هزار نکته ناگفته مجلسیان از توافق F.A.T.F

  رامین شاهی – دولت موافق است؛برخی مجلسیان مخالفند. موضوع پیوستن ایران به توافق FATF موسوم به معاهده مقابله با پولشویی و تروریسم است که بانک مرکزی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که با سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی و کارگروه ویژه اقدام مالی آن FATF برای پیوستن به آن به توافق رسیده است. […]

 

رامین شاهی – دولت موافق است؛برخی مجلسیان مخالفند. موضوع پیوستن ایران به توافق FATF موسوم به معاهده مقابله با پولشویی و تروریسم است که بانک مرکزی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که با سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی و کارگروه ویژه اقدام مالی آن FATF برای پیوستن به آن به توافق رسیده است.

در واقع FATF در سال ۲۰۰۷ جمهوری اسلامی ایران را به اتهام حمایت از گروه‌های مقاومت، در فهرست کسانی قرارداده که از تروریسم حمایت می‌کنند و این سازمان به برقراری روابط تجاری با ایران یا سرمایه‌گذاری هشدار داده بود لذا باید گفت این سازمان برای پولشویی، تروریسم و پول کثیف، تعاریفی خاص دارد که منتقدین این توافق معتقدند می‌تواند استقلال و حریت کشور را زیر سؤال ببرد و تراکنش‌های داخلی و محرمانه کشور را در اختیار کشورهای خارجی و حتی متخاصم قرار دهد.

در این میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ضمن تشریح ابعاد منفی و تبعات اجرای توافقFATF، تأکید کردند که نمایندگان قطعا از اجرای چنین توافقاتی که امنیت کشور را به خطر می‌اندازد، جلوگیری می‌کند.

کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی، ۲۴ ژوئن ۲۰۱۶ (دو روز پیش) اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن اعلام شده بود محدودیت‌های نظام پولی و مالی ایران از سوی این کارگروه به‌مدت ۱۲ ماه برای بررسی پیشرفت‌های ایران در عملیاتی کردن یک «برنامه اقدام» توافق‌شده بین ایران و این نهاد به حالت تعلیق در آمده است.

حال بعد از گذشت چند ماه کارشناسان و منتقدان این توافق، محور‌ها و ابعاد جدیدی از توافق FATF را مطرح می‌کنند، موضوعاتی مانند شناختن گروه‌های مقاومت به عنوان گروه‌های تروریستی و انتشار مبادلات مالی جمهوری اسلامی، که عملاً این مسایل با اصول مختلف قانون اساسی کشورمان مخالف است.

استکبار جهانی درصدد است تا از طریق توافق FATF کشور‌ها را رصد کند

عضو هیأت رییسه مجلس با بیان این‌که FATF نوعی خودتحریمی است، گفت: استکبار جهانی به دنبال این است تا از طریق کانال‌های اجتماعی و اقتصادی دست به استثمار کشور‌ها از این طریق بزند.

به گزارش مناقصه‌مزایده اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای عضویت ایران در FATF استکبار جهانی درصدد است تا با استفاده از ابزارهای اجتماعی و اقتصادی و حتی گردشگری به کشورهای هدف خود نفوذ و آن‌ها را به استثمار خود درآورد و برای این کشور‌ها وابستگی ایجاد کند.

وی افزود: استکبار جهانی درصدد است تا از این طریق وضعیت کشورهای دیگر را رصد و از نقاط ضعف و قوت آن‌ها اطلاع حاصل کند و درصدد تضعیف این کشور‌ها برآید.

عضو هیأت رییسه مجلس اظهار داشت: این شیوه‌ها شیوه‌های نوین استکباری برای استثمار سایر کشورهاست هر چند که از طریق تعاملات بانکی و اطلاعات مربوط به سیستم پولی و مالی در گستره جهانی وارد شود.

