حرفهای خودی و بیخودی واردات خودرو شاید وقتی دیگر! اگر خاطر مبارک جنابتان باشد، در مرقومه شریفه خودی و بیخودی در اوایل شهریورماه، عرض کردیم: «فهم هوشنگخانی ما اینگونه فرمایش میکند که یحتمل آییننامه مطروحه، یک دوری هم باید در مجلس بزند و بعد برگردد برای تصویب در کابینه دولت جوانبخت یکساله و در […]
حرفهای خودی و بیخودی
واردات خودرو شاید وقتی دیگر!
اگر خاطر مبارک جنابتان باشد، در مرقومه شریفه خودی و بیخودی در اوایل شهریورماه، عرض کردیم:
«فهم هوشنگخانی ما اینگونه فرمایش میکند که یحتمل آییننامه مطروحه، یک دوری هم باید در مجلس بزند و بعد برگردد برای تصویب در کابینه دولت جوانبخت یکساله و در این دور زدن، هر اتفاق خوش و ناخوشی ممکن است برای این نوگل شکفته رخ داده که حتی موجبات رنجوری و ناخوشی ایشان را فراهم آورده و ایبسا که در این دست به دست شدنها از دست برود! ولی اگر هم سرحال و قبراق و یا به هر ضرب و زوری، دور دور خود را تمام کرده و به توشیح وکلا و مجریان رسید و از این خان گذشته و به مرحله اجراء شرفیاب شد، احتمالاً توسط برخی مفاد و مواد برنامه بودجه سال آتی، خفتگیر میشود و گوش شیطان کَر، خرداد و تیر سال آینده اولین خودروی وارداتی دارای خدمات پس از فروشِ در حال انتقال فناوریِ ارزانقیمتِ مختص دهک ۱۰ به بالا! تایرش به خاک ایران خواهد رسید!»
البته حقیقت امر این است که ته دلمان نمیخواست این اتفاق بیفتد و خیلی به صلاح مردم بود که آییننامه همان باشد که قرار بود بشود، یعنی عامل کاهش قیمت خودرو، عامل رقابت واقعی خودروهای وارداتی با خودروسازان داخلی و شتابدهندهای برای ارتقای کیفیت و ورود به بازارهای جهانی توسط دوقلوهای افسانهای!
به هرحال، در خبر است عجالتاً کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یک خیز نیمبندی گرفته که آن آییننامه واردات خودرو مصوب کابینه خدمتگزار را به زیر تیغ بررسی تقنینی و مطابقت دادن با متن و روح قانون واردات خودرو مصوب مجلس ببرد و آنگونه که سخنگوی کمیسیون مربوطه فرمودهاند، اینجوری هم نیست که قانون یک اصل و هدفی را دنبال کرده باشد ولی آییننامه راه خودش و چه بسا معکوسش را رفته باشد! (البته فهم عامیانه ما از فرموده آن جناب این بود وگرنه ایشان، شیک و مجلسی دُرافشانی کرده بودند!).
به هرحال وقتی جنابمان در قامت یک کارشناس تمامقد حرفهای ظاهر شدیم و قانون را با آییننامه مطابقت دادیم، بهنظرمان انحراف از هدف و معیاری دیده نشد، بلکه احساس میکنیم، اساساً تدوین و تصویبکنندگان قانون و آییننامه، در دو دنیای متفاوت سیر و سلوک میکنند، هرچند الفاظ و مقدمه و موخره و عبارت زینتالمتنی و غیر اصلی، همپوشانی بینظیری در هر دو مصوبه دارند!
اگر بررسی تطبیقی آییننامه با قانون، ویترینی و برای دلخوش کردن خلقا… نباشد، امیدی نداریم که خروجی کار، سلامت و قبراقی و خط نخوردگی آییننامه باشد و احتمالاً یک کارگروه و کمیسیون مشترک و یا یک چیزی شبیه اینها، مأمور تصحیح و تدوین آییننامه جدید خواهد شد، که این یعنی، چند ماه دیگر صبر کنیم تا آییننامه مورد اتفاق، نهایی شود و بعد از آن پروسه نوشتن دستورالعملها و هماهنگی با بودجه سال آتی و ردیفهای اعتباری شروع میشود که با زمانبری ثبت سفارش و ارسال و طی کردن تشریفات گمرکی، همان تیر و خرداد سال آتی چشممان به جمال خودروی خارجی، روشن میشود.
ما که امیدواریم این کارگروه اصلاح و تدوین ایجاد شود و آرزومندیم که از صاحبنظران و متخصصان مستقل هم برای حضور مؤثر و البته غیرصوری، در جمع تدوینکنندگان، دعوت بهعمل آید تا اگر قرار است منافع ملت و کشور محقق شود، نظر و رأی افراد خارج از دایره دولت و مجلس نیز، وارد بوده و نتیجه به صواب نزدیکتر شود.
عرض آخر ما این است که وزارت کریمه صمت و ایضاً دولت محترم نیز سخت نگیرند، چکشکاری و رفع نواقص و اصلاح، قبل از عملیاتی شدن فینفسه خوب است و باعث کاهش کموکسری و اشکالات زمان اجراء میشود، اگرچه بهتر است طرفین یک تبصرهای هم بگذارند که این آییننامه هر چند وقت یکبار (حداکثر یک ساله) مورد بازنگری و در صورت لزوم اصلاح قرار گیرد، تا هیچ حرف و حدیث و اما و اگری پیش نیاید.
هوشنگخان
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.