اخیر، تصریح کرد: انتقال تکنولوژی در واردات تنها از طریق شرکتهای خودرو ساز مقدور است چنانکه بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو معتقد هستند، شرط انتقال تکنولوژی به معنای ساخت خودرو است و ساخت خودرو نیز منحصربه شرکتهای خودروسازی است. اما در عین حال واردات خودرو ارتباطی با تولید خودرو در داخل کشور ندارد. نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران همچنین، بیان کرد: تولید خودرو در داخل ایران توسط خودروساز خارجی نیز از موضوعاتی است که مورد توجه دولت و سرمایهگذاران قرار دارد اما اینکه آیا امکان ساخت خودرو در داخل ایران توسط شرکتهای خارجی فراهم است، اطلاعی ندارم. چنانکه این امکان در گذشته برای شرکت رنو فراهم نشد. مرتضوی؛ درخصوص شناور بودن نرخ تعرفه برای واردات خودرو براساس آییننامه، گفت: این بند نیز از عجایب است. تعرفه واردات میبایست یک عدد مشخص و معینی باشد. وی درخصوص سابقه استفاده از رمزارزها در واردات و اینکه آیا اجرای آن در داخل کشور موفقیتآمیز بوده است، یادآور شد: با توجه به اینکه رمزارزها مشمول مقررات بانکی نمیشوند و فروشنده بهعنوان پذیرنده رمزارز و از سوی دیگر خریدار، طرفهای این معامله هستند و تهیه آن نیز در اقتصاد جهانی برای خریدار دشوار نیست، چنانچه تسهیلات و مجوزهای لازم از سوی دولت ارائه شود، اجرای آن با چالشی مواجه نیست. نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، در پایان با توجه به اینکه یکی از محاسن استفاده از رمزارزها در مقوله واردات، مشخص بودن منشأ آن برای بانک مرکزی است، خاطرنشان کرد: یکی از مزایای استفاده از رمزارزها، عبور از مقررات بانکی است اما بنده درخصوص چگونگی صدور مجوز استفاده از این ابزار از سوی بانکمرکزی اطلاعی ندارم. رمز ارز پولی است که شخص میتواند بدون نیاز به گشایش اعتبار و السی خریداری نماید و امکان جابهجایی آن به صورت الکترونیکی وجود دارد. خوشبختانه در حالحاضر برخی از شرکتهای دنیا از این ابزار برای مراودات تجاری استفاده میکنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.