منشأ گرد و غبار خوزستان خارجی است

پیش‌بینی وقوع گسترش دامنه گرد و غبار تا تهران مدیرملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: گرد و غبار خوزستان ناشی از دو منبع جنوبی و غربی عربستان و عراق است و پیش‌بینی می‌شود با استمرار شرایط و افزایش دامنه آن شاهد وقوع طوفان گرد و غبار در پایتخت باشیم. به گزارش ایرنا، […]

پیش‌بینی وقوع گسترش دامنه گرد و غبار تا تهران

مدیرملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: گرد و غبار خوزستان ناشی از دو منبع جنوبی و غربی عربستان و عراق است و پیش‌بینی می‌شود با استمرار شرایط و افزایش دامنه آن شاهد وقوع طوفان گرد و غبار در پایتخت باشیم.

به گزارش ایرنا، ضیاءالدین شعاعی در خصوص گرد و غباری که طی هفته جاری منطقه غرب کشور به ویژه خوزستان را تحت تأثیر قرار داد، گفت: این پدیده متأثر از جریان بادی بوده که از سمت جنوب و از داخل کشور عربستان به خاک ایران نفوذ کرد.

شعاعی افزود: همزمان با وقوع این پدیده در نخستین روز از اسفندماه سال جاری، تولید جریان مشابهی از سمت غرب یعنی از عراق و تداخل این دو جریان با هم‌، منجر به ایجاد گرد و غباری با شدت بالا از دو منشأ جنوبی و غربی در خوزستان شد.

وی با بیان این‌که همزمان با وقوع این پدیده، باد نیز از سرعت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود و حتی در مواقعی به ۶۰ کیلومتر بر ساعت رسید، اظهار کرد: سرعت باد به گونه‌ای بود که در ساعت ۱۰ صبح روز یکم اسفندماه، میزان غلظت گرد و غبار در هوای اهواز به ۵۰۵ میکروگرم بر متر مکعب، آبادان ۲۹۰۰، دزفول ۷۸ و بهبهان به ۱۰۰ رسید.

وی ادامه داد: براساس گزارش‌ها، متأسفانه در اهواز شاهد افزایش میزان غلظت گرد و غبار بودیم به گونه‌ای که در ساعت ۱۲ نخستین روز اسفندماه، شاهد ۷۵۲۱ میکروگرم بر متر مکعب غلظت گرد و غبار در هوای اهواز، ۵۳۸۰ در اندیمشک و ۱۶۰ تا ۲۰۰ نیز در شهرهای دزفول و بهبهان و امیدیه بوده‌ایم.

شعاعی با بیان این که گزارش ایستگاه‌های سنجش سازمان حفاظت محیط‌زیست در اهواز نشان دهنده غلظت ۱۰هزار میکروگرم برمترمکعب همزمان با ساعت ۱۲ ظهر روز نخست اسفندماه بود، گفت: این میزان که ۸۰ برابر حد مجاز است، بالا‌ترین ظرفیت سنجش ایستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست است و احتمال آن می‌رود که عدد واقعی از این میزان نیز بالاتر رفته باشد.

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار ادامه داد: عدد ثبت شده در ساعت ۱۳ همان روز نشان دهنده اندکی کاهش میزان غلظت گرد و غبار بود، به گونه‌ای که دستگاه‌ها میزان غلظت گرد و غبار در شوشتر را ۲۲۴ میکروگرم بر متر مکعب، اهواز را ۹۹۰۰ میکروگرم بر متر مکعب، سوسنگرد را ۴۳۲۵ میکروگرم بر متر مکعب و شهرهای جنوبی امیدیه و بهبهان را بین ۱۴۰ تا ۲۴۰ میکروگرم بر متر مکعب نشان داد.

وی ضمن یادآوری این موضوع که آمار ثبت شده در ساعات ۱۵ و ۱۶ همان روز با کمی کاهش همچنان نشان دهنده شدت میزان غلظت گرد و غبار در اهواز بود، خاطرنشان کرد: میزان غلظت گرد و غبار در اهواز به ۶۶۰۰ میکروگرم بر مترمکعب و اندیمشک به ۶۹۰۰ رسید و این ناشی از افزایش و کاهش شدت باد تداخلی از سمت‌های جنوبی و غربی به صورت نقطه‌ای بود.

