هراس چین از فیلسوف فوتبال آسیا!

هراس چین از فیلسوف فوتبال آسیا! تای‌پو یکی از کارشناسان فوتبال چین معتقد است که علی‌رغم این‌که ایران از کره حریف قدرتمندتری به حساب می‌آید، اما شکست دادن این تیم در خانه غیرممکن نیست. به گزارش «ورزش‌سه» یکی از کارشناسان فوتبال چین تحلیلی در مورد بازی دوم این تیم برابر ایران داشته و به بررسی […]

هراس چین از فیلسوف فوتبال آسیا!

تای‌پو یکی از کارشناسان فوتبال چین معتقد است که علی‌رغم این‌که ایران از کره حریف قدرتمندتری به حساب می‌آید، اما شکست دادن این تیم در خانه غیرممکن نیست.

به گزارش «ورزش‌سه» یکی از کارشناسان فوتبال چین تحلیلی در مورد بازی دوم این تیم برابر ایران داشته و به بررسی جنبه‌های مختلف تیم ایران از لحاظ فنی پرداخته که توجه خوانندگان محترم «ورزش‌سه» را به آن جلب می‌کنیم.

 تیم ملی ایران به همراه سردسته خود کارلوس کی‌روش با یک پرواز چارتر به شن‌یانگ رسیدند و آماده دومین دیدار خود در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ در میان ۱۲ تیم هستند. تیم فوتبال ایران با برتری دو بر صفر مقابل قطر در اولین بازی خود در رتبه اول میان ۱۲ تیم و رتبه اول گروه یک قرار گرفته است. رتبه جهانی تیم ملی ایران ۳۹ جهان و رتبه برتر در آسیا است.

کارلوس کی‌روش فیلسوف فوتبال آسیاست

کارلوس کی‌روش مربی ۶۲ ساله تیم ملی فوتبال ایران که او را خالق و کاشف نسل طلایی فوتبال پرتغال می‌دانند. او کاشف بازیکنانی مثل لوییزفیگو، روی‌کاستا و دیگر ستاره‌های این تیم بود، که موفق شدند دو سال و طی سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱ قهرمان جوانان جهان شوند. کی‌روش بعد از قهرمانی با جوانان پرتغال در ناگویاگرامپوس ژاپن و تیم ملی امارات مربیگری کرد. او در سال ۲۰۰۲ تیم آفریقای جنوبی را به جام جهانی ۲۰۰۲ رساند، سپس به منچستر و رئال رفت و پس از آن پرتغال را به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی برد.

کی‌روش ۳ مرتبه با تیم‌های مختلف به مرحله نهایی جام‌جهانی رسیده است، که بدون شک بیش‌ترین تجربه مربیان آسیایی است. بعد از گذشت ۵ سال فعالیت در فوتبال ایران، او فقط با فوتبال ایران و توسعه فوتبال در آسیا آشنا نشده است بلکه توانسته بازیکنان جوان برجسته‌ای هم پرورش دهد.

 ایران همچنان بدون شکست در مسیر جام‌جهانی

در دور قبلی مقدماتی جام‌جهانی که با حضور ۴۰ تیم دنبال شد ایران با تیم‌های گوآم، عمان، ترکمنستان و هند همگروه بود که موفق شد با دو مساوی و ۶ برد به عنوان تیم اول به دور بعد راه پیدا کند. ایران در این مرحله ۲۶ گل زد و تنها ۳ گل دریافت کرد.

در مرحله نهایی برای رسیدن به جام جهانی کی‌روش ۲۵ بازیکن را به اردو فرا خواند که ۱۴ بازیکن آن از لیگ داخلی انتخاب شدند و بیش‌ترین سهم را تیم پرسپولیس با ۵ بازیکن دارد، لیگ قطر با ۳ بازیکن، لیگ پرتغال با یک بازیکن، دو بازیکن از لیگ یونان، ۳ بازیکن از لیگ روسیه و دو بازیکن از لیگ هلند دیگر نفرات این تیم هستند. از جمله ۴ مهاجم این تیم، ۳ نفر آن‌‌ها در لیگ‌های خارجی بازی می‌کنند و در بازی اول ایران مقابل قطر علیرضاجهانبخش که در لیگ هلند بازی می‌کند دو گل برای این تیم به ثمر رسانده است.

 تیم ایران؛ ترکیبی از باتجربه‌ها و جوانان

ترکیب اصلی تیم ملی ایران در حال حاضر را ترکیبی از باتجربه‌ها و جوانان تشکیل می‌دهند. در میان بازیکنان ایرانی سیدجلال‌حسینی به عنوان یک بازیکن کهنه‌کار بیش از ۱۰۰ بازی ملی انجام داده است. در خط میانی هم آندرانیک‌تیموریان همین وضعیت را دارد و دو بازی دیگر به باشگاه‌ها صدتایی‌‌ها اضافه می‌شود. مهاجم این تیم سردارآزمون در تیم روستوف و لیگ روسیه بازی می‌کند و مدافعان تیم باید توجه ویژه‌ای به این مهاجم داشته باشند.

سردارآزمون که متولد سال ۱۹۹۵ میلادی «مسی‌ایرانی» نام گرفته ۳۰ بازی ملی برای تیم ملی ایران انجام داده و ۲۲ گل به ثمر رسانده است. او در ۱۲ بازی ۱۴ گل زده که آماری وحشتناک برای یک مهاجم به حساب می‌آید. در بازی انتهایی کسب سهمیه برای چمپیونزلیگ این فصل، گل او کمک کرد تا شکست تاریخی آژاکس برابر روستوف رقم بخورد و روستوف به چمپیونزلیگ راه یابد. هافبک تیم ملی ایران سعیدعزت اللهی در سال ۱۹۹۶ به دنیا آمده، او در ۱۸ سالگی به تیم اتلتیکومادرید پیوست و سپس به تیم روستوف ملحق شد. این بازیکن اکنون به بازیکن اصلی کمربند میانی تیم ملی ایران تبدیل شده است.

ایران همچنین در تیم خود مرتضی‌پورعلی‌گنجی را در اختیار دارد که سابقه بازی و گلزنی در لیگ چین و تیم تیانجین را در کارنامه دارد. او در تورنمنت قبلی در ۴ بازی به میدان رفت و یک گل هم به ثمر رساند.

 خاطره تاریخی: حرکت تحقیرآمیز برهانی

ایران یکی از قدیمی‌‌ترین رقبا در قاره کهن به حساب می‌آید. از سال ۱۹۷۶ مسابقات قهرمانی تهران، در تیم در مسابقات مختلفی از قبیل بازی‌های انتخابی جام جهانی، بازی‌های آسیایی و… دو تیم بیش از ۲۰ بازی با هم انجام داده‌اند که ۱۱ برد، ۳ تساوی و ۶ باخت نشان از برتری واضح ایران دارد.

در تاریخ بازی‌های انتخاب جام جهانی دو تیم در سال ۱۹۸۹ و ۱۹۹۷ دو بار با هم همگروه بودند. در سال ۱۹۸۹ ایران ابتدا در ورزشگاه شن‌یانگ با نتیجه دو بر صفر از چین شکست خورد ولی در بازی برگشت آن‌‌ها در خانه ۳ بر دو پیروز شدند ولی سرانجام ایران به مسابقات نهایی راهی پیدا نکرد. در سال ۱۹۹۷«کیو ووشنگ» سرمربی تیم ملی چین بود که یک باخت ۴ بر دو و یک باخت ۴ بر یک را تیم ملی ایران بر او و چین تحمیل کردند.

 از سال ۲۰۰۰ ایران و چین فقط دو بار در بالا‌ترین سطح مسابقات قهرمانی آسیا روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند. در مسابقات قهرمانی جام ملت‌های آسیا، سال ۲۰۰۴ در «بیژینگ» آری‌هان هدایت تیم ملی چین را برعهده داشت که موفق شد در ضربات پنالتی تیم ایران را از دور مسابقات حذف کند. در مسابقات قهرمانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۷ هم دو تیم در مرحله گروهی به تساوی دو بر دو دست یافتند. «ژنگ‌ژی» تنها بازیکنی از این تیم ملی چین است که در دو دوره مسابقات آسیایی همراه تیم ملی چین بوده است.

دربازی‌های آسیایی بار دیگر دو تیم را این‌بار در رده امیدها در دوحه قطر رودروی هم قرارداد، که دو تیم در پایان ۱۲۰ دقیقه نبرد به تساوی دو بر دو دست یافتند. تیم ملی امید چین در نهایت در ضربات پنالتی از دور مسابقات کنار رفت. در این بازی آرش برهانی بازیکن تیم ملی امید ایران پس از ورود به محوطه جریمه و دریبل «وانگ‌دالیی» دروازه‌بان تیم چین توپ را روی خط دروازه نگه داشت و از سایر هم‌‌تیم‌های خود خواست که برای جشن گرفتن پیش او بیایند و سپس توپ را وارد دروازه کرد. این یک حرکت تحقیرکننده بود. از بازیکنانی که در آن دیدار حضور داشتند چند تن از آن‌‌ها هنوز بازی می‌کنند.

سیستم دفاعی یا استفاده از مزیت میزبانی

زردپوشان در شرایط بارانی تمرین خود را برای رویارویی با ایران انجام دادند. با وجود حریف قدرتمند، ولی بازیکنان همچنان امیدوارند تا بتوانند خصوصیات خود را نشان دهند و در اولین بازی خانگی حریف را شکست دهند.

چین و کره‌جنوبی در اولین دیدار سرشار از انرژی نشان دادند، با وجود بارندگی که در شن‌یانگ اتفاق افتاد ولی سرمربی تیم اعتقاد دارد که این امر تأثیر زیادی روی بازی نخواهد داشت (تیم چین برای رویارویی با شرایط بارانی در تمرینات خود این موضوع را شبیه‌سازی کردند تا با این شرایط هم تطبیق پیدا کنند). بعد از بازی مقابل کره‌جنوبی بازیکنان به صورت جزیی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. «گائوهانگ‌بو» سرمربی تیم عملکرد بازیکنان را به خصوص در ۲۰ دقیقه پایانی، هم در بخش جنگندگی، و هم تکتیک‌های کار شده در حمله، خوب ارزیابی می‌کند و تنها استرس او روی اشتباهات فردی است که ممکن است از بازیکنان سر بزند. من اعتقاد دارم که او حتماً روی جنبه‌های دفاعی بازیکنان کار خواهد کرد تا تعادل خاصی را در خطوط خود ایجاد کند.

 چیز زیادی به دست نیاوردیم، این نکته‌ای است که تیم‌ملی ایران بعد از برد در بازی اول مقابل قطر مطرح کرده است. «تای‌پو» معتقد است که اگرچه ایران در صدر قاره آسیا حضور دارد و قدرت و توانایی مبارزه‌ بیش‌تری از کره‌جنوبی دارد، اما این به این معنی نیست که زرد‌پوشان قدرت کافی برای مبارزه مقابل ایران را ندارند.

 در نهایت این اولین بازی چین در شن‌یانگ است و هدف آن‌ها این است که در جام‌جهانی حضور پیدا کنیم. بازیکنان باید مانند نیمه دوم بازی مقابل کره با تمام وجودشان بازی کنند و حریفی باشند که تا انتها بجنگند تا امتیازات را بگیرند.