منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت،معدنوتجارت، با اشاره به جایگاه صنایع حملونقل ایران در جهان، گفت: در ارزیابیای که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، از نظر تولید که دچار اُفت شدیم، در جایگاه ۱۹ دنیا قرار گرفتیم که سال قبل از آن در جایگاه ۱۸ بودیم؛ لذا در تلاشیم با برنامهریزی و تحقق برنامهها […]
منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت،معدنوتجارت، با اشاره به جایگاه صنایع حملونقل ایران در جهان، گفت: در ارزیابیای که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، از نظر تولید که دچار اُفت شدیم، در جایگاه ۱۹ دنیا قرار گرفتیم که سال قبل از آن در جایگاه ۱۸ بودیم؛ لذا در تلاشیم با برنامهریزی و تحقق برنامهها در سال ۲۰۲۳ به جایگاه ۱۲ تا ۱۵ دنیا برسیم. به گزارش مناقصهمزایده، منوچهر منطقی؛ با تأکید بر نقاط قوت خودروسازی کشورمان در منطقه و جهان، اظهار داشت: سه ویژگی مثبت ما در منطقه، شامل حوزه علمی و فناوری میشود که از نظر نیروهای متخصص و مهندسان جوان در دنیا جزء پنج کشور اول هستیم. ویژگی دوم، هزینههای تمام شده است که نسبت به کشورهای مختلف منطقه، هزینه تمام شده نیروی انسانی پایینتر است. ویژگی سوم هم مربوط به ارزان بودن نسبی انرژی در کشور است و درخصوص زیرساختهایی که در ۳۰ سال گذشته اجراء شده، در برخی حوزهها از کشورهای منطقه بالاتر و در برخی حوزهها پایینتر هستیم. معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، با اشاره به اینکه طبق گزارش منتشر شده مؤسسه بینالمللی فیچ سولوشن، ایران در سال ۲۰۱۹ در میان کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه، در تولید خودرو بالاترین بازده را داشته است، تصریح کرد: نقاط قوت ما در دنیا مانند نقاط قوت ما در منطقه است و به همراه هند و چین در تولید خودرو جزء کشورهای با هزینه تولید پایین هستیم و میتوانیم با استفاده از مزیتهای موجود، خودرو و قطعات خودرو را در سطح کیفی تعریف شده، ارزانتر تولید کنیم. منطقی؛ درخصوص انتقادهای موجود به صنعت خودروسازی کشور نیز، خاطرنشان کرد: بخش عمده انتقادها بهحق است و میپذیریم، اما بخش دیگر مربوط به تبلیغات منفی و وسیع در بازار است. بهطور کلی، فضا نسبت به تولید خودروی ایرانی منفی است و اگر در بالاترین کیفیت تولید شود، باز هم در مقایسه با محصول خارجی با اقبال روبهرو نمیشود، که وظیفه فعالان حوزه فرهنگ و رسانه است که این فرهنگ اشتباه را در جامعه تغییر دهد. وی با تأکید بر اینکه تمامی تلاشها باید برای رسیدن به محصولی باشد که افتخار ملی بوده و به مراحل بهتر و توسعه بیشتر برسد، ابراز داشت: اگر این فرهنگ اصلاح نشود، اعتماد بهنفس نیروهای تخصصی کشور پایین آمده و نتیجه آن، مهاجرت نخبگان صنعتی به خارج از کشور خواهد بود. منطقی؛ با بیان اینکه البته عملکرد خودروسازان مورد قبول مردم نیست، عنوان کرد: انتقادات مشتریان به محصولات قابل قبول است؛ بخشی از این مشکلات مربوط به مدیریت خودروسازان و بخشی دیگر شرایط محیطی ایجاد شده است. وی با بیان اینکه یکی از پارامترهای مهم مدنظر مشتری، بهروز بودن محصولات است، یادآور شد: با توجه به مشکلات متعدد، ۸۰ درصد محصولات مربوط به ۱۵ تا ۲۰ سال قبل است و تولید محصولات متعلق به پنج سال اخیر محدود هستند؛ لذا در مقایسه با محصولات روز دنیا، برتریهای محصولات جدید، یکی از عوامل شکلگیری ذهنیت عدم کیفیت محصول داخلی در ذهن مشتری است. معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، در پاسخ به پرسشی پیرامون قیمت بالای محصولات با توجه به کیفیت پایین آنها و انحصار دو شرکت خودرو سازی داخلی، گفت: راهبرد جدید دولت، سه مسیر برای ما مشخص میکند. یک آنکه در کنار محصول داخلی، محصولات خارجی هم کلاس با محصول داخلی را وارد کنیم و در مقایسه آنها با یکدیگر، تمایزها را مشخص کنیم تا تولیدکننده داخلی به سمت بهتر شدن محصول و فناوری جدید حرکت کند. وی ادامه داد: دومین مسیر آن است که دو گروه خودروسازی داریم که گروه اول ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارد و گروه دوم خودروسازان خصوصی هستند که تیراژ پایینی دارند و تلاش داریم با ایجاد کنسرسیوم بین خصوصیها، ظرفیتها را بیشتر کنیم، زیرا آنها محصولات مونتاژی و بهروزتری عرضه میکنند و با توجه به کیفیت بالاتر و قیمت بیشتر مورد اقبال مخاطبانشان هستند. به گفته معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت،معدنوتجارت، سومین مسیر، بهروزرسانی فناوری موجود در خودروسازی است که سبب خارج کردن محصولات قدیمی و ورود محصولات جدید خواهد شد. بهطور مثال، خودروهای «تارا» و «شاهین» از نظر کیفیت بهطور نسبی توانستهاند مشتری را راضی کنند و در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه نیز توجه مخاطبان را به خود جلب کردند و احتمال صادرات و ورود آنها به بازار رقابتی روسیه بالاست. منطقی؛ درخصوص قیمت خودرو نیز، اظهار داشت: خودروی «پراید» از رده خارج شده و محصولی مانند «کوئیک» جایگزین آن شده است که در شرایط بهتری قرار دارد و قیمت آن حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، یعنی حدود شش تا هفت هزار دلار میشود. در واردات خودرو تمرکز بر روی خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار است که مدرن، با طراحی خوب، روشهای نوآورانه و با قیمت پایین تولید شده باشند. تولید آینده ما نیز همین نوع از خودروهای وارداتی خواهند بود که بهطور مثال جایگزین «کوئیک» خواهند شد. وی با بیان اینکه با افزایش تیراژ در بخشخصوصی و خودروسازیهای بزرگ، تخصیص خودرو و ثبتنام آسانتر خواهد شد، تصریح کرد: کاهش تقاضا نشان میدهد که خودرو به تعداد کافی عرضه شده است و تا اواخر سالجاری، قرعهکشی بهطور کامل حذف خواهد شد. وزارت صنعت،معدنوتجارت نیز، نسبت به تعهد زمانی خودروساز حساسیت خاصی دارد و براساس تعهدات و زمان تحویل، میزان عرضه خودرو را مشخص میکند، و با افزایش تولید و واردات خودرو، صفهای خرید هم از بین خواهد رفت. معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت،معدنوتجارت، در پاسخ به پرسشی درخصوص تفاوت شدید قیمت تمام شده خودرو با فروش آن، خاطرنشان کرد: براساس نظارت بر قیمتگذاری خودرو میتوانیم بگوییم ۸۵ تا ۹۰ درصد قیمت خودرو مربوط به مواد اولیه و فرآیند تولید است، بعد از آن، تغییر و افزایش دستمزدهاست که سه درصد تأثیر دارد، و دلیل دیگر هم این است که کانالهای مالی ایران برای خرید خارجی، مستقیم نیست و مجبور به استفاده از کانالهای دیگر است، پس ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه مالی تأثیرگذار است که سبب افزایش قیمت خودرو شده و تمامی عوامل کنترل قیمت در دست خودروساز نیست. منطقی؛ با بیان اینکه اگر روشهای مختلف بهرهوری را مورد توجه قرار دهیم، میتوانیم افزایش قیمت را کنترل کنیم، اما تاکنون در این خصوص کار منسجم و جدی انجام نشده است، ابراز داشت: یکی از دلایل آن این است که در خودرو دو گونه فناوری داریم؛ یکی محصولی است و دیگری فناوری فرآیند تولید است که سبب کم شدن هزینه تولید میشود، که ما نسبت به قسمت دوم غافل بودیم و از ذهنیت مدیران خودروسازی دور بوده و اطلاعی از آن نداشتهاند. وی افزود: در برنامه تحولی جدید صنعت خودرو، پیشبرد این دو نوع فناوری را که منجر به بهرهوری و کاهش هزینه تولید خودروسازان دنیا شده است، مورد توجه قرار دادهایم. معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت،معدنوتجارت، همچنین سند تحول صنعت خودرو را جزء برنامههای مهم سیاستگذاری دولت عنوان کرد که سبب تحرک فناورانه خودروسازان، ارتقای کیفیت و کاهش قیمت خودرو خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.