رئیس گروه فناوری و نوآوری دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت،معدنوتجارت، تعمیق داخلیسازی، افزایش سهم موتورسیکلتهای برقی در سبد تولیدکنندگان و ایجاد زیرساخت سوآپ در موتورسیکلتهای برقی را سه رویکرد اصلی وزارت صمت در این صنعت برشمرد. به گزارش ایرنا، پویان احمدیزاده؛ افزود: صنعت موتورسیکلت از ابتدای شکلگیری در کشور تا همین چند سال اخیر، فقط […]
رئیس گروه فناوری و نوآوری دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت،معدنوتجارت، تعمیق داخلیسازی، افزایش سهم موتورسیکلتهای برقی در سبد تولیدکنندگان و ایجاد زیرساخت سوآپ در موتورسیکلتهای برقی را سه رویکرد اصلی وزارت صمت در این صنعت برشمرد. به گزارش ایرنا، پویان احمدیزاده؛ افزود: صنعت موتورسیکلت از ابتدای شکلگیری در کشور تا همین چند سال اخیر، فقط بر سی.کی.دیکاری و مونتاژکاری تمرکز داشت و در مباحث تحقیق و توسعه و داخلیسازی اجزاء و قطعات اساسی موتور سرمایهگذاری خاصی انجام نشده است. وی بیان داشت: امروز وزارت صمت به دنبال افزایش عمق داخلیسازی اجزا و قطعات مهم موتورسیکلت توسط تولیدکنندگان است تا به سرمایهگذاری پرداخته و بخشها و سیستمهای اصلی آن را بهویژه در محصولات پُرتیراژ و پُرفروش نظیر کلاس CG یا CBI داخلیسازی کنند. رئیس گروه نوآوری دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، خاطرنشان کرد: رویکرد دیگر وزارت صمت، ایجاد یک پلتفرم بومی است تا بتوان همه بخشهای موتورسیکلت را در داخل تولید کرد. وی ادامه داد: در این صورت، همه تولیدکنندگان میتوانند براساس آن به تعمیق ساخت داخل اجزا و قطعات پرداخته و با دانش فنی رسوب کرده در کشور بخش زیادی از محصول را داخل سازی کنند. احمدیزاده؛ گفت: اکنون در موتورسیکلتهای پرتیراژ فقط بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از محصول داخلیسازی شده که آن هم نه در اجزایی همچون موتور محرکه یا گیربکس، بلکه در مواردی همچون شاسی، فرمان، تایر و… است که درصد کمتری از ارزش موتورسیکلت را به خود اختصاص میدهند. وی تأکید کرد: دستیابی به این اهداف در دولت سیزدهم برنامهریزی شده و پس از آن جلسات مختلفی با انجمن موتورسیکلتسازان ایران و تولیدکنندگان مختلف برگزار شده است. رئیس گروه نوآوری دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، به رونمایی از موتورمحرکه (Engine) طرح CG در نمایشگاه اخیر تحول صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: خط تولید این موتور که توسط یکی از تولیدکنندگان داخلی راهاندازی شده، در مرحله تولید پایلوت (نمونه) است که پس از موفقیت، روی تولید انبوه سرمایهگذاری خواهد کرد.
مشکلات اصلی صنعت موتورسیکلت/ افزایش سهم سبد تولیدکنندگان به سمت برقیسازی
وی از نرخ ارز، افزایش عمق داخلیسازی و موضوع اسقاط موتورسیکلت را که در دورهای (پس از ایام عید نوروز تا اوایل تابستان امسال) منجر به تعطیلی برخی کارخانجات شده بود، بهعنوان مهمترین مشکلات این صنعت یاد کرد. احمدیزاده؛ خاطرنشان کرد: رویکرد دیگری که وزارت صمت در این صنعت دنبال میکند، برقیسازی موتورسیکلتهاست، در این زمینه از حدود هشت سال پیش یکسری شرکتهای دانشبنیان به طراحی الکتروموتور، باتری، شارژر و پلتفرم این موتورها پرداخته و دانش فنی آن را در اختیار گرفتند. وی گفت: رویکرد وزارتخانه این است که بهتدریج سهم سبد تولیدکنندگان به سمت برقیسازی موتورسیکلتها سوق داده شود که یکی از الزامات قانون هوای پاک نیز هست. رئیس گروه نوآوری دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، افزود: امروز افرادی که در شرکتهای دانشبنیان اشتغال بهکار دارند، با محدودیتهای توپوگرافی تهران و سایر شهرها آشنا هستند و محصولات تولیدشان برمبنای همین محدودیتها طراحی و تولید میکنند. وی همچنین به طرح سوآپ باتری بهعنوان یکی دیگر از رویکردهای وزارت صمت در این حوزه و از طرحهایی که در حدود چهار سال گذشته مطرح بوده، اشاره کرد و گفت: در این طرح، ایجاد ایستگاههایی برای جابهجا کردن باتریهای شارژشده و دشارژشده موتورسیکلتهای برقی پیشبینی شد، اما با محدودیتهای فنی همچون مشخص نبودن متولی آن، نوع باتری، کلاسهای مختلف موتورسیکلتها و… مواجه بود؛ به همین دلیل به دنبال اجرای طرح پایلوت برای کلاس خاصی از موتور هستیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.