درخواست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای توقف ارایه خدمات

معاون توسعه و نظارت شاپرک مطرح کرد درخواست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای توقف ارایه خدمات معاون توسعه و نظارت شاپرک گفت: توقف ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی فاقد نماد اعتماد الکترونیکی در تمام کسب و کارهای اینترنتی بدون استثنا بنا به درخواست‌های مکتوب و مکرر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام شده است. سعید احمدی […]

معاون توسعه و نظارت شاپرک مطرح کرد

درخواست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای توقف ارایه خدمات

معاون توسعه و نظارت شاپرک گفت: توقف ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی فاقد نماد اعتماد الکترونیکی در تمام کسب و کارهای اینترنتی بدون استثنا بنا به درخواست‌های مکتوب و مکرر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام شده است.

سعید احمدی پویا، معاون توسعه و تجارت شرکت شاپرک در گفت‌وگو با تسنیم، درباره علت توقف ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی گفت: مسؤولیت ارایه نماد اعتماد الکترونیکی با مرکز توسعه تجارت است و این مرکز طی نامه‌هایی از شرکت شاپرک خواسته است تا هماهنگی‌های لازم را با شرکت‌های پی اس پی برای توقف ارایه خدمات به تمامی پذیرندگان اینترنتی که فاقد نماد اعتماد الکترونیکی، انجام دهد. بر همین اساس هم ما به شرکت‌های پی‌اس‌پی ابلاغ کرده‌ایم که تنها در صورتی با متقاضیان خدمات پرداخت اینترنتی همکاری کنند که نماد اعتماد الکترونیکی معتبر داشته باشند.

وی ادامه داد: شرکت شاپرک پس از دریافت نامه‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مبنی بر توقف ارایه خدمات به تمامی کسب و کارهای اینترنتی فاقد نماد اعتماد، طی نامه‌ای مورخ ۲۱ تیرماه سال جاری فهرست کاملی از پذیرندگان فاقد نماد از جمله متمرکزکننده‌های اینترنتی و استارتاپ‌ها را به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد و نسبت به پیامدهای قطع ناگهانی ارایه خدمات به این کسب و کار‌ها هشدار داد. با این حال مسؤولان مرکز توسعه تجارت طی دو نامه مجزا بر ضرورت قطع سریع خدمات پرداخت به تمامی این کسب و کار‌ها تأکید کردند.

وی افزود: براساس اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تمامی کسب و کارهای اینترنتی به جز سایت‌های متعلق به دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، باید نماد اعتماد الکترونیکی را از آن سازمان دریافت و سپس اقدام به اخذ خدمات پرداخت الکترونیکی کنند. در دستورالعمل‌ها اعطای نماد اعتماد الکترونیکی و نظارت بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تدوین و خرداد ماه ۹۲ ابلاغ شده، نماد اعتماد« نشانه‌ای نمادین است که منحصرا توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کارهای مجازی مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آن‌ها اعطا می‌شود». نکته جالب این‌که براساس دستورالعمل کسب و کارهای مجازی شامل کسب و کارهای اینترنتی و موبایل می‌شود. بنابراین گلوگاه توقف ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی، صف دریافت نماد اعتماد الکترونیکی است و شرکت شاپرک هم به درخواست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، شرکت‌های پی‌اس‌پی را از ارایه خدمات به پذیرندگان فاقد نماد اعتماد منع کرده است.

معاون توسعه و نظارت شاپرک افزود: سال گذشته و پیرو تأکید مسؤولان بانک مرکزی مبنی بر توقف ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی مورخ ۴ مهرماه سال ۹۴، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی نامه‌ای خطاب به بانک مرکزی تصریح کرده است که« مهلت مقرر برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی توسط وب سایت‌های متمرکزکننده کسب و کارهای خرد(از قبیل پی‌لاین، جهان پی، زرین پال و وب سایت‌های مشابه) تا تاریخ ۱۵ آذرماه سال ۹۴ بوده و وب سایت‌های مذکور تا زمان اشاره شده فرصت خواهند داشت برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی اقدام نمایند. در این فرصت زمانی، الزامات و تعهدات مترتب بر فعالیت وب‌سایت‌های مذکور برای اخذ نماد الکترونیکی توسط این مرکز اعلام خواهد گردید». بنابراین کاملاً واضح است که مرکز توسعه تجارت، خود را متولی و مسؤول بررسی صلاحیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی می‌داند. اکنون جای تعجب است که چطور مسؤولان مرکز بررسی اعطای نماد به کسب و کارهای اینترنتی از قبیل استارتاپ‌ها را جزو مسؤولیت‌های خود نمی‌دانند و آن‌ها را برخلاف تأکیدات قبلی خود مستنثنی می‌کنند.

احمدی پویا افزود: پس از پایان مهلت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی در مهرماه سال ۹۴ و درخواست مرکز توسعه تجارت برای تمدید زمان بررسی اعطای نماد، کارگروه ویژه‌ای متشکل از تمام نهادهای مسؤول در این حوزه در آن مرکز آغاز به‌کار کرد تا روند کار تسریع شود ولی همچنان تعدادی از این پذیرندگان در صف دریافت نماد باقی ماندند تا نهایتاً در دوم مردادماه سال جاری مرکز توسعه تجارت طی نامه خواستار توقف کامل و سریع ارایه خدمات شد و شاپرک نیز ناگزیر ارایه خدمات را متوقف کرد.

 

معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک تأکید کرد: شرکت شاپرک آمادگی دارد تا هر گونه همکاری لازم را به عمل آورد تا پذیرندگان پس از اعلام کتبی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از خدمات پرداخت الکترونیکی بهره‌مند شوند.