سامانه جامع تجارت مانع ورود قطعات قاچاق و تقلبی به بازار نیست

یک تولیدکننده و فعال بازار لوازم‌یدکی، گفت: سامانه جامع تجارت عملاً مانع ورود کالای قاچاق و فیک به بازار نیست و راهکارهای سهل‌تری برای تحقق این هدف وجود دارد. به گزارش خبرخودرو، نوید حبیبی؛ اظهار داشت: الزام دولت به تولیدکنندگان و واردکنندگان بر نصب شناسه کالا و کدرهگیری بر روی قطعات یدکی خودرو و از […]

یک تولیدکننده و فعال بازار لوازم‌یدکی، گفت: سامانه جامع تجارت عملاً مانع ورود کالای قاچاق و فیک به بازار نیست و راهکارهای سهل‌تری برای تحقق این هدف وجود دارد. به گزارش خبرخودرو، نوید حبیبی؛ اظهار داشت: الزام دولت به تولیدکنندگان و واردکنندگان بر نصب شناسه کالا و کدرهگیری بر روی قطعات یدکی خودرو و از سوی دیگر الزام شبکه گسترده توزیع اعم از عمده فروش و خرده فروش که فاقد کارت بازرگانی هستند و تعداد بسیار بیشتری نسبت به بخش تولید و واردات را شامل می‌شود و پیروی این بخش از این طرح با توجه به فقدان دانش و عدم آشنایی آنها با سامانه جامع تجارت و مراحل ثبت سفارش از مشکلات اجرایی این طرح است. وی افزود: انجام مراحل خرید ارز، درخواست تخصیص ارز و تعیین منشأ ارز در گذشته میان بانک‌ها و وزارت بازرگانی تقسیم وظایف شده بود و اکنون به تولیدکنندگان و واردکنندگان تکلیف شده است. تولیدکنندگان هنوز نسبت به اجرای این طرح اقناع نشده‌اند و هدف اولیه این طرح مبنی بر مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی را با رویه فعلی که در حال انجام است، همسو نمی‌دانند. این تولیدکننده لوازم‌یدکی خودرو، تأکید کرد: سامانه جامع تجارت عملاً مانع ورود کالای قاچاق و فیک به بازار نیست و راهکارهای سهل‌تری برای تحقق این هدف وجود دارد. حبیبی؛ ادامه داد: اقتصاد حاکم بر کشور اقتصاد آزاد نیست و از سوی دیگر ثبت فاکتور رسمی و اخذ ارزش‌افزوده از جمله قوانین یک بام و دو هواست. به طوری که تنها برای اشخاص حقوقی و نه اشخاص حقیقی الزام شده است. وی بیان کرد: در فروش از سوی شرکت واردکننده به عمده فروش، قدرت دست عمده‌فروش است که فاکتور اخذ نمی‌کند و بدین‌ترتیب شخص حقوقی را ناچار از فروش غیررسمی می‌کند و در این صورت علناً بازارسیاه تشکیل می‌شود. این فعال بازار لوازم‌یدکی، تصریح کرد: دولت با وجود اینکه الزامات قانونی و بخشنامه‌های قبلی هنوز به مرحله اجرا درنیامده، قانون جدیدی را نوشته در حالی که راهکارهای سهل‌تری همچون رصد تراکنش‌های بانکی و اخذ مالیات براساس آن برای مبارزه با ورود کالای قاچاق و فیک به بازار وجود دارد. ثبت اطلاعات در سامانه‌ای که کُند بوده و مشکلات زیرساختی دارد جواب نمی دهد. حبیبی؛ در پایان خاطرنشان کرد: قاچاق از مبادی ورودی به کشور انجام می‌شود و یا یک کالای فیک با نام و برند محصولات خارجی در داخل به تولید می‌رسد و دولت برای سرچشمه را اصلاح کند. با وجود ۶۵۰۰ کسبه و حدود سه تا چهار هزار فعال بازار لوازم‌یدکی که فاقد جواز هستند، اجرای طرح رهگیری بدون آموزش و در مدت زمان محدود چند ماهه امکان‌پذیر نیست.