شعاعی ضمن تأکید بر این نکته که تحلیل وضعیت گرد و غبار کشور در روز نخست بیانگر منشأ فرار این پدیده بود، بیان کرد: از همین رو سوسنگرد به عنوان شهری مرزی از غلظت بالایی برخوردار بود ولی اهواز با کاهش شدت میزان غلظت گرد و غبار مواجه بود.

منشأ گرد و غبار خوزستان، خارجی است

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان این که گزارش‌ها مؤید منشأ خارجی برای گرد و غبار اخیر بودند، اظهار کرد: از همین رو برخی گزارش‌های تأیید نشده حاکی از آن است که جریان باد وارد شده از جنوب و از سمت کشور عربستان، تشدید کننده گرد و غبار در جنوب خوزستان بود.

وی اشاره‌ای هم به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در این حوزه داشت و گفت: بر طبق این پیش‌بینی‌ها، طوفان در روزهای دوم و سوم اسفندماه مجدد فعال می‌شد که البته گزارش‌ها حاکی از وضعیت نسبتاً مناسب در روز دوم بود به گونه‌ای که در ساعت ۱۲ ظهر روز دوم میزان غلظت گرد و غبار در اهواز به ۳۷۱ میکروگرم بر مترمکعب، اندیمشک به ۱۰۲، ماهشهر به ۲۳۹ و دزفول به ۸۸ رسید.

شعاعی ادامه داد: البته استمرار پدیده گرد و غبار در بعدازظهر همان روز منجر به افزایش این اعداد شد به گونه‌ای که میزان غلظت گرد و غبار در اهواز به ۶۱۳ میکروگرم بر مترمکعب، سوسنگرد و امیدیه بین ۱۴۰ تا ۳۰۰ متغییر بوده و در نهایت در عصر آن روز میزان غلظت گرد و غبار در اهواز به بیش از ۱۰۰۰ میکروگرم بر مترمکعب رسید.

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان این‌که آبادان در همان زمان از وضعیت بهتری برخوردار بود و میزان غلظت گرد و غبار آن به ۸۵ میکروگرم بر مترمکعب رسید، گفت: استمرار وضعیت روز دوم منجر به آن شد که در انتهای روز در اهواز شاهد غلظتی برابر ۴۸۰ میکروگرم بر مترمکعب، بهبهان ۲۹۸، درفول ۶۳۰، شوشتر ۳۰۰ و ماهشهر و امیدیه ۵۵ باشیم.

وی ضمن تأکید بر این که اعلام تعطیلی در سوم اسفند ماه از سوی استانداری خوزستان بنابر پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی صورت گرفت، تصریح کرد: در ساعت ۸ صبح روز سوم اسفندماه شاهد بهبود شرایط بودیم به گونه‌ای که در اهواز شاهد غلظتی برابر ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب، آبادان ۶۸، شادگان ۷۱ و شوشتر ۱۰۷ بودیم.

شعاعی افزود: پایش روند وضعیت گرد و غبار از ابتدای روز سوم اسفندماه تا انتها، نشان‌دهنده وضعیت به نسبت ثابتی است به گونه‌ای که در ساعت ۹ صبح میزان غلظت گرد و غبار در اهواز به ۱۰ و آبادان به ۸۹ رسید.

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن اشاره به افزایش اندک این میزان در ساعت ۱۱ صبح ۳ اسفندماه، گفت: در اهواز شاهد غلظتی برابر ۴۵۰ میکروگرم بر مترمکعب یعنی ۳ برابر حد مجاز بودیم که در ساعت ۱۲ ظهر این میزان به ۱۰۰۰ میکروگرم بر مترمکعب رسید.

شعاعی تأکید کرد: در همین زمان و در سایر مناطق شاهد تغییر محسوسی در میزان غلظت گرد و غبار نبودیم و در نهایت در ساعت ۱۶ روز سوم اسفندماه شاهد افزایش میزان غلظت در اهواز به ۱۱۰۰ میکروگرم بر مترمکعب بودیم و مجدداً در ساعت ۱۷ این میزان با کاهش مواجه شد و به ۳۴۲ در اهواز، ۱۱۲ در شادگان، ۴۲ در ماهشهر و ۱۲۰ در دزفول رسید.

وی افزود: شرایط سال جاری در جنوب کشور به ویژه خوزستان مشابه شرایط سال گذشته در همین منطقه است با این تفاوت که علاوه بر کاهش شدت گرد و غبار، به لحاظ زمانی نیز سال گذشته از روز ۱۸ بهمن ماه با این پدیده مواجه بودیم.

