ادغام وزارت راه‌وشهرسازی از ابتدا اشتباه بود

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادغام وزارت راه‌وشهرسازی از ابتدا اشتباه بود نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به وضعیت نابه‌سامان حمل‌ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای، عقب‌ماندگی در حوزه ساخت مسکن، به نظر می‌رسد ادغام وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی و مسکن از ابتدا اشتباه بود و حال باید در جهت اصلاح این اشتباه […]

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس

ادغام وزارت راه‌وشهرسازی از ابتدا اشتباه بود

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به وضعیت نابه‌سامان حمل‌ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای، عقب‌ماندگی در حوزه ساخت مسکن، به نظر می‌رسد ادغام وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی و مسکن از ابتدا اشتباه بود و حال باید در جهت اصلاح این اشتباه گام برداشت و نباید صورت مسأله را پاک کرد. کمال علیپورخنکداری؛ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره طرح تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی، بیان کرد: بنده از موافقان تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی هستم، چراکه امروز وزارت راه‌وشهرسازی مسؤولیت‌های زیادی برعهده دارد و خیلی از مسؤولیت‌های اصلی و زیربنایی این وزارتخانه بر زمین مانده است. به نظر می‌رسد یک وزیر هرچقدر هم که توانمند باشد نمی‌تواند همه مسؤولیت‌های تعریف شده برای این وزارتخانه را به درستی به سرانجام برساند. وی در ادامه، اظهار کرد: هرچقدر هم که برون‌سپاری صورت گیرد و مسؤولیت‌ها به استان‌ها و معاونین سپرده شود، باز هم نقش وزیر در انجام مسؤولیت‌های تعریف شده برای این وزارتخانه پررنگ است و به‌نظر می‌رسد که مسؤولیت‌های این وزارتخانه طبق برنامه پیش نمی‌رود. نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس، گفت: امروز ما در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی، زمینی و هوایی وضعیت بسیار نابه‌سامانی داریم. میانگین سن ناوگان هوایی ما حدود ۳۵ سال است. درخصوص وضعیت ناوگان ریلی نیز باید گفت که صاحبان کالا حاضر نیستند کالاهای خود را با خطوط ریلی جابه‌جا کنند چراکه میانگین سرعت حمل‌ونقل ریلی حدود هشت تا ۱۰ کیلومتر است، در حوزه لوکوموتیو نیز وضعیت نابه‌سامان و میانگین سنی لوکوموتیوها بالاست و بعضاً به ۴۰ سال می‌رسد. زیرساخت‌های ریلی و ایستگاه‌های ریلی و شبکه ریلی که باید بنادر و شهرهای بزرگ را به هم اتصال دهند اصلاً وضعیت مناسبی ندارد. نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی نیز نامناسب است. جاده‌های کشور برای حمل‌ونقل ماشین‌های سنگین برای جابجایی کالا مناسب نیست. اگر کشور بخواهد رشد اقتصادی در حوزه جی.دی.پی داشته باشد در وهله اول باید به حوزه حمل‌ونقل توجه کند. اگر حمل‌ونقل کشور ضعیف باشد قطعاً در همه حوزه‌ها دچار عقب‌ماندگی خواهد شد. علیپور؛ در ادامه تأکید کرد: از سوی دیگر در حوزه مسکن نیز دچار مشکل هستیم. در طرح جامع مسکن که بخشی از آن به آمایش سرزمین مربوط می‌شود دچار عقب‌ماندگی هستیم. وزارت راه‌وشهرسازی باید در حوزه آمایش سرزمین و ایجاد شهرهای جدید گام بردارد. حتی طرح‌های جامع شهرهای قدیمی نیز به‌روزرسانی نشده و صرفاً تمدید می‌شود. طرح‌های تفصیلی جدید و جانمایی کاربری‌ها برای شهرهای قدیمی باید دنبال شود. ما بعد از گذشت ۴۳ سال از عمر انقلاب می‌بینیم که هنوز در برخی از شهرهای بزرگ اماکن فرهنگی ساخته نمی‌شود چراکه در طرح تفصیلی دیده نشده است. وی افزود: در حوزه مطالعات برای ایجاد شهرهای جدید، طرح‌های تفصیلی و طرح‌های‌هادی که به وزارت راه‌وشهرسازی باز می‌گردد، دچار مشکل هستیم. مرکز تحقیقات وزارت راه‌وشهرسازی هنوز نتوانسته خود را به درستی نشان دهد. یا در حوزه زلزله نیز این وزارتخانه نتوانسته آن‌طور که باید و شاید گام بردارد. ما هنوز در بحث دستگاه‌های زلزله‌سنج محتاج کشورهای دیگر هستیم. این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه، با اشاره به مشکل مسکن گفت: امروز وضعیت مسکن حاد شده است، ما جوانان زیادی داریم که به مسکن نیاز دارند. حداقل سالیانه به ساخت حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، دلیلی هم ندارد که حتماً دولت متولی ساخت مسکن بشود. مجلس قانون خوبی برای ساخت مسکن مصوب کرد اما وزارت راه‌وشهرسازی فهم درستی از قانون مصوب مجلس ندارد، فکر می‌کند که خود وزارتخانه باید پول بیاورد و خودش مسکن بسازد. در حالی که دولت باید شرایط ساخت مسکن را مهیا کند. هنوز استارت ساخت ۳۰۰ هزار واحد هم نخورده است. تاکنون حداقل باید استارت ساخت یک میلیون واحد مسکونی خورده بود. نماینده قائمشهر، بیان کرد: در ساخت مسکن به شدت دچار عقب‌ماندگی هستیم، دولت باید شرایط ساخت را فراهم کند و بخش‌خصوصی و انبوه‌سازان باید برای ساخت مسکن به میدان بیایند، قرار نیست که دولت نقش تصدی‌گری برعهده داشته باشد، دولت باید تسهیلات را فراهم کند، صدور پروانه را تسهیل کند و انبوه‌سازان را به میدان بیاورد. این‌ها بخشی از مشکلات است. زمانی که وزیر راه‌وشهرسازی با ۵۵ معاون سازمان جلسه برگزار می‌کند قطعا از آن جلسه نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. علیپور؛ در پایان بیان کرد: شورای‌عالی ترافیک، شورای‌عالی حمل‌ونقل، شورای‌عالی مسکن و شهرسازی و شورای‌عالی هوایی تنها تعدادی از شوراهایی است که وزیر راه‌وشهرسازی باید شخصاً در آن حضور یابد. به نظر می‌رسد ادغام این وزارتخانه از ابتدا اشتباه بود و حال باید در جهت اصلاح این اشتباه گام برداشت و نباید صورت مسأله را پاک کرد.