اتوبوس‌های تازه‌نفس در تهران

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از ورود اتوبوس‌های تازه‌نفس جدید و اورهال شده به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران خبر داد. به گزارش ایسنا، بهرام نکاحی؛ در مورد ورود اتوبوس‌های تازه‌نفس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران، گفت: معمولاً در شش ماهه دوم سال و با آغاز سال تحصیلی، شاهد افزایش اقبال عمومی به استفاده از […]

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از ورود اتوبوس‌های تازه‌نفس جدید و اورهال شده به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران خبر داد. به گزارش ایسنا، بهرام نکاحی؛ در مورد ورود اتوبوس‌های تازه‌نفس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران، گفت: معمولاً در شش ماهه دوم سال و با آغاز سال تحصیلی، شاهد افزایش اقبال عمومی به استفاده از اتوبوس هستیم، به همین دلیل ۵۵۰ دستگاه اتوبوس که به علت نیاز به تعمیرات اساسی و تخصصی از رده فعالیت خارج شده بودند، بعد از اورهال برای مهرماه آماده شدند و به ظرفیت فعال ناوگان اتوبوسرانی اضافه شدند. وی با بیان اینکه علاوه بر این در بحث تأمین اتوبوس بیش از ۱۰۰ اتوبوس و مینی‌بوس نو که مربوط به قرارداد شهرداری تهران با ایران‌خودرو دیزل است آماده تحویل شده، افزود: این تعداد شامل ۵۳ دستگاه اتوبوس و ۵۰ دستگاه مینی‌بوس است. نکاحی؛ با بیان اینکه در نظر داریم براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه اورهال، تا پایان امسال، ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس ملکی و شرکتی را اورهال کنیم، در ادامه به هزینه اورهال این اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: اورهال اتوبوس‌ها به سطح بازسازی مربوط می‌شود؛ به‌گونه‌ای که ما در حوزه تعمیرگاهی، اتوبوس‌ها را در سه سطح تقسیم‌بندی می‌کنیم و براین اساس سطح یک تعمیرات، پرهزینه‌ترین است که حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه اورهال هر اتوبوس است، سطح دو برای تعمیرات اتوبوس‌ها حدود یک میلیارد تا ۶۰۰ میلیون تومان را در برمی‌گیرد و در سطح سوم تعمیرات اتوبوس‌ها نیز که پایین‌ترین سطح است، هزینه بازسازی هر اتوبوس ۵۰۰ میلیون تومان است و این در حالی است که قیمت خرید یک اتوبوس نو، پنج تا هشت میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. وی افزود: اتوبوسی که در سطح یک، اورهال شود تا پنج سال توان ارایه خدمات مطلوب را دارد و همزمان نیز با اورهال اتوبوس‌ها، نوسازی را پیگیری می‌کنیم. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در مورد چرایی کُند بودن پروسه نوسازی اتوبوس‌ها، ادامه داد: ما در این حوزه دو چالش داریم، یکی از آنها به توان خودروساز داخلی مربوط می‌شود؛ چراکه خودروساز داخلی ظرفیت تأمین ندارد و در این ۱۲ سالی که عملا خرید اتوبوس تعطیل شده بود تولید آن نیز متوقف شده بود و همچنین اتوبوس عمدتا ثبت سفارش می‌شود و بعد از ثبت سفارش شش ماه زمان لازم است تا اتوبوس تولید و تحویل شود و این دو چالش در حالی است که تمام ناوگان شرکت‌های اتوبوسرانی کشور دچار فرسودگی و کمبود هستند.