مشارکت کارخانجات آسفالت دارای گواهینامه فنی در پروژه‌های راهسازی

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مشارکت کارخانجات آسفالت دارای گواهینامه فنی در پروژه‌های راهسازی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: پیاده‌سازی سیستم مدیریتی روسازی راه‌ها، ارایه گواهینامه فنی به کارخانجات تولید قیر و آسفالت و مشارکت کارخانجات آسفالت دارای گواهینامه فنی از مرکز […]

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

مشارکت کارخانجات آسفالت دارای گواهینامه فنی در پروژه‌های راهسازی

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: پیاده‌سازی سیستم مدیریتی روسازی راه‌ها، ارایه گواهینامه فنی به کارخانجات تولید قیر و آسفالت و مشارکت کارخانجات آسفالت دارای گواهینامه فنی از مرکز در تکمیل پروژه‌های راهسازی، دوجداره شدن تانکرهای حمل قیر، بازنگری و تدوین نشریات تخصصی و آیین‌نامه‌ها، بخشی از مهم‌ترین اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهران غلامی؛ با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به‌عنوان بازوی مطالعاتی و پژوهشی وزارت راه‌وشهرسازی همواره در حوزه‌های مختلف از جمله راهسازی ایفای نقش کرده است، افزود: یکی از فعالیت‌های این مرکز بهسازی رویه‌های آسفالت و چندین طرح مطالعاتی-پژوهشی که در نهایت در همکاری با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و همچنین آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به سرانجام رسیده است. غلامی؛ تأکید کرد: از مهم‌ترین فعالیت‌های سال‌های اخیر این مرکز، پیاده‌سازی سیستم مدیریت روسازی یا PMS که سال‌هاست در دنیا استفاده می‌شود. در ایران نیز از حدود ۲۰ سال پیش کارهای مطالعاتی، نرم‌افزاری آن انجام شده است. اما برای پیاده‌سازی و اجرای آن از حدود سال ۱۳۹۵ طی قرارداد مرکز تحقیقات با سازمان راهداری، مرکز تحقیقات موظف شد در همکاری با آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک این سامانه را پیاده‌سازی کند. وی ارزیابی و تأیید کارخانجات تولید قیر و آسفالت از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دانست و گفت: حدود دو سال است که مرکز تحقیقات گواهینامه فنی برای کارخانجات تولید قیر صادر می‌کند. کارخانجات نیز موظف هستند تا به مرکز مراجعه کنند و اطلاعات خود را در سامانه مرکز وارد کنند. مرکز تحقیقات نیز متخصصان خود را برای ارزیابی می‌فرستد و چنانچه ایردای در تولید آسفالت و تولید قیر وجود داشته باشد به آنها اعلام می‌شود. بعد از رفع مشکل این کارخانجات از سوی مرکز گواهینامه فنی دریافت می‌کنند. غلامی؛ اظهار داشت: تمامی ادارات کل راه‌وشهرسازی و سایر سازمان‌های وابسته به وزارت راه را در بخش‌های برون‌شهری مکلف هستند تا آسفالت و قیر خود را از کارخانجاتی تهیه کنند که محصولات آنها دارای گواهینامه فنی از مرکز است. هم‌اکنون تعداد زیادی از کارخانجات اینکار را انجام می‌دهند. کارخانجاتی که هنوز گواهینامه فنی دریافت نکرده‌اند محصولات آنها در پروژه‌های راهسازی و سایر پروژه‌های راه‌وشهرسازی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر را یکی دیگر از اقدامات این مرکز نام برد و تصریح کرد: از آنجا که قیر باید در دمای معینی حمل شود و سپس در کارخانجات و یا کارگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیردچرا که تانکرها تک جداره باعث از بین رفتن دما و کاهش کیفیت قیر تحویلی می‌شدند با تلاش‌های این مرکز در سال‌های گذشته تانکرهای حمل قیر دوجداره شد و هم‌اکنون تمامی تانکرهای حمل قیر دو جداره شده است. غلامی؛ در ادامه بازنگری نشریات تخصصی و آیین‌نامه‌ها را از دیگر اقدامات مرکز در سال‌های اخیر نامبرد و گفت: در این راستا بازنگری نشریات ۱۰۱، نشریه ۲۳۴، نشریه ۲۸۰ ، تدوین دستورالعمل استفاده از تراشه‌های آسفالت و همچنین دستورالعمل تعیین مقاومت لغزشی رویه راه‌ها در مرکز تحقیقات صورت گرفت البته تمامی بازنگری‌ها و تدوین‌ها توسط کمیته‌های تخصصی با همکاری نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، متخصصان بخش‌های خصوصی، انجام شده است. وی در پایان با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات مهمی که در سال‌های گذشته نجام شده، تدوین دستورالعمل استفاده از قیر براساس عملکرد است، افزود: در این دستورالعمل، نقشه پهنه‌بندی تهیه شده است بدین شیوه که چه نوع قیرهایی در چه نوع آب و هوا و اقلیم باید مورد استفاده قرار بگیرد تا بیشترین کارآیی، کیفیت و دوام را داشته باشد. هم‌اکنون نقشه پهنه‌بندی تهیه شده و در اختیار پیمانکاران، کارفرمایان و متخصصان قرار گرفته است.