آسیب‌پذیر‌ترین نقاط جهان در اثر تغییرات آب و هوایی کدامند

  گروهی از محققان نقشه‌ای را تدوین کردند که آسیب‌پذیر‌ترین نقاط جهان را در اثر تغییرات آب و هوایی نشان می‌دهد. به گزارش ایرنا از نیچر، این نقشه دارای مقیاس جدید موسوم به Vegetation Sensitivity Index است. محققان با استفاده از اطلاعات گردآوری شده از طریق ماهواره‌ها بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ میلادی، ۳ فاکتور […]

 

گروهی از محققان نقشه‌ای را تدوین کردند که آسیب‌پذیر‌ترین نقاط جهان را در اثر تغییرات آب و هوایی نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا از نیچر، این نقشه دارای مقیاس جدید موسوم به Vegetation Sensitivity Index است.

محققان با استفاده از اطلاعات گردآوری شده از طریق ماهواره‌ها بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ میلادی، ۳ فاکتور مختلف شامل دمای هوا، دسترسی به آب و پوشش ابری را برای هر منطقه به دست آوردند. سپس نحوه تغییر این شاخص‌ها را در طول زمان مطالعه و نمودار آن را ترسیم کردند. همچنین میزان پوشش گیاهی هر منطقه را در دوره زمانی مذکور بررسی کردند و با استفاده از اطلاعات به دست آمده توانستند حساس‌‌ترین مناطق زمین را در برابر تغییرات آب و هوا شناسایی کنند.

در این نقشه، سطح زمین به بخش‌هایی با مساحت ۳٫۲ کیلومتر مربع تقسیم شده و میزان حساسیت هر بخش در برابر تغییر آب و هوا مشخص شده است. مناطقی که با رنگ سبز مشخص شده‌اند، حساسیت کم‌تری دارند؛ به عبارت دیگر در برابر تغییرات دما، کاهش و افزایش میزان آب و بارندگی سازگاری بیش‌تری از خود نشان می‌دهند.

اما مناطقی که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند، نسبت به تغییرات آب و هوایی، بسیار حساس هستند و این تغییرات، پیامدهای سنگینی را در مناطق مذکور دارد. نیمه شمالی آمریکای جنوبی و منطقه اسکاندیناوی از اروپا جزو این مناطق هستند.

 

محققان در حال توسعه و بهبود این نقشه هستند و امیدوارند در آینده با استفاده از این نقشه درک بهتری از تأثیر تغییرات آب و هوا در مناطق جغرافیایی مختلف، به دست آورند.