در شرایطی این روزها قیمت لیتیوم سربه فلک کشیده که بهعنوان ماده حیاتی برای توسعه خودروهای الکتریکی نیز معرفی میشود؛ مادهای که برای دستیابی به آن نهتنها خودروسازان بزرگ سر و دست میشکنند، بلکه سایر تولیدکنندگان صنایع الکتریکی نیز خواهان آن هستند. همین افزایش تقاضا نیز باعث گرانی کمسابقه این فلز شده است که همچنان […]
در شرایطی این روزها قیمت لیتیوم سربه فلک کشیده که بهعنوان ماده حیاتی برای توسعه خودروهای الکتریکی نیز معرفی میشود؛ مادهای که برای دستیابی به آن نهتنها خودروسازان بزرگ سر و دست میشکنند، بلکه سایر تولیدکنندگان صنایع الکتریکی نیز خواهان آن هستند. همین افزایش تقاضا نیز باعث گرانی کمسابقه این فلز شده است که همچنان هم ادامه دارد. به گزارش مناقصهمزایده، در این راستا رویترز اعلام کرده که گرانی فلز لیتیوم بهعنوان ماده خام حیاتی برای تأمین انرژی خودروهای الکتریکی، تهدیدی برای افزایش هزینههای باتریسازان چینی بهشمار میرود. در این وضعیت علیرغم تلاش دولت چین برای ثابت نگه داشتن قیمتها، بهای لیتیوم همچنان در مسیر صعودی قرار دارد. حتی به دنبال افزایش قیمت کمسابقه لیتیوم، هفته گذشته مقامات چینی از تولیدکنندگان بزرگ درخواست کردند تا قیمتها را تثبیت کنند. با این حال کربنات لیتیوم به رکورد جدید ۵۰۰ هزار و ۵۰۰ یوان یعنی ۷۰ هزار و ۷۱۶ دلار در هر تن رسیده است. بر این اساس قیمتها به حدی افزایش یافته که حتی از ابتدای سال میلادی جاری که ایلانماسک؛ مدیرعامل شرکت تسلا آن را دیوانهکننده هم خطاب کرده بود نیز اکنون فراتر رفته است. پنگ زو؛ تحلیلگر بلومبرگ، گفت: فکر نمیکنم برگزاری نشستهای دولتی در کوتاهمدت کمکی به اقتصاد چین کند. همچنین قیمت اسپودومن دریایی – نوعی لیتیوم که تا حدی فرآوری شده است – در بحبوحه عدم تطابق عرضه و تقاضا در حال افزایش است و این باعث کاهش حاشیههای پالایشگاههای لیتیوم چینی میشود. وی با اشاره به احتمال قوی افزایش بهای جهانی لیتیوم، اضافه کرد: هنوز جا برای افزایش بیشتر از سطح قیمت فعلی وجود دارد.
گرانی لیتیوم بعد از توقف موقتی بحران کرونا
حالا که بحران کرونا کمی فروکش کرده است، کارشناسان معتقدند که معضل گرانی لیتیوم به قبل از همهگیری کرونا برمیگردد. با این حال افزایش شمار مبتلایان به بیماری کووید سبب شد تا در ماه مارس سال گذشته کنترل بازار برای چین قدری راحتتر شود. از این رو فرصت برای مقامات چین فراهم شد و آنها نمایندگان زنجیره تأمین را فرا خواستن و به آنها گفتند که قیمتهای «منطقی» را میخواهند. تمام این اتفاقات در زمانی رخ داد که شیوع ویروس کووید۱۹ تقاضا را محدود میکرد و متقاضیان صنایع پاییندستی نیز برای مقابله با هزینههای بالای سایر مواد باتری مانند نیکل و کبالت تلاش میکردند. اما حالا که کرونا فروکش کرده همه چیز فرق کرده و دوباره بحران چین از سر گرفته شده است. هر چند تولید لیتیوم چین در حال افزایش است اما تولید خودروهای برقی نیز نسبت به سال گذشته در ماه اوت بیش از دو برابر شده است. انجمن خودروهای سواری چین انتظار دارد فروش خودروهای برقی در سالجاری به رکورد شش میلیون دستگاه برسد، یعنی دو برابر سال ۲۰۲۱ عرضه افزایش یابد. از طرفی قیمت لیتیوم همچنان به دنبال تقاضا در حال افزایش است و نگرانیهایی در مورد در دسترس بودن نیرو در قطبهای تولید کلیدی در این زمستان که اروپا با بحران تأمین انرژی مواجه است وجود دارد. سقوط ارز چین نیز در افزایش قیمتهای داخلی نقش دارد. یوان امسال بیش از ۱۰ درصد سقوط کرده است و به سمت بدترین عملکرد سالانه از سال ۱۹۹۴ پیش میرود. افزایش ۷۵ واحدی فدرال در روز چهارشنبه هفته گذشته فقط اوضاع را بدتر کرد. چین معمولاً مواد خام را به دلار خریداری میکند، بنابراین تضعیف یوان هزینهها را برای واردکنندگان این کشور افزایش میدهد. در جلسه هفته گذشته چین، مقامات از شرکتهای بزرگ خواستند اطمینان حاصل کنند که قیمتها به شدت از هزینههای تولید فاصله نمیگیرد و از مصرفکنندگان خواستند تا توافقهای بلندمدت امضاء کنند. این کشور همچنین گفت که به تقویت اکتشاف، تثبیت واردات و ترویج بازیافت مواد خام کمک خواهد کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.