وی خاطرنشان کرد: مدل باد کاملاً مشابه مدل باد در سال گذشته است و از این رو پیش‌بینی می‌شود، فعال شدن جریان باد جنوبی از سمت عربستان در زمستان را شاهد باشیم که البته این اتفاق چند بار در سال رخ می‌دهد ولی امسال به دلیل بارش خوب در شمال خوزستان که منجر به افزایش رطوبت در خوزستان و گسترش پوشش گیاهی استان شد، وسعت حادثه نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

این مقام مسؤول ضمن یادآوری این موضوع که در صورت عدم بارش در خوزستان، طوفان وارد شده از عربستان با بارگیری از زمین‌های بدون پوشش خوزستان، شدت حادثه را تشدید می‌کرد، گفت: آمار نشان می‌دهد که در شمال خوزستان به رغم ورود طوفان، شدت در حد شدت طوفان عراق باقی مانده و در ایران شاهد تشدید شدت طوفان گرد و غبار نبودیم.

پیش‌بینی گسترش دامنه گرد و غبار تا تهران

شعاعی اشاره‌ای هم به آخرین گزارش اعلامی از سوی سازمان هواشناسی در روز ۳ اسفندماه داشت و بیان کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از استمرار وقوع گرد و غبار و حتی افزایش دامنه آن تا پایتخت کشور یعنی تهران است.

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان این که به دلیل شدت طوفان گرد و غبار در خوزستان و تلفیق این شدت با جریان باد شمالی از عراق، شاهد گسترش دامنه گرد و غبار به استان‌هایی همچون ایلام و کرمانشاه بودیم.

وی با تقدیر از همکاری سازمان هواشناسی در موضوع پیش‌بینی گرد و غبار، اعلام کرد: هواشناسی پیش‌بینی اولیه‌ای از وضعیت گرد و غبار و شدت آن پیش از وقوع پدیده در ۳۰ بهمن ماه انجام داده و این موضوع را اطلاع رسانی عمومی کرده بود.

این مقام مسؤول اشاره‌ای هم به محدودیت‌های تکنولوژی و فن آوری در سازمان هواشناسی کشور داشت و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود، شدت گرد و غبار در ایران قابل پیش‌بینی نیست و به همین دلیل به رغم هشدار در خصوص وقوع طوفان شدید گرد و غبار، شدت آن پیش‌بینی نشده بود.

شعاعی ضمن تأکید بر این موضوع که درحال حاضر تنها قادر به پیش‌بینی باد و شدت باد در کشور هستیم، تصریح کرد: باد به تنهایی قادر به تولید گرد و غبار نیست، بلکه تلفیق این موضوع با شرایط و میزان رطوبت زمین در پدید آمدن طوفان گرد و غبار مؤثر است که در شرایط کنونی سازمان هواشناسی قادر به پیش‌بینی آن نیست.

وی ادامه داد: هواشناسی با توجه به پیش‌بینی خشکی، میزان بارش و وقوع باد می‌تواند هشدارهایی در خصوص وقوع گرد و غبار داشته باشد ولی این به معنای پیش‌بینی میزان غلظت یا شدت گرد و غبار نیست.

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار خاطرنشان کرد: در پی تکلیف مشخص شده برای سازمان هواشناسی در برنامه ملی مقابله با گرد و غبار، این سازمان به دنبال تجهیزات و تمهیداتی برای پیش‌بینی شدت گرد و غبار است.

تثبیت ۸ هزار هکتار از اراضی مستعد گرد و غبار در خوزستان

شعاعی تأکید کرد: ماکسیمم زمان قابل پیش‌بینی برای پدیده گرد و غبار هفتگی است ولی به لحاظ مدل باد، هم اکنون مطلع هستیم که درهرسال، چندین بار، جریانات باد شمال غربی وارد عربستان می‌شود و نهایتاً با دور زدن عربستان به شکل باد جنوبی به ایران وارد می‌شود.

این مقام مسؤول افزود: بر طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، احتمال تولید جریان باد جنوبی بیش از ۲۰ بار طی پاییز و زمستان هر سال است.

 

شعاعی گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست با کمک دستگاه‌های مرتبط اقدام به منشأ یابی و اولویت‌بندی این منشأ‌ها در خوزستان کرده است که از زمان آغاز عملیات اجرایی تا کنون ۸ هزار هکتار از عرصه‌های مستعد وقوع پدیده گرد و غبار در استان که در حدود ۳۶۰ هزار هکتار است، توسط وزارت نفت و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به روش مالچ‌پاشی و نهال کاری تثبیت شده است.