افزایش تقاضای خودروسازان برای لیتیوم

صنعت خودروی دنیا به سمت افزایش تیراژ خودروهای الکتریکی تا حذف سوخت‌های فسیلی حرکت کرده است و این موضوع هر چند مزایایی برای کاهش آلاینده‌های هوا دارد اما زنجیره تأمین خودروسازان را در کمبود لیتیوم ماده حیاتی برای باتری‌های لیتیومی مصرفی در خودروهای الکتریکی به چالش کشیده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، برخی […]

صنعت خودروی دنیا به سمت افزایش تیراژ خودروهای الکتریکی تا حذف سوخت‌های فسیلی حرکت کرده است و این موضوع هر چند مزایایی برای کاهش آلاینده‌های هوا دارد اما زنجیره تأمین خودروسازان را در کمبود لیتیوم ماده حیاتی برای باتری‌های لیتیومی مصرفی در خودروهای الکتریکی به چالش کشیده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، برخی از خودروسازان برای ربودن گوی سبقت از دیگر رقیب‌های خود در بازار خودرو به سمت ملاکی معادن لیتیوم رفته‌اند. حتی در این رابطه شرکت خودروسازی تسلا پا را از استخراج لیتیوم از معادن فراتر گذاشته و به سمت بازیافت این فلز ارزشمند نیز حرکت کرده است؛ چرا که تأمین لیتیوم برای صنایعی همچون خودروسازی به چالشی بزرگ تبدیل شده و کارشناسان معتقدند این معضل حتی تا سال ۲۰۳۰ نیز ادامه می‌یابد. در این راستا، حتی دولت چین نیز سیاست‌هایی را برای جلوگیری از افزایش بهای لیتیوم اتخاذ کرده و از صاحبان معادن خواسته که قیمت نهایی لیتیوم از هزینه‌های تولید فاصله چندانی نداشته باشد و تولیدکنندگان با مصرف‌کنندگان این فلز به توافق‌های بلندمدت برای همکاری دست یابند. بر این اساس حتی سیاست دولت چین هم مبتنی بر این موضوع است که از سود تولیدکنندگان لیتیوم کاسته شود اما ضربه‌ای سیاست بین‌المللی افزایش تولید خودروهای الکتریکی وارد نشود.

افزایش بهای لیتیوم نگران‌کننده است

با تمام این برنامه‌ریزی‌ها طی هفته‌های اخیر همچنان قیمت لیتیوم مسیر صعودی خود را طی کرده و همچنان منجر به افزایش نگرانی خودروسازان شده است. در همین شرایط یک شرکت تولیدکننده مواد معدنی استرالیایی به نام پیلبارا نسبت به عرضه لیتیوم تولیدی خود اقدام کرده است، اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان باعث ثبات نسبی بازار می‌شود. در این رابطه پیلبارا اعلام کرد: یک خریدار نسبت به تحویل معادل هفت‌هزار و ۷۰۸ دلار در هر تن کنسانتره اسپودومن – نوعی لیتیوم نیمه فرآوری شده – به چین اقدام کرده است. این شرکت معدنی، اضافه کرد: فروش این محموله پنج هزار تُنی در روز سه‌شنبه گذشته با قیمت بالای هفت‌هزار و ۱۲ دلار در آخرین حراجی در بورس مواد تولید باتری در اوایل آگوست مقایسه می‌شود. این جهش تقریباً مطابق با افزایش لیتیوم تصفیه شده در چین است؛ جایی که قیمت مواد اولیه تولید باتری از هفته گذشته رکورد‌های جدیدی را به ثبت رسانده است چرا که تقاضای قوی از خودروهای برقی با کاهش عرضه مواجه شده است. همچنین افزایش هزینه‌های تولید منجر به این شده که فشار بر روی زنجیره تأمین افزایش یابد و این موضوع در حال‌حاضر باعث کاهش سود شده و تولیدکنندگان باتری را وادار می‌کند تا قیمت فروش خود را افزایش دهند.