تغییر نگرش در مدیریت منابع آب از عرضه‌محوری به تقاضامحوری

در بیانیه سیاستی کنسرسیوم و شبکه مراکز پژوهشی راهبردی تأکید شد تغییر نگرش در مدیریت منابع آب از عرضه‌محوری به تقاضامحوری کنسرسیوم و شبکه مراکز پژوهشی راهبردی طی بیانیه‌ای با موضوع حکمرانی آب، بر ضرورت تغییر نگرش در مدیریت منابع آب کشور از عرضه محوری به تقاضامحوری تأکید کردند. به گزارش مناقصه‌مزایده، بیانیه سیاستی کنسرسیوم […]

در بیانیه سیاستی کنسرسیوم و شبکه مراکز پژوهشی راهبردی تأکید شد

تغییر نگرش در مدیریت منابع آب از عرضه‌محوری به تقاضامحوری

کنسرسیوم و شبکه مراکز پژوهشی راهبردی طی بیانیه‌ای با موضوع حکمرانی آب، بر ضرورت تغییر نگرش در مدیریت منابع آب کشور از عرضه محوری به تقاضامحوری تأکید کردند. به گزارش مناقصه‌مزایده، بیانیه سیاستی کنسرسیوم و شبکه مراکز پژوهشی راهبردی در موضوع حکمرانی آب در ۹ بند منتشر شد. در این بیانیه که به امضای رؤسای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، پژوهشگاه قوه‌قضاییه، مؤسسه‌عالی آموزش و پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی نهادی ریاست جمهوری رسیده، تصریح شده است که سیاست‌گذاری در مدیریت منابع آب باید با توجه به سرمنشأهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سایر پیشران‌های آن تنظیم شود. در بندهای ۹‌گانه این بیانیه بر مواردی چون ضرورت نقش دولت و مجلس در حوزه نظارت و تنظیم‌گری در حوزه آب، جلوگیری از اقدامات عرضه‌محور در راستای تحریک تقاضا و ایجاد توهم پرآبی، توجه به جلوگیری از آسیب به تأمین آب کافی برای نیازهای حیاتی انسان، تأمین آب برای فعالیت‌های اقتصادی و تولید غذا، تأمین آب برای زیست‌بوم‌های طبیعی و کاهش آسیب‌پذیری در برابر بلایای با منشأ آبی به‌عنوان چهار مؤلفه امنیت آبی، طراحی و پیاده‌سازی هرگونه مقیاس‌گذاری در حوزه آب بسته به ماهیت مسائل، ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان، افزایش آگاهی نسبت به بسترهای فرابخشی مؤثر بر آثار جانبی و اثرات برگشتی سیاست‌ها در مواجهه با مسائل پیچیده و بدخیم آبی، راه پایدار مدیریت منابع آبی از طریق مشارکت مؤثر و مسؤولیت اجتماعی همه ذی‌نفعان مبتنی بر تسهیم عادلانه و متعادل قدرت و ظرفیت‌سازی‌ها و تعاملات لازم دولت و مجلس به دور از هرگونه تعارض منافع در مسأله آب، تأکید شده است. بیانیه سیاستی کنسرسیوم و شبکه مراکز پژوهشی راهبردی در موضوع حکمرانی آب، به رؤسای قوا و مسؤولان ارشد کشور، ارسال شده است.