رنجبرزاده خاطرنشان‌کرد: کشور باید یک استراتژی مقاومت برای مقابله با آمریکا داشته باشد. ما در هیچ زمان و در هیچ زمینه‌ای نباید در تقابل با آمریکا ذره‌ای کوتاه بیاییم و اینطور نباید باشد که در یک عرصه جلوی آمریکا بایستیم و در عرصه‌های دیگر راه را برای نفوذ دشمن باز بگذاریم و اینطور نباشد که ما در جبهه نظامی به مقابله بپردازیم و در جبهه‌های فرهنگی و اقتصادی و … دشمن ما را محاصره کند.

وی در پایان افزود: FATF به خودی خود نوعی تحریم محسوب می‌شود و ما از این طریق خودمان را محدود می‌کنیم و اختیار را از خودمان سلب می‌کنیم و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

توافق F.A.T.F مغایر با رویکرد صیانتی است

حشمت ا… فلاحت پیشه با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافق F.A.T.F، گفت: قطعاً وضعیت جدیدی در شرایط ایران پس از اجرای برجام وجود دارد، به‌طوری که ایران پس از توافق هسته‌ای، مناسبات منطقه‌ای خود را در حال ارتقا در سطح بین‌المللی است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته جمهوری اسلامی در گذشته نیز نگاه و رویکرد بین‌المللی داشت، اما در شرایط کنونی و پس از برجام، مولفه‌های بین‌المللی رفتار و اقدام ایران در حال افزایش است و در این مسیر می‌توان به همکاری‌های بین‌المللی ایران در مسایل مختلف به ویژه همکاری با روسیه برای مقابله با تروریسم اشاره کرد.

وی افزود: در شرایط کنونی با توجه به مسایل مطروحه دو سؤال قابل طرح است، نخست این‌که آیا همکاری‌های بین‌المللی ایران امری مثبت است؟ که به نظر من این مسأله می‌تواند مفید و مثبت باشد، از طرف دیگر این موضوع مطرح است که با توجه به این‌که در شرایط کنونی ایران جزو کشورهایی است که بیش‌تری دشمنی‌ها با آن می‌شود، باید امور و مسایل را با دید و رویکرد صیانتی مورد توجه قرار دهد.

قرارداد FATF به معنای بستن دست و پای نظام است

نماینده بروجرد در مجلس با بیان این‌که قرارداد FATF به معنای بستن دست و پای نظام است، گفت: دولتی‌های نمی‌توانند به واسطه داشتن چند صباح مسؤولیت با آینده این انقلاب و نظام که حاصل خون هزاران شهید است، بازی کنند.

عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به قصد دولت برای اجرای تحریم‌های غرب در داخل کشور و توافق FATF اظهارداشت: ما با ۳۷ سال مقاومت هزینه‌های زیادی دادیم، شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردیم، مشقت و ملالت‌های زیادی را متحمل شدی تا شعار ارزشمند و والای «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» محقق شود.

وی با بیان این‌که ما برای استقلال جمهوری اسلامی ایران کم بها پرداخت نکردیم، افزود: در ۸ سال دفاع مقدس، شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردیم تا استقلال کشور اسلامی حفظ شود، امثال این قراردادها، توافق‌نامه‌ها و پیمان‌ها استقلال ما را نقض می‌کند، اقتدار ما را می‌شکند، این قرارداد‌ها که نتیجه آن‌ها خودتحریمی است، برخلاف اقتدار ملی کشور و در تعارض با حفظ استقلال نظام است، افرادی پشت این داستان در سازمان‌های بین‌المللی هستند که در عمل حقی برای بشریت قائل نیستند، آنان ناقضان اصلی حقوق ‌بشر در عالم هستند.

نماینده بروجرد در مجلس تصریح کرد: افرادی می‌خواهند برای ما تصمیم بگیرند که آمریکا در رأس آنان است، آمریکایی که دستش به خون انسان‌های بی‌گناه آلوده شده است، قراردادهایی مانند FATF همسو و همساز شدن با دشمنان قسم‌خورده این نظام است، امضاهای پای این قرارداد به معنای دست کشیدن از حمایت از سازمان‌های آزادی‌بخش در کل دنیاست، در حالی که رسالت و هویت ما گره خورده به حمایت از سازمان‌های آزادی‌بخش جهان است.

وی با بیان این‌که اجرای FATF به معنای بستن دست و پای نظام است، متذکر شد: چرا با استقلال کشور بازی می‌کنند، دولت در حد و قواره این نیست که به این مسایل بپردازد، این موضوعات جزو مسایل کلان نظام است که باید در شورای‌عالی امنیت ملی بررسی شود و اذن و اجازه رهبر معظم انقلاب را داشته باشد، مگر می‌شود به واسطه مسؤولیتی که چند صباحی در کشور پیدا می‌کنم با آینده این نظام که مرهون ایثار و شهادت خون هزاران انسان بی‌گناه و مظلوم است، بازی کنم، مملکت قانون، سازوکار و حساب و کتاب دارد.

اقتصاد یک کشور توسط سیستم F.A.T.F پالایش می‌شود

محمدجواد کریمی قدوسی با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافق F.A.T.F، گفت: یک سیستمی در دنیا وجود دارد، که عنوان آن مبارزه با پولشویی است ولی این سیستم در دست یک بخش خصوصی بوده که سرمایه این بخش را صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها تأمین می‌کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هدف آن‌ها در ایجاد سیستم مذکور، رصد اقتصادی کشورها، رصد فعل و انفعالات تجاری، گردش اعتبارات و قراردادهای اقتصادی و ردگیری افراد و جریان‌هایی است که با منافع نظام سرمایه داری و رژیم صهیونیستی در تعارض است.

وی گفت: بر اساس توافق F.A.T.F، اقتصاد یک کشور توسط این سیستم پالایش می‌شود و از لحاظ امنیتی نیز تمام افرادی که با سیستم سرمایه‌داری مخالف هستند، تحت نظارت و کنترل این سیستم قرار می‌گیرند.

کریمی قدوسی افزود: همان طور که اطلاع دارید، در ایام مذاکرات هسته‌ای، مسأله‌ای در رسانه‌ها مطرح شد که مذاکره‌کنندگان علاوه بر توافق مذکور، یک توافق جداگانه‌ای را منعقد کرده‌اند، البته در آن زمان جزییات آن مطرح نشد، از این رو در شورای عالی امنیت ملی، ظریف وزیر امور خارجه از رییس‌جمهور درخواست می‌کند که در صورت امکان محور‌ها و جزییات این توافق را علنی کند.

ابعاد جدیدی از کنوانسیون پالرمو؛ استقرار نرم افزار مالی آمریکا بر نظام بانکی ایران

ابوالفضل ابوترابی با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافق F.A.T.F، گفت: براساس این توافق، ایران قرار است که از سال ۲۰۱۸ به بعد گروه‌های مقاومت از جمله حزب ا…، حماس و گروه‌های اسلامی را به عنوان گروه‌های تروریستی بشناسد.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که توافق F.A.T.F برای جمهوری اسلامی بسیار خطرناک است، گفت: قطعاً ایران نباید به این توافق بپیوندد، زیرا تبعات بسیاری را برای کشورمان به دنبال دارد.

وی ادامه داد: قطعاً عضویت ایران در کنوانسیون پالرمو نیازمند تصویب و تأیید مجلس است، البته در دوره نهم مجلس، این کنوانسیون برای تأیید به مجلس ارجاع شد که این قرارداد در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهم رد شد، پس از آن در دوره جدید نیز بار دیگر این کنوانسیون به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارسال شد، که نمایندگان بار دیگر نیز با این مسأله مخالفت کردند. بنابر این ایران هنوز به کنوانسیون پالرمو نپیوسته است.

ابوترابی گفت: کنوانسیون پالرمو شبهات و مسایل بسیاری دارد که مهم‌ترین آن قراردادن گروه‌های مقاومت از جمله حزب ا… در لیست گروه‌های تروریستی است و به نظر من علت اصلی تشکیل این کنوانسیون، اقدام علیه گروه‌های مقاومت اسلامی است.

تمام توافق‌‌ها باید در مجلس تصویب شود

سیدحسین نقوی‌حسینی با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافق F.A.T.F، گفت: عضویت ایران در این توافق از راهکار‌ها و سبک‌های غربی برای مجبور کردن کشور‌ها جهت پذیرش اصول لیبرالیستی است، از این رو آن‌ها در حاشیه یک توافق، موضوعات و مسایلی را مطرح می‌کنند، که کشور مربوطه عملاً آن را مورد پذیرش قرار می‌دهد، به‌طور مثال در موضوع همایش ایران کانکت ۲۰۱۶ که یک نشست تخصصی و کارشناسی در حوزه ارتباطات بود، انگلیسی‌ها مواردی همچون عدم حضور افراد حاضر در لیست تحریم در همایش مذکور را مطرح کردند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: براساس توافق F.A.T.F، جمهوری اسلامی باید در کنوانسیون پالرمو عضو شود، حال در این کنوانسیون، حزب ا… در لیست سیاه خود قرار دارد، این در حالی است که این توافق به قرارداد پولی و بانکی است و هیچ ارتباطی با مسایل مربوطه درباره حزب ا… ندارد.

نقوی حسینی گفت: یکی دیگر از محورهای تواقف مذکور، انتشار مبادلات مالی ایران با گروه‌های مقاومت است، که این مسأله از موضوعات دیگر دارای اهمیت و ابعاد خطرناک‌تری است، حال آیا کشورهای دیگر از جمله آمریکا خود می‌توانند صورت حساب‌های مالیشان و کمک‌های مالی به گروه‌های تروریستی را منتشر کند.

نقوی‌حسینی گفت: بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی، باید توافق نامه‌ها به تأیید و تصویب مجلس شورای اسلامی باید برسد، تا نمایندگان مجلس به صورت دقیق و کارشناسی آن را مورد رسیدگی قرار دهند.

وی ادامه داد: قطعاً اگر این توافق به مجلس ارجاع شود، نمایندگان مجلس تمام جوانب را مورد بررسی و رسیدگی قرارداده و اجازه نمی‌دهد که غربی‌ها دیدگاه‌ها و افکار پلید خود را به کشورمان تحمیل کند.

تلاش آمریکا برای ساخت سیستم نظارتی بر فعالیت کشورها

محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافق F.A.T.F، گفت: جمهوری اسلامی نسبت به حضور نظارتی غرب در مسایل مالی و تبادلات پولی و بانکی خود بسیار حساس است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: غربی‌ها نیز قوانین را در اختیار دارند که براساس آن اقدامات مالیشان امری پنهانی و قابل انتشار است، از طرف دیگر من شخصاً موضوع پیوستن ایران به توافق F.A.T.F و نظارت غرب بر سیستم مالی کشور را از عراقچی معاون وزیر امور خارجه سؤال کردم که وی در این رابطه اعلام کرد که چنین موضوعی اصلاً وجود ندارد.

وی گفت: رییس و مسؤولان پدافند غیرعامل معتقد هستند که آمریکایی‌ها در حالت ساخت و تعبیه سیستم‌های الکترونیکی هستند که این ابزار‌ها می‌تواند تمام فعالیت‌های یک کشور را رصد کند.

جمالی ادامه داد: از طرف دیگر در شرایط کنونی صد‌ها میلیارد دلار برای خرید و فروش غیرقانونی اسلحه و مواد مخدر و انسان توسط برخی کشورهای غربی استفاده می‌شود، ولی آمریکایی‌ها به این مسأله اصلاً توجه نمی‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اعلام این‌که موضوع پیوستن ایران به توافق F.A.T.F ضد امنیت کشورمان است، گفت: کاملاً واضح است که غربی‌ها با استفاده از این توافق به دنبال دسترسی و کنترل ایران هستند و مسایلی مانند پولشویی مسأله ظاهری است.

عضو هیأت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره تعهد ایران در توافق F.A.T.F برای انتشار مبادلات مالی خود با گروه‌های مقاومت، افزود: اگر چنین موضوع وجود داشته باشد، قطعاً کاملاً اشتباه و نادرست است و اقدامات بر خلاف امنیت جمهوری اسلامی است.