لطفاً مزاحم نشوید!

                     حرف‌های خودی و بی‌خودی لطفاً مزاحم نشوید! کلاً ایجاد مزاحمت برای دیگران چیز خوبی نیست! فرقی هم ندارد، رفتن به یک فروشگاه و پرسیدن قیمت یک‌یک کالاها و عدم خرید باشد، پارک خودرو جلوی پارکینگ خانه‌ها، حرکت موتورسوار در پیاده‌رو، قیقاج و ویراژ وسایل‌نقلیه وسط خیابان و بزرگراه و یا راه ندادن و کورس […]

                     حرف‌های خودی و بی‌خودی

لطفاً مزاحم نشوید!

کلاً ایجاد مزاحمت برای دیگران چیز خوبی نیست! فرقی هم ندارد، رفتن به یک فروشگاه و پرسیدن قیمت یک‌یک کالاها و عدم خرید باشد، پارک خودرو جلوی پارکینگ خانه‌ها، حرکت موتورسوار در پیاده‌رو، قیقاج و ویراژ وسایل‌نقلیه وسط خیابان و بزرگراه و یا راه ندادن و کورس گذاشتن با ماشین اورژانس و آتش‌نشانی، همه نوعش مزاحمت است، یکی بد، آن یکی بدتر، اما ایجاد مزاحمت تلفنی برای اورژانس از آن مدل مزاحمت‌هایی است که از بد و بدتر و این قسم سوسول‌بازی‌ها گذشته و یک مصیبت است برای خودش که می‌تواند به فوت و از دست رفتن جان یک انسان بینوا بینجامد!

طبق آمار ۱۰ تا ۲۰ درصد تماس‌های تلفنی با اورژانس تهران مزاحمت تلفنی است که عددی‌اش را بخواهیم حساب کنیم حول و حوش ۱۰۰۰ تماس در هر روز می‌شود، یعنی دست‌کم هزار نفر آدم علاف، بیکار، بی‌فکر و خجسته‌حال به اورژانس زنگ می‌زنند و یا همین‌جور چند لحظه‌ای وقت اپراتور را می‌گیرند و یا حتی شرح حال بیمار و آدرس و کروکی هم می‌دهند که آمبولانس اورژانس با کادر تخصصی به بالین مریض بدحال رفته تا او را نجات دهند!

اینکه با این تلفن و سیستم‌های ارتباطی هوشمند و دیجیتال که هم شماره معلوم است و هم به‌راحتی اسم و رسم صاحب تلفن و آدرس و نشانی‌اش قابل استخراج است، بازهم افرادی پیدا می‌شوند که مزاحم می‌شوند واقعاً عجیب که چه عرض کنیم، خیلی غریب است، ولی به هرحال وجود دارد!

البته اینجوری هم نیست که همه مزاحم‌ها واقعاً قصد مزاحمت داشته باشند، درصدی هم هستند که فی‌المثل زنگ می‌زنند تا مشاوره پزشکی بگیرند، آدرس فلان بیمارستان و بهمان درمانگاه را بپرسند، آب یا برق‌شان قطع شده است و به این نتیجه رسیده‌اند که اورژانس در این امور هم می‌تواند راهکار داده و حل مشکل کند!

در قضیه آتش‌نشانی کار از این هم غریب‌تر، اوضاع وخیم‌تر و آمار عجیب‌تر است، کلاً کمتر از ۱۰ درصد از تماس‌ها واقعی و درست و بقیه مزاحمت است، البته به جز درصدی که برای سرگرمی و دورهمی و لابد خنده و شوخی و وقت‌گذرانی مزاحمت درست می‌کنند که انشاء‌ا… قانون نقره‌داغ و خداوند به راه راست هدایتشان کند، اکثر مزاحمین گرامی، جزء کسانی هستند که مشکل و یا کاری برایشان پیش آمده و فکر کرده‌اند آتش‌نشانی می‌تواند مشکل‌گشا باشد و یا اساساً شماره را اشتباه گرفته‌اند!

کلاً قصه آتش‌نشانی و برخی درخواست‌های مردم که همه آنها مزاحمت به حساب می‌آید برای خودش داستانی است نگو و نپرس، فی‌المثل دیدن موش و حتی سوسک باعث شده شهروند گرامی به این نتیجه برسد که باید از آتش‌نشانی کمک بگیرند، یا گربه زیر ماشین گیر افتاده و حتی موردی بوده که جوجه اردک وسط حوض رفته و به کناره آن نمی‌آید (که لابد فرزند خردسال خانواده آن را درست و حسابی بچلاند!)، مادرهای دلسوزی هم بوده‌اند که با اپراتور آتش‌نشانی تماس گرفته و از ایشان خواسته‌اند تا با بچه آنها صحبت کرده و سرگرم‌شان کند تا بتوانند به کارهای خانه برسند، غذا درست کنند و خرید بروند! حتی دیده شده که همشهریان گرامی پشت در خانه و مغازه مانده‌اند و به‌جای قفل‌ساز، سراغ آتش‌نشان را گرفته‌اند!

به هرحال اینکه هنوز عده‌ای شرح وظایف آتش‌نشانی و اورژانس را نمی‌دانند و برای هر موضوع ربط و بی‌ربطی زنگ می‌زنند، آنقدرها که به‌نظر می‌رسد تقصیر متولیان این دو سازمان نیست، بلکه آموزش و پرورش و ایضاً خانواده‌ها و مهم‌تر از همه درک و دقت‌نظر همشهریانی که این‌چنین مزاحمت‌هایی را ایجاد می‌کنند در این داستان دخیل است، بماند وقتی که می‌فهمیم آتش‌نشانی مزاحمی را که ۱۹۰۰ بار مزاحمت درست کرده است را بالاخره به دادگاه فرا می‌خواند، معلوم می‌شود ضعف قانون و اجراء و بازدارندگی جرائم و تعلل‌ها، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد!

       

                                               هوشنگ‌خان