لنت‌های داخلی در انبار، لنت‌های وارداتی در بازار

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان لنت‌های داخلی در انبار، لنت‌های وارداتی در بازار محمدرضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، گفت: در حال‌حاضر، ظرفیت تولید ۱۰۴ هزار تن لنت در کشور وجود دارد و نیاز کشور به انواع لنت نیز سالانه حدود ۷۰ هزار تن برآورد می‌شود؛ بنابراین، تولیدکنندگان داخلی مازاد بر نیاز کشور توانایی […]

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان

لنت‌های داخلی در انبار، لنت‌های وارداتی در بازار

محمدرضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، گفت: در حال‌حاضر، ظرفیت تولید ۱۰۴ هزار تن لنت در کشور وجود دارد و نیاز کشور به انواع لنت نیز سالانه حدود ۷۰ هزار تن برآورد می‌شود؛ بنابراین، تولیدکنندگان داخلی مازاد بر نیاز کشور توانایی تولید دارند و همیشه کالا در انبارهای آن‌ها موجود است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا نجفی‌منش؛ با بیان اینکه لنت‌های تولید داخل از نظر استاندارد و کیفیت هیچ مشکلی ندارند، گفت: بنابر اعلام سازمان استاندارد ۶۴ واحد تولید لنت، مجوزهای استانداردها را اخذ کرده‌اند و می‌توانند تأمین‌کننده لنت مورد نیاز کشور باشند که تولیدات آن‌ها از نظر شاخص‌های استاندارد هیچ مشکلی ندارد و ظرفیت تولید کامل دارند. وی با اشاره به توانایی بالای شرکت‌های داخلی در تولید انواع لنت، افزود: برخی شرکت‌های تولیدی، حتی برای خودروهایی که تنها یک نمونه از آن‌ها در کشور موجود است، لنت تولید می‌کند و این نشان می‌دهد که قابلیت تولید و تأمین انواع لنت برای خودروهای داخلی و وارداتی در داخل کشور وجود دارد. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، با اشاره به واردات لنت ترمز به کشور و رد برخی ادعاها مبنی بر اینکه توانایی تولید لنت برخی خودروها در کشور وجود ندارد، گفت: افرادی که فکر می‌کنند امکان تولید لنت برای برخی خودروها در کشور وجود ندارد، درک درستی از ظرفیت تولید در این صنعت ندارند و تا به حال این اتفاق نیفتاده که لنتی برای یک خودرو درخواست شود و شرکت‌های تولیدی آن را نداشته باشند. وی با اشاره به در دسترس بودن توان تولید لنت کشور در سامانه توانیران، اضافه کرد: توانایی تولید شرکت‌های داخلی در سامانه توانیران ثبت شده، در حالی که هیچ درخواستی از میزان نیاز کشور به انواع لنت در این سامانه به ثبت نرسیده است؛ بنابراین، نمی‌توان تأمین نیاز بازار را بهانه واردات لنت دانست، بلکه صرفاً به دلیل سود سرشاری است که واردکنندگان را منتفع می‌کند. نجفی‌منش؛ با اشاره به اینکه در حال‌حاضر، واردات لنت از طریق ادارات صمت استانی انجام می‌گیرد، گفت: پیش از این ثبت سفارش برای واردات لنت از طریق وزارتخانه انجام می‌شد، اما چند سالی است که آن را در کارتابل فنی قرار داده‌اند که دلیل آن هم معلوم نیست. وی افزود: این اتفاق باعث شده که واردات لنت کنترل‌شده نباشد و مشخص نیست مسؤولی که تشخیص داده واردات باید انجام شود، کیست. نجفی‌منش؛ با انتقاد از ضعف نظارت در وزارت صمت، به نامه‌نگاری‌های متعدد از سوی انجمن لنت و انجمن قطعه‌سازان با وزارت صنعت،معدن‌وتجارت برای جلوگیری و کنترل واردات اشاره کرد و گفت: چطور ممکن است که وزارتخانه با کد شناسه کالا و کد رهگیری تولید و ورود و خروج کالا را کنترل می‌کند، اما نمی‌تواند واردات کالاهایی را که مشابه ساخت آن‌ها به اندازه کافی در کشور وجود دارد را کنترل کند. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، با اشاره به سیاست‌های متناقض حمایت از تولید در کشور گفت: همه واحدهای تولیدی به امید بازار فروش داخلی و حمایت از تولید راه‌اندازی شده‌اند و در این راستا، شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز تشویق کرده‌ایم که به سمت تولید و تأمین کالا برای بازار داخلی گام بردارند، با این حال اجازه واردات به همان کالایی را می‌دهیم که از تولید آن حمایت کرده‌ایم؛ این سیاست‌های متناقض باعث شده تا انبارهای تولیدکنندگان مملو از کالای تولی داخل و بازار نیز از کالای وارداتی اشباع شود.