حرفهای خودی و بیخودی استاندارد ۸۵ گانه! در خبرها آمده است که جناب مستطاب، سازمان استاندارد در مراسم رونمایی از خودروی جدید یکی از خودروسازان وطنی که لابد صددرصد ساخت داخل است و در کیفیت و کمیت بینظیر و یگانه دورانهاست، شرکت فرمودهاند و فرمایشاتی بس عمیق و ظریف در رابطه با رشد […]
حرفهای خودی و بیخودی
استاندارد ۸۵ گانه!
در خبرها آمده است که جناب مستطاب، سازمان استاندارد در مراسم رونمایی از خودروی جدید یکی از خودروسازان وطنی که لابد صددرصد ساخت داخل است و در کیفیت و کمیت بینظیر و یگانه دورانهاست، شرکت فرمودهاند و فرