دریاچه ارومیه هنوز خشک نشده است

سخنگوی صنعت آب دریاچه ارومیه هنوز خشک نشده است زهرا قره‌داغی – سخنگوی صنعت آب درباره وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار داشت: علی‌رغم اظهارنظرها درباره خشک شدن دریاچه اما هنوز تراز آب به میزان سال ۹۴ نرسیده است، در آن زمان حداقل تراز دریاچه ۱۲۷۰٫۴ بوده اما اکنون ۱۲۷۰٫۱۸ رسیده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، فیروز قاسم‌زاده؛ […]

سخنگوی صنعت آب

دریاچه ارومیه هنوز خشک نشده است

زهرا قره‌داغی – سخنگوی صنعت آب درباره وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار داشت: علی‌رغم اظهارنظرها درباره خشک شدن دریاچه اما هنوز تراز آب به میزان سال ۹۴ نرسیده است، در آن زمان حداقل تراز دریاچه ۱۲۷۰٫۴ بوده اما اکنون ۱۲۷۰٫۱۸ رسیده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، فیروز قاسم‌زاده؛ در نشست خبری در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه امسال به لحاظ وضعیت منابع آبی شرایط زیر نرمال است و خشکسالی ادامه دارد، اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته بارندگی ۳۰ درصد افزایش یافته اما نسبت به نرمال ۱۸ درصد کاهش داشته است. وی با بیان اینکه امسال مخازن سدها ۴۱ درصد پرشدگی دارند، افزود: طی برآورد پنج سال اخیر باید ۵۰ درصد مخازن پر باشند ولی طبق آمار پنج سال گذشته نسبت به ۳۵ درصد کاهش داشته‌ایم و با توجه به کنترل‌هایی که انجام شد میزان خروجی آب ۱۸ درصد کاهش یافت. قاسم‌زاده؛ گفت: علت انتشار جداول قطعی آب در همدان، کاهش بیش از حد بارندگی در این استان و کاهش تراز سد اکباتان بود که مشکلاتی در فعالیت تصفیه‌خانه شهید بهشتی به وجود آورد؛ این اطمینان را می‌دهیم که با اتصال آب سد تالوار به شبکه آب این شهر، مشکلات رفع شود.

اتصال شبکه آب شُرب همدان به سد تالوار تا پایان هفته

وی تأکید کرد: پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که در پاییز امسال، بارندگی‌ها نسبت به سال‌های گذشته از حالت عادی کمتر خواهد بود، اما در زمستان، بارندگی‌ها نسبت به زمستان گذشته بیشتر از حالت عادی است. این مقام مسؤول اظهار کرد: دریاچه ارومیه هنوز به تراز مهر ۹۴ نرسیده، کمترین تراز این دریاچه را با حجم یک میلیارد مترمکعب و وسعت ۷۰۰ کیلومترمربع شاهد بودیم؛ اکنون حجم آن یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون مترمکعب و وسعت آن بیش از هزار کیلومتر مربع است و خبر‌هایی که در رسانه‌ها مطرح شده بود، صحت ندارد. وی درباره رهاسازی آب در این دریاچه، اظهار کرد: طبق تکالیف تعیین شده برای وزارت نیرو از سوی ستاد احیای این دریاچه، این وزارتخانه باید بتواند ابتدا آب شرب را تأمین کند که تاکنون یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب رهاسازی رخ داده و اگر بیشتر شود، تأمین آب شرب مردم آن منطقه به مشکل برمی‌خورد.