خطرات استفاده از سیستم تهویه خودرو در ترافیک‌های سنگین

خطرات استفاده از سیستم تهویه خودرو در ترافیک‌های سنگین نتایج تازه‌‌ترین مطالعه صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می‌دهد، درصورت استفاده از سیستم تهویه خودرو در زمان گرفتار شدن در ترافیک‌های سنگین، میزان قرار گرفتن در معرض گازهای سمی و آلاینده‌ها تا ۷۶ درصد افزایش پیدا می‌کند. به گزارش سیناپرس، براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی […]

خطرات استفاده از سیستم تهویه خودرو در ترافیک‌های سنگین

نتایج تازه‌‌ترین مطالعه صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می‌دهد، درصورت استفاده از سیستم تهویه خودرو در زمان گرفتار شدن در ترافیک‌های سنگین، میزان قرار گرفتن در معرض گازهای سمی و آلاینده‌ها تا ۷۶ درصد افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش سیناپرس، براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در فضای باز، جزو ۱۰ خطر تهدیدکننده سلامت انسان محسوب شده و سالانه منجر به ۷ میلیون مرگ زودرس می‌شود.

پیش از این در تحقیقات عنوان شده بود که در ترافیک‌های سنگین یا پشت چراغ قرمز، بستن پنجره‌ها و روشن کردن سیستم تهویه خودرو، میزان قرار گرفتن در معرض گازهای سمی را به حداقل می‌رساند؛ اما محققان دانشگاه سوری در مطالعه اخیر خود دریافته‌اند، استفاده از سیستم تهویه خودرو در این شرایط، میزان قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها و گازهای سمی را به شدت افزایش می‌دهد.

کولر، هوای بشدت آلوده خارج از خودرو را به داخل مکیده و منجر به تجمع آلاینده‌ها در داخل خودرو می‌شود.

در پشت چراغ قرمز، تجمع گازهای سمی به شدت افزایش پیدا می‌کند و از بین رفتن این آلودگی زمان نسبتاً زیادی به طول می‌انجامد؛ به همین علت روشن کردن سیستم تهویه در این شرایط باعث ورود ناگهانی حجم زیادی از گازهای سمی به داخل خودرو می‌شود.

تحقیقات سال گذشته محققان این دانشگاه نیز نشان داده بود، رانندگانی که در پشت چراغ قرمز توقف کرده‌اند، ۲۹ برابر سایر رانندگان (در ترافیک‌های روان) در معرض گازهای سمی و آلاینده‌ها قرار می‌گیرند.

به گفته پراشانت‌کومار، نویسنده ارشد این مطالعه، در ترافیک‌های سنگین یا پشت چراغ قرمز، بهترین کار برای کاهش ورود گازهای سمی و آلاینده‌ها به داخل خودرو، بسته نگه داشتن پنجره‌ها، خاموش کردن سیستم تهویه و افزایش فاصله با خودروی مقابل است؛ اما درصورت نیاز به استفاده از کولر یا بخاری در این شرایط، سیستم تهویه باید در حالت تصفیه هوای داخل قرار بگیرد تا هوایی از بیرون به داخل خودرو وارد نشود.

 

نتایج این مطالعه در Journal Environmental Science: Processes and Impacts منتشر شد.