سفر هندی‌ها به ایران برای عملیاتی شدن توافقنامه بندر چابهار

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد سفر هندی‌ها به ایران برای عملیاتی شدن توافقنامه بندر چابهار گروه راه‌وشهرسازی-معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، از سفر مقامات هندی به تهران تا دو هفته آینده با هدف حل‌وفصل و نهایی‌سازی توافقنامه این کشور در مورد بندر چابهار خبر داد و گفت: تاکنون ۲۵ […]

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد

سفر هندی‌ها به ایران برای عملیاتی شدن توافقنامه بندر چابهار

گروه راه‌وشهرسازی-معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، از سفر مقامات هندی به تهران تا دو هفته آینده با هدف حل‌وفصل و نهایی‌سازی توافقنامه این کشور در مورد بندر چابهار خبر داد و گفت: تاکنون ۲۵ درصد توافقنامه سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان در بندر چابهار عملیاتی شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، جلیل اسلامی؛ در نشست خبری با اشاره به اینکه عملکرد و ترافیک بندر چابهار در دو سال اخیر بیش از دو برابر شده است، افزود: در اجرای قرارداد همکاری ایران و هند تاکنون شش دستگاه جرثقیل بزرگ در بندر شهید بهشتی چابهار نصب شده است که این تجهیزات مشکل راه‌اندازی و عملیاتی‌سازی ندارند و فقط مشروط به عملیاتی‌شدن قرارداد بلندمدت با هندی‌ها بود که بدون استفاده مانده است. معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، بیان کرد: در ماه‌های اخیر تست این تجهیزات انجام و در پی مذاکره با هند، استفاده از این تجهیزات از بند اجرای قرارداد بلندمدت خارج و امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد. اسلامی؛ تأکید کرد: در حال مذاکره با هند هستیم تا همکاری در بخش تأمین تجهیزات از طریق توافقنامه چابهار انجام شود. وی درخصوص چرایی توقف قرارداد سه جانبه بندر چابهار با بیان اینکه مشکلات حقوقی پیش از این مانع اجرای کامل این توافقنامه شده بود، گفت: قرارداد با هندی‌ها به‌صورت رسمی عملیاتی نشده است البته در همکاری کوتاه‌مدت و حضور شرکت هندی حدود ۲۵ درصد این قرارداد انجام شده به اضافه اینکه اپراتور هندی در دو دوره ۱۸ماهه به صورت مستقیم در بندر چابهار حضور داشته است. وی ادامه داد: اخیراً در جلسات مشترک موضوعات قرارداد بررسی و تا دو هفته آینده مقاماتی از هند برای نهایی‌سازی و حل‌وفصل توافقنامه چابهار به تهران می‌آیند. معاون بندری سازمان بنادر، گفت: مراحل مختلفی برای توسعه چابهار وجود دارد و همزمان منعی برای مذاکرات سرمایه‌گذاری برای ورود سایر کشورها در راستای تحقق طرح توسعه چابهار وجود ندارد. ایران از هر ظرفیتی برای توسعه چابهار استفاده می‌کند و معطل نمی‌مانیم. اسلامی؛ با بیان اینکه تعرفه بندری از قیمت تمام شده خدمات عقب‌تر است، ادامه داد: سازمان بنادر در بازنگری تعرفه‌ها، به‌ازای هر خدمت در بندر خاص تعرفه مناسب کار را اخذ خواهد کرد. وی با تأکید بر اینکه شفاف‌سازی، متعادل‌سازی و نرمال‌سازی تعرفه‌ها براساس محل، نوع کار و… هدف سازمان‌ بنادر از بازنگری تعرفه‌هاست، افزود: زمان آن رسیده که تعرفه‌های بندری واقعی شود. در حوزه کانتینری نیز هفت سال است که افزایش تعرفه نداشته‌ایم. اسلامی؛ در پایان گفت: در دولت سیزدهم تاکنون ۳۳۰۰ میلیارد تومان در پسکرانه بنادر شمالی و جنوبی کشور سرمایه‌گذاری انجام شده است. امسال نیز شش فقره قرارداد به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان برای ظرفیت‌سازی در پسکرانه‌ها یعنی ساخت انبار، بارانداز سیلو و عملیات تخلیه و بارگیری کالا امضاء شده است.