تلاش مجلس برای جایگزینی مجازات اعدام

تلاش مجلس برای جایگزینی مجازات اعدام محمدعلی‌پورمختار در خصوص ضرورت اصلاح قانون مربوط به مجازات اعدام، گفت: در خصوص اعدامیان بلاتکلیف در کشور آمار دقیق وجود ندارد، اما قطعاً آمار محکومان به اعدام در کشور بسیار کم‌تر از ۴هزار و ۵۰۰ نفر است. به گزارش خانه ملت، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای […]

تلاش مجلس برای جایگزینی مجازات اعدام

محمدعلی‌پورمختار در خصوص ضرورت اصلاح قانون مربوط به مجازات اعدام، گفت: در خصوص اعدامیان بلاتکلیف در کشور آمار دقیق وجود ندارد، اما قطعاً آمار محکومان به اعدام در کشور بسیار کم‌تر از ۴هزار و ۵۰۰ نفر است.

به گزارش خانه ملت، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در حال حاضر اصلاح و بازنگری مجازات اعدام در دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی است، تصریح کرد: تاکنون چند جلسه‌ برای این موضوع برگزار شده، برای اصلاح این مجازات از همه دستگاه‌های مرتبط نیز دعوت شده تا آمار و اطلاعات کارشناسی خود را به کمیسیون اعلام کنند.

وی با بیان این‌که عدم بازدارندگی و عدم تأثیر مجازات اعدام مسأله مورد نظر است، افزود: سعی شده تا آثار مختلف حذف احتمالی حکم اعدام از مجازات مجرمان موادمخدر بررسی دقیق شود البته در حال حاضر و در اجرا صحبتی از حذف مجازات اعدام نیست.

پورمختار با یادآوری این‌که طرح حذف اعدام از جرایم مبارزه با مواد مخدر در مجلس نهم تدوین و پیگیری شد، گفت: این طرح بلاتکلیف ماند و به نتیجه نرسید، از این رو در مجلس دهم کمیسیون قضایی و حقوقی به نحوی در ادامه همان طرح اما در قالب جدیدی به موضوع حذف اعدام پرداخته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر این‌که در اصلاح مجازات اعدام به دنبال بازدارندگی مجازات هستیم، ادامه داد: مواد مخدر آثار مخربی بر جامعه گذاشته و تهدید جدی نیز محسوب می‌شود، حساسیت‌های اصلاح بازنگری قانون مبارزه با مواد مخدر هم برای رفع نگرانی خانواده‌ها و اولیای مجرمان است بنابراین باید مجازاتی جایگزین شود که در جلوگیری از واردات، تولید و توزیع موادمخدر اثرگذار باشد.

وی با بیان این‌که مدیریت مصرف مواد مخدر تکلیفی بر عهده مسؤولان است، ادامه داد: در حوزه برخورد با مجرمان در شرایطی که قاچاقچیان مواد مخدر سودهای کلانی می‌برند و درآمد ناشی از فروش و قاچاق مواد مخدر هم نامشروع و از مسایل پولشویی است، باید قانون مجازات قاچاقچیان مواد مخدر برای اثرگذاری بیش‌تر اصلاح شود.

 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که اعدام یا حذف اعدام یا تبدیل آن به مجازات دیگر نیازمند بررسی علمی و کارشناسی است، گفت: اصلاح مجازات اعدام را باید به لحاظ شرعی مورد بررسی قرارداد، از این جهت مرکز تحقیقات قم وابسته به مجلس مقرر شده تا به‌طور دقیق موضوع را بررسی و دیدگاه فقها را ارایه کند، البته کسانی که اطلاعات و نظر کارشناسی در این زمینه دارند می‌توانند در اختیار کمیسیون قضایی و حقوقی قرار دهند.