اما و اگر گرانی بلیت کنسرتها موضوع سبد شنیداری خانواده ایرانی یکی از مهم ترین، بحث انگیزترین و پرچالشترین مباحث حوزه موسیقی است که طی سالهای اخیر به دلیل شرایط ویژه برگزاری کنسرتها در همه گونهها و فرایند تولید و عرضه محصولات موسیقایی در نظام اقتصادی فرهنگ و هنر مورد توجه کارشناسان، هنرمندان، سیاستگذاران و […]
اما و اگر گرانی بلیت کنسرتها
موضوع سبد شنیداری خانواده ایرانی یکی از مهم ترین، بحث انگیزترین و پرچالشترین مباحث حوزه موسیقی است که طی سالهای اخیر به دلیل شرایط ویژه برگزاری کنسرتها در همه گونهها و فرایند تولید و عرضه محصولات موسیقایی در نظام اقتصادی فرهنگ و هنر مورد توجه کارشناسان، هنرمندان، سیاستگذاران و مخاطبان بوده است.
به گزارش مهر، در این میان گرانی قیمت بلیت یکی از عمده چالشهایی است که با بالا رفتن نرخ تورم و البته مسیر مواج اقتصاد ایران یکی از موانع مهم خالی ماندن سبد شنیداری خانوارهای ایرانی است که با وجود علاقه وافر ایرانیها به موسیقی، در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.
به منظور بررسی روند تعیین قیمت بلیت کنسرتها در ایران و تناسب آن با توان مالی خانوار ایران گفتوگویی با کارشناسان و دستاندرکاران این حوزه داشتهایم که از نظر میگذرانید.
افزایش ۷۰میلیون تومانی اجاره بهای سالن در عرض ۴ سال
محمد حسین توتونچیان مدیر مؤسسه «ققنوس» و از برگزارکنندگان فعال کنسرتهای موسیقی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت بلیت کنسرتها در چنین وضعیتی قرار گرفته است و چه معیارهایی برای افزایش قیمت بلیتها در نظر گرفته میشود، توضیح داد: مطمئن باشید شما به جواب مناسبی برای این سؤال نمیرسید چرا که اگر این موضوع را با تهیه کننده در میان بگذارید او بهطورحتم هزینه سرسام آور اجاره بهای سالن اجرا را بهانهای برای گران شدن بلیت کنسرت میداند، اگر از مدیران سالن بپرسید آنها دستمزد خوانندگان و گروه و سود تهیهکنندگان را اصلیترین دلیل گران بودن قیمت بلیت میدانند و اگر از خوانندگان بپرسید آنها هم مجموعهای از شرایط دیگر را دلیل گرانی بلیت کنسرتها توصیف میکنند.
وی افزود: وقتی یک «سالن» بابت هر روز برگزاری کنسرت در روزهای تعطیل و اعیاد رقمی بالغ بر ۷۵ تا ۸۰ میلیون تومان اجاره بها دریافت میکند و بر این رقم بابت «الای دی»، لیزر، طراحی نور و امثال اینها رقم دیگری نیز اضافه میشود شما به عنوان یک داور منصف چطور میتوانید بلیت کنسرت را همان قیمتی تعیین کنید که مثلاً در ۴سال گذشته تعیین کرده بودید؟
می خواهم در این مارکت بمانم اما …
رسول ترابی مدیر مؤسسه فرهنگی هنری «آوای دوران» و از برگزارکنندگان فعال کنسرتهای پاپ نیز درباره قیمت بالای بلیت کنسرتها که از توان عمومی مردم جامعه بالاتر است، گفت: من نمیدانم واقعاً چرا ماجرا به این منوال است که همواره این تهیهکنندگان هستند که در معرض تندترین انتقادها در زمینه گرانی قیمت بلیت کنسرتها قرار میگیرند؟ اما بنده باید در پاسخ منتقدان عزیز بگویم که فضای این چند ساله برگزاری کنسرتهای پاپ نه تنها به سود هیچ تهیه کنندهای نبوده بلکه شرایط کار را برای سرمایهگذاری برای انجام کارهای بهتر کاهش داده است. البته که ما به عنوان افرادی که سالهاست در این عرصه فعالیت میکنیم بهطور حتم در آینده نیز این کار را دنبال کرده و از آن دفاع میکنیم. با این حال آنچه میتوانم درباره قیمت گذاری بلیت کنسرتها به آن اشاره کنم فقط در این نکته مستتر است که افزایش سرسامآور اجاره بهای سالنها مهمترین دلیل افزایش قیمت بلیتهاست. آخر چطور میشود که هزینه ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان اجاره بهای سالن در عرض چند سال به رقمی بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان برسد؟
هزینههای مخفی و گرانی بلیت کنسرت ها
افشین معصومی مدیر مؤسسه فرهنگی هنری «نغمه حصار» و برگزارکننده کنسرتهای موسیقایی مختلف نیز با تأیید حرفهای این دو تهیه کننده موسیقی عنوان کرد: متأسفانه با وجودی که تهیه کننده یک اثر موسیقایی تلاش خود را انجام میدهد تا بهترین کیفیت ممکن را ارایه دهد اما برخی از شرایط از جمله هزینه بسیار بالای اجاره بهای سالنهای اجرای کنسرت و بلیتهای مهمانی که هر تالار برای خود در نظر میگیرد موجب بروز بسیاری از مشکلات از جمله افزایش قیمت بلیت میشود. به هر ترتیب تهیه کننده ناچار است که برای جبران این فضایی که موجب متضرر شدن او خواهد شد بخشی از هزینههای جاری کنسرت را در دیگر صندلیهایی که در اختیار او قرار گرفته سرشکن کند. موضوعی که بهطور حتم برای هیچ تهیه کنندهای رضایت بخش نیست اما بروز چنین شرایطی باعث میشود که هم هزینهها افزایش پیدا کند و هم بلیتها گران شود.
طرح ابتکاری دفتر موسیقی برای ارزانسازی بلیت کنسرت ها
فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تأکید بر این نکته که اجرای زنده آثار موسیقایی نیازمند سرمایهگذاری بخش خصوصی است، تأکید کرد: طبیعتاً یکی از مهمترین اولویتها و راهکارهایی که میتواند موجب جلوگیری از افزایش بیرویه قیمت بلیت کنسرتها شود سرمایهگذاری بخش خصوصی در ساخت تالارهای ویژه اجرای موسیقی است. به هر ترتیب با توجه به کمبود تالارهای مناسب اجرای زنده آثار موسیقایی، این طبیعی است که قیمت بلیت کنسرتها نیز رو به افزایش باشد. در بسیاری از تالارها موضوع عرضه و تقاضا نقش بسیار تعیین کنندهای دارد و با توجه به اینکه «عرضه» هم در تهران و هم در شهرستان از محدودیتهای زیادی برخوردار است و از سوی دیگر «تقاضا» هر روز شکل فزایندهای به خود میگیرد بنابراین قیمتها هم بالا میرود.
وی افزود: به اعتقاد من یکی دیگر از راهکارهایی که میتواند از افزایش بیرویه قیمت بلیت کنسرتها جلوگیری کند ایجاد طرحهای ابتکاری خاص در این حوزه است که ما طی سال جاری با همکاری انجمن موسیقی ایران درصدد هستیم ضمن مطالعه و بررسی دقیق شرایط برگزاری کنسرتها فضایی را فراهم کنیم تا در ساعتهایی که میتوانیم سالنهای اجرای موسیقی را با قیمت پایینتر در اختیار بگیریم، کنسرتهایی با قیمت بلیت ارزان برگزار کنیم که بدین سبب قشر کم درآمدتر جامعه نیز بتوانند از اجراهای موسیقی در ساعتهایی غیر از شبها استفاده کنند. این طرح هماکنون در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن موسیقی ایران در حال بررسی و مطالعه دقیق است و فکر میکنم به احتمال بسیار فراوان طی سال جاری شکل اجرایی به خود خواهد گرفت البته قاعدتا موسیقی پاپ در حوزه فعالیتی ما قرار ندارد اما به اعتقاد من چنین طرحی میتواند آغازگر تحولات مثبتی در عرصه برگزاری کنسرتهایی با بلیت ارزان قیمت باشد.
مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امیدوارم با شناسایی دقیق نقاط قوت و ضعف این طرح و بررسی دقیق آن بتوانیم علاوه بر حمایت از موسیقی، در جهت ارزان تر کردن بلیتهای کنسرتها هم گامهای ارزشمندی رابرداریم. به زودی نیز اطلاعرسانی لازم در این مورد انجام خواهد گرفت تا مخاطبان بیشتر با این طرح ابتکاری آشنا شوند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.