معاون وزیر نفت: بسیاری از ظرفیت‌های داخلی نفت کشف نشده‌اند

  معاون وزیر نفت با بیان این که ایران به یکی از بازیگران اصلی انرژی در منطقه بدل خواهد شد، گفت: توجه و رعایت حقوق بین نسلی در تولید و مصرف انرژی، ضرورت امروز کشور ماست. به گزارش شانا، محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فن‌آوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت […]

 

معاون وزیر نفت با بیان این که ایران به یکی از بازیگران اصلی انرژی در منطقه بدل خواهد شد، گفت: توجه و رعایت حقوق بین نسلی در تولید و مصرف انرژی، ضرورت امروز کشور ماست.

به گزارش شانا، محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فن‌آوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت با بیان این مطلب افزود: با توجه به این که ایران از بیش‌ترین ذخایر هیدروکربوری در بین کشورهای جهان برخوردار است، آینده روشنی پیش روی این سرمایه بین نسلی کشور قرار دارد و ما ملزم به رعایت حقوق این سرمایه در حوزه‌های تولید و مصرف هستیم.

وی با بیان این که بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد در این زمینه عملکرد خوبی نداشته‌ایم، ادامه داد: استفاده از روش‌های نوین و فن‌آوری‌های ازدیاد برداشت از اقدام‌هایی است که می‌تواند مسیر حفظ این حقوق بین نسلی را هموار کند.

مقدم با اشاره به کم سابقه بودن فعالیت‌های صنعت در زمینه استفاده از روش‌های دانش‌بنیان، مهندسی ارزش و مواردی از این دست، یادآور شد: صنعت نفت کشور در بخش‌های عرضه و تقاضای منابع هیدروکربوری به تغییر ساختار و اتخاذ رویکرد دانش‌بنیان نیاز دارد که خوشبختانه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، زمینه مناسبی را برای بازنگری در سیاست‌های قبلی فراهم کرده است.

وی ادامه داد: به‌خصوص در بخش تقاضا، با توجه به ظرفیت عظیمی که در نتیجه اصلاح الگوی مصرف انرژی ایجاد می‌شود، امکان ٣٠ تا ٤٠ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی وجود دارد.

 

معاون وزیر نفت با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب که بر مواردی همچون دانش‌بنیانی، درونزایی و برون نگری اقتصاد تأکید دارد، گفت: توجه به دانش‌بنیان بودن فعالیت‌ها بسیار ضرورت دارد و به‌طور نمونه، اگر از ظرفیت‌های تحقیقاتی و دانشگاهی کشور استفاده نکنیم و برای دانشگاه‌ها شأن لازم را قائل نشویم، هیچگاه موفق به تقسیم کار بین صنعت و دانشگاه و حرکت به سمت صنعتی دانش‌بنیان نخواهیم شد.

مقدم با بیان این که هنوز بسیاری از استعداد‌ها و توانمندیهای داخلی کشف نشده است، ادامه داد: اگر این ظرفیت‌ها شناسایی شوند و به آن‌ها اعتماد شود، غوغایی به پا خواهد شد.

 

وی دوران پسابرجام را فرصتی مناسب برای استفاده از امکانات بین‌المللی برای ارتقای توان داخلی خواند و گفت: باید در ارتباطات بین‌المللی خود، سیاست بازار در مقابل فن‌آوری را مورد تأکید قرار دهیم.