افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت قطعات یدکی در بازار

یک تولیدکننده و فعال بازار لوازم‌یدکی، درخصوص دلایل رشد واردات قطعات یدکی، مبنای محاسباتی نرخ ارز و عوارض گمرکی و افزایش قیمت قطعات یدکی در بازار توضیحاتی مطرح کرد. به گزارش خبرخودرو، نوید حبیبی؛ درخصوص علت فزونی واردات قطعات یدکی نسبت به صادرات به فقدان تکنولوژی در صنعت لوازم یدکی داخلی و نبود خریدار در […]

یک تولیدکننده و فعال بازار لوازم‌یدکی، درخصوص دلایل رشد واردات قطعات یدکی، مبنای محاسباتی نرخ ارز و عوارض گمرکی و افزایش قیمت قطعات یدکی در بازار توضیحاتی مطرح کرد. به گزارش خبرخودرو، نوید حبیبی؛ درخصوص علت فزونی واردات قطعات یدکی نسبت به صادرات به فقدان تکنولوژی در صنعت لوازم یدکی داخلی و نبود خریدار در بازارهای خارجی اشاره کرد و اظهار داشت: لوازم یدکی تولید داخل در کشورهای صاحب تکنولوژی با کیفیت بسیار بالاتری به تولید می‌رسند. حتی قطعات شرکت‌های چینی به دلیل اینکه در تولید از دانش کشورهای صاحب تکنولوژی استفاده می‌شود و با تحریم مواجه نیستند، قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتری نسبت به تولیدات داخلی دارند. وی افزود: فقدان خریدار برای قطعات داخلی در بازارهای خارجی ناشی از این است که بیشتر لوازم‌یدکی داخلی مربوط به خودروهایی است که از توقف تولید آن‌ها در سایر کشورها بیش از ۲۰ تا ۳۰ سال می‌گذرد. این تولیدکننده و فعال بازار لوازم یدکی، درخصوص نرخ تعرفه‌گذاری برای واردات قطعات، گفت: از ابتدای ۱۴۰۱ نرخ محاسباتی برای کالاهای وارداتی، نرخ ETS بوده که نزدیک نرخ بازار نیما و به طور تقریبی برابر با ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان است. حقوق و عوارض گمرکی نیز برای هر قطعه متفاوت است. در گذشته نرخ عوارض تا ۳۲ درصد بود و در حال‌حاضر با کاهش حقوق و عوارض بر مبنای نرخ ETS تا ۲۰ درصد کاهش یافته است. حبیبی؛ بیان کرد: واردات کالاهایی که نمونه مشابه داخلی دارند، ممنوع شده است. کالاهایی که در داخل ایران امکان تولید سی‌کی‌دی و نیمه تولید دارند، بالاترین عوارض را دارند که حدود ۲۰ درصد است. وی اذعان داشت: افزایش نرخ محاسباتی ارز منجر به افزایش ۵ تا ۲۰ برابری قیمت قطعات یدکی از ابتدای سال تاکنون شده است. قطعاتی که فاصله نرخ گمرکی آن‌ها با نرخ واقعی بیشتر بود، مشمول این قانون شدند و تا پنج برابر افزایش قیمت داشتیم. خردادماه اوج افزایش قیمت بود که با تورم همراه بود. اگر نرخ ای‌تی‌اس اجرایی شود تمامی کالاها گران نمی‌شوند. این فعال بازار لوازم‌یدکی، در پایان خاطرنشان کرد: اوج افزایش قیمت قطعات یدکی در خرداد و تیرماه بود که موجب ورود شوک به بازار شد. اکنون افزایش قیمت‌ها هم وزن نرخ تورم و دلار است و نسبت به کالاهای ورودی به گمرکات تعیینتکلیف شده است.