بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار تا سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور خبر داد بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار تا سال ۱۴۰۳ مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور، با بیان اینکه برای تکمیل راه‌آهن چابهار ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این طرح تا ۱۴۰۳ به پایان برسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، خیرا… خادمی؛ افزود: بزرگ‌ترین طرح […]

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور خبر داد

بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار تا سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور، با بیان اینکه برای تکمیل راه‌آهن چابهار ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این طرح تا ۱۴۰۳ به پایان برسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، خیرا… خادمی؛ افزود: بزرگ‌ترین طرح ریلی کشور، چابهار است که نزدیک ۱٫۹ میلیون مترمکعب بتون‌ریزی در این طرح انجام شده است. وی با بیان اینکه از ۶۲۸ کیلومتر مسیر ریلی بندر چابهار تا زاهدان ۳۵ کیلومتر پل و تونل است، خاطر نشان کرد: پیشرفت فیزیکی این طرح ۷۴ درصد بوده وکار‌های زیرسازی روبه اتمام است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌ها، افزود: این مسیر ریلی به چند فاز تقسیم شده؛ فاز اول، زاهدان‌-خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد است که بعد از بازدید کارشناسی راه‌آهن شرایط برای بهره‌برداری فراهم می‌شود. فاز دوم، از چابهار به نیک‌شهر است و فاز سوم، قسمت میانی طرح که صعب‌العبور وکوهستانی است نیز با روند خوبی پیش رفته است برای تمام این محور ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است. خادمی؛ یادآور شد: سال ۹۸ از صندوق توسعه ملی ۳۰۰ میلیون یورو برای این طرح اختصاص یافته است حدود ۳۵۰۰ نیرو در این طرح مشغول به فعالیت هستند، پیش‌بینی می‌شود این طرح تا ۱۴۰۳ به پایان برسد و برای تأمین مالی این طرح هم از تهاتر نفتی و صندوق توسعه ملی استفاده می‌شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، همچنین درباره عملیات اجرایی در قطعه دو آزادراه تهران-شمال، توضیح داد: منطقه دو آزادراه تهران-شمال یک اَبرپروژه ملی در حوزه آزادراهی کشور است که در ۲۲ کیلومتر مسیر، حدود ۲٫۵ میلیون مترمکعب عملیات خاکی صورت گرفته و با در نظر گرفتن توپوگرافی ویژه و سخت کوهستانی منطقه بسیار عظیم است. بیش از ۷۰ درصد مسیر از تونل تشکیل شده که طول تونل‌های مسیر ۳۷٫۲ کیلومتر است و در ۵۹ رشته تونل در باند رفت و برگشت اجراء می‌شود. وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین راهکارها در تکمیل پروژه‌های مهم و اولویت‌دار کشور با توجه به کمبود منابع اعتباری، اولویت‌بندی بخش‌های اجرایی طرح‌هاست، افزود: با همین رویکرد در حال‌حاضر باند غربی منطقه دو آزادراه تهران- شمال با ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل شدن است و با تأمین به‌موقع منابع اعتباری و تعهدات طرفین مشارکت تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ آماده بهره‌برداری شده و به تونل شرقی البرز که در حال‌حاضر زیرعبور قرار دارد، متصل می‌شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، ادامه داد: عملیات اجرایی باند شرقی نیز با ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ آماده بهره‌برداری می‌شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، درباره منابع مالی قطعه دوم آزادراه تهران‌-شمال، اظهار کرد: به منظور اتمام عملیات اجرایی منطقه دو آزادراه تهران- شمال ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که مقرر شده بخشی از این اعتبار از محل تهاتر اراضی مازاد دولت یا سایر ظرفیت‌های مشخص‌شده در قانون و بودجه بهره گرفته شود.