برای خدا به دنبال کیفیت و ایمنی بروید

درخواست رئیس پلیس راهور از خودروسازان برای خدا به دنبال کیفیت و ایمنی بروید مهدی قره‌داغلی- رئیس پلیس راهور انتظامی کشور، در جشنواره کروکی‌های برتر، گفت: در مدیریت ترافیک، ما دو موضوع مهم را دنبال می‌کنیم و همه کشورها در تلاش هستند برای این دو موضوع برنامه‌های جدید ارایه داده تا آن را در جامعه […]

درخواست رئیس پلیس راهور از خودروسازان

برای خدا به دنبال کیفیت و ایمنی بروید

مهدی قره‌داغلی- رئیس پلیس راهور انتظامی کشور، در جشنواره کروکی‌های برتر، گفت: در مدیریت ترافیک، ما دو موضوع مهم را دنبال می‌کنیم و همه کشورها در تلاش هستند برای این دو موضوع برنامه‌های جدید ارایه داده تا آن را در جامعه خود نهادینه کنند. توسعه انضباط ترافیکی در شهرها و جاده‌ها و آنچه که به‌عنوان عارضه ترافیکی مطرح می‌شود، اقدامات مؤثری در پیشگیری از تصادفات است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سردار کمال هادیانفر؛ با بیان اینکه چهار عامل در تصادفات نقش دارند، گفت: اما من معتقدم پنج عامل در تصادفات نقش دارد. اولین عامل مدیریت است، یعنی دولت‌ها باید در مدیریت ورود کنند. برای همین در کشورهایی که در کاهش تصادفات موفق بوده‌اند یا برخی از کشورهای اروپایی که طرح زیرو را انجام می‌دهند و توفیق هم داشتند به دلیل ورود دولت به این موضوع بوده است. یک راننده به‌تنهایی نمی‌تواند ترافیک را به نوعی مدیریت کند که تصادف ایجاد نشود. رئیس پلیس راهور انتظامی کشور، با بیان اینکه برای برنامه پنجم، ۵۰ درصد کاهش تصادفات را پیشنهاد داده‌ایم، گفت: در بحث تصادفات ۳۲ دستگاه نقش دارند و باید از همین دستگاه‌ها درباره اجرای وظایفشان توضیح خواسته شود، حدود ۵۰ درصد جان‌باختگان در همان لحظه اول، شش درصد در حین انتقال و ۴۴ درصد به دلیل تروما جان خود را از دست می‌دهند. وی ادامه داد: ما بیش از ۱۱ هزار عنوان قانونی در کشور داریم بخشی از این قوانین برای راهنمایی و رانندگی است. ۸۴ میلیون جمعیت در کشور داریم که تمام آنها کاربر ترافیک هستند زندگی همه ما به حمل‌ونقل جاده‌ای وابسته است. رئیس پلیس راهور انتظامی کشور، با بیان اینکه قانون باید بازدارندگی داشته باشد، تصریح کرد: قانون باید مجازات‌های اجتماعی داشته باشد. چیزی که در کشورهای پیشتاز در این حوزه اتفاق می‌افتد. وی ادامه داد: ما نیازمند مجازات جایگزین هستیم. بعضاً از قوانینی که در حوزه راهور وجود دارد، باید بازنشست شوند و قانون اثربخش جایگزین شوند. رئیس پلیس راهور انتظامی کشور، با اشاره به عامل انسانی در تصادفات، تصریح کرد: در عامل انسانی نقش ۳۲ دستگاه به ویژه دستگاه‌های آموزش‌دهنده بسیار مشخص است. در هر ساعت دو نفر در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند و سالیانه ۱۷ هزار نفر می‌شود و به‌ازای هر جان‌باخته ۲۵ نفر مصدوم می‌شود. همچنین ۱۵ تا ۲۰ درصد مصدومان حوادث ترافیکی قطع نخاع می‌شوند. سردار‌ هادیانفر؛ با اشاره به خسارت معنوی ناشی از تصادفات، خاطرنشان کرد: ما در کشورمان سازوکاری برای جبران خسارت معنوی نداریم و هیچ کاری در این زمینه انجام نداده‌ایم. عامل انسانی بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه شود. وی با اشاره به نقش راه در تصادفات، تصریح کرد: ۵۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم که پنج هزار میلیارد تومان برای رفع این نقاط لازم است. چرا باید در یک پیچ، در یک محور هر هفته یک تصادف باشد و هر هفته هم یک نفر جان خود را از دست بدهد. رئیس پلیس راهور انتظامی کشور، گفت: رانندگی در جاده آداب خاص خود را دارد و نیازمند آموزش است. باید در احداث راه‌های جدید شرایط به‌گونه‌ای باشد که نقاط حادثه‌خیز جدید تولید نشود. وی درباره نقش وسایل نقلیه در تصادفات، گفت: تصادف یک امر اجتناب‌‌ناپذیر است چرا که کوچک‌ترین غفلت باعث بروز آن می‌شود اما دلیل نمی‌شود در هر تصادفی افراد بمیرند و یا خودرو آتش بگیرد و درهای ماشین قفل شود. در هیچ جای دنیا تولید خودرو اینگونه نیست. رئیس پلیس راهور فراجا، درباره ضعف خودروها در حوادث، گفت: من چندروز پیش به مدیرعامل سایپا گفتم که برای خدا به دنبال کیفیت و ایمنی خودروها بروید. وقتی حرف از تولید خودرو می‌زنند، باید همه ۲۶۰۰ قطعه خودرو را خودشان تولید کنند. این در حالی است که خودروسازان ما فقط مونتاژ می‌کنند. الان سالانه ۱٫۵ میلیون وسیله نقلیه اضافه می‌شود و کم‌کم خیابان‌های ما به پارکینگ تبدیل می‌شود. در تمام دنیا ورق خودرو فولاد کم‌کربن است نه حلب سه‌لایه. اینکه حرف از تحریم می‌زنند، اشتباه است. جایی که بتوانند می‌خرند. اینجا می‌خواهند کمتر هزینه کنند. نباید اتومبیل به نوعی باشد که در حوادث منجر به کشته‌شدن راننده و افراد داخل خودرو شود. وی با انتقاد از طرح دوفوریت مجلس و طرح اسقاط خودرو که مسکوت مانده است، گفت: در تمام دنیا ورق خودرو فولاد کم‌کربن است نه ورق حلبی سه لایه! نباید به‌گونه‌ای باشد که چیزی را تولید کنیم که آلت قتاله باشد نباید ستون‌های خودرو در تصادفات در بدن سرنشین خودرو برود. ما حرفمان را می‌زنیم باید صنعت خودرو اصلاح شود و از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده شود. سردار ‌هادیانفر، تصریح کرد: اگر براساس متغیرها شرایط را ببینیم، توانسته‌ایم در کاهش آمار جان‌باختگان موفق باشیم اما برای ما قانع‌کننده نیست و حتی یک نفر هم که در تصادفات جان خود را از دست دهد، برای ما زیاد است. همچنین رئیس پلیس راهور انتظامی کشور، ادامه داد : سامانه یکپارچه رسیدگی به حوادث ناشی از تصادفات با کمک بیمه در حال راه‌اندازی است. وی گفت: یکی از قسمت‌های این سامانه، کروکی الکترونیک است. این کار در سال گذشته در استان قم به صورت صدرصد الکترونیکی انجام شد. رئیس پلیس راهور انتظامی کشور، گفت: با تبلت‌ها و ارتباطات آنلاین افسر از آخرین وضعیت وسیله نقلیه، مدت اعتبار بیمه و… مطلع می‌شود‌. وی با بیان اینکه با هماهنگی بیمه، چاپ اوراق بیمه از سال گذشته حذف شده، گفت: تجهیزات لازم برای اجرای طرح کروکی الکترونیک در کل کشور تهیه شده و هفت هزار تبلت خریداری شده است. همچنین داخل کشور سرورهای آن قرار دارد و حداکثر تا یکونیم ماه آینده این کار را در سراسر کشور عملیاتی کنیم. وی ادامه داد: سالانه دو هزار میلیارد برای تصادفات ساختگی پرداخت می‌شود و با این کار جلوی پرداخت این هزینه‌ها گرفته می‌شود و این حداقل مزایای طرح کروکی الکترونیک است. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اسقاط خودرو، گفت: آنچه که در قانون پیشبینی شده باید خودرو اسقاط شود اما شاهد صدور گواهی صوری اسقاط هستیم. روزبه‌روز ناوگان در حال گستردگی بیشتر است اما زیرساخت همان زیرساخت قبلی است. سردار هادیانفر؛ تصریح کرد: آنچه که اتفاق افتاده این است فردی به دیوان شکایت می‌کند تحت عنوان اینکه خودرو مادامی که معاینه فنی دارد استفاده شود. در حال‌حاضر خودروهایی با سن ۴۰ سال هم استفاده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: این تصمیم غلط است و دولت باید آن را اصلاح کند و مجلس آن را قانون کند و باید سن فرسودگی به سن ناوگان اضافه شود.