بارگیری وسایل باری براساس میزان فشار محوری وارد بر جاده

براساس مقررات جدید صورت می‌پذیرد بارگیری وسایل باری براساس میزان فشار محوری وارد بر جاده براساس میزان فشار محوری و فشاری که محورها به جاده وارد می‌کنند بارگیری شود مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل‌نقلیه باری و مسافری در راه‌های کشور، هفته گذشته توسط داریوش امانی؛ رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ شد […]

براساس مقررات جدید صورت می‌پذیرد

بارگیری وسایل باری براساس میزان فشار محوری وارد بر جاده

براساس میزان فشار محوری و فشاری که محورها به جاده وارد می‌کنند بارگیری شود

مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل‌نقلیه باری و مسافری در راه‌های کشور، هفته گذشته توسط داریوش امانی؛ رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ شد و از اول مهرماه امسال لازم‌الاجراء می‌باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، با توجه به این موضوع محسن متقین؛ یک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا، گفت: دستورالعمل ابعاد و اوزان در ۲۸/۱۲/۱۳۹۶ از سوی وزیر وقت راه‌وشهرسازی به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کالا ابلاغ شد. متقین؛ افزود: این سازمان در تاریخ هفتم فرودین‌ماه ۱۳۹۷ آغاز اجرای آن را کلید زد اما با توجه به اینکه پیش از آن، مبنای بارگیری کامیون‌ها برای پنج محور توسط سازمان ۴۲ تُن اعلام شده بود، دستورالعمل جدید با اعتراض صاحبان کالا مواجه شد. وی عنوان کرد: صاحبان کالا مدعی بودند برای مطابقت با این دستورالعمل، دو ماه زمان نیاز است و به همین دلیل خواستار تعویق دو ماهه اجرای آن شدند. وی تأکید کرد: بدین‌ترتیب سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اجرای این دستورالعمل ابعاد و اوزان را از فرودین‌ماه تا دو ماه بعد، یعنی اول خردادماه سال ۱۳۹۷ عقب انداخت اما در اول خرداد اجرای آن با اعتراض عمومی رانندگان بخش حمل‌ونقل بار در کشور همزمان شد. متقین؛ گفت: در شرایط آن زمان و هنگامی که برای پایان اعتراضات، مطالبات و خواسته‌های رانندگان در حال رسیدگی بود از طرف گروه خاصی درخواست لغو این دستورالعمل با این ادعا که موجب ضرر و زیان رانندگان است، مطرح شد. وی عنوان کرد: بدین‌ترتیب این با این درخواست غیرمنطقی از سال ۱۳۹۷ اجرای دستورالعمل ابعاد و اوزان بارگیری متوقف شد تا این که اخیراً با مصوبه هیأت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مجدداً دستور جامع ابعاد و اوزان که حدوداً باغ بر ۲۵ صفحه است صادر و قرار است از اول مهرماه امسال اجرایی شود. متقین؛ افزود: این دستورالعمل در واقع تمامی کامیون‌ها را در کلاس‌های مختلف با ترسیم شکل و نوع سایز لاستیک و تعداد محورها، طبقه‌بندی کرده و خیلی نزدیک به استانداردهای جهانی است. این فعال بخش حمل‌ونقل کالا بیان کرد: نکته قابل‌توجه این است که در دستورالعمل ابعاد و اوزان، نیمه‌یدک‌ها و روموک‌ها که حتی حمل کالا به وسیله آنها در ایران مرسوم نیست، شناسایی شده است. وی تأکید کرد: براساس این دستورالعمل باید براساس میزان فشار محوری و فشاری که محورها به جاده وارد می‌کنند، بارگیری شود. این امر راه را برای اینکه کنترل بسیار استاندارد حمل کالاهای سنگین در جاده‌ها بازکرده است. متقین؛ گفت: نصب باسکول‌های محورکشی در جاده‌ها توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و راه‌اندازی و بهره‌برداری از این باسکول‌ها نیز قطعاً باید منطبق با این دستورالعمل باشد. وی عنوان کرد: از جمله مهم‌ترین دستاورد این دستورالعمل رفع اختلاف‌نظر سازمان راهداری و پلیس‌راه است. در گذشته ملاک عمل برای سازمان این‌چنین بود که وزن کل ظرفیت ناخالص کامیون مثلاً پنج محور با ۱۲ چرخ را ۴۲ تُن اعلام می‌کرد اما پلیس‌راه این ۴۲ تُن را در صورتی قبول داشت که ظرفیت خودرو مندرج در کارت شناسایی آن کمتر از ۴۲ تن نباشد و چنانچه کمتر بود، تخلف راهنمایی و رانندگی محسوب می‌شد. اما وقتی راننده به‌عنوان متخلف به ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل استان‌ها فرستاده می‌شد، بارگیری انجام شده منطبق با دستورالعمل سازمان بود و سازمان آن را غیرقانونی نمی‌دانست. این فعال بخش حمل‌ونقل جاده کالا، افزود: اکنون با دستورالعمل جدید صرف‌نظر از اینکه یک کامیون براساس کارت خودرو، ۴۰، ۴۲ یا ۴۴ و یا ۵۶ تن باشد، چنانچه این کامیون کشنده با پنج محور (یعنی ۲ محور کشنده و ۳ محور نیمه‌یدک) در جاده حرکت کند ظرفیت ناخالصش حداکثر می‌تواند ۴۰ تن باشد و این چنین نیست اگر کامیونی ظرفیت مندرج در کارت خودرویش بیشتر از ۴۰ تن باشد بتواند بیشتر بارگیری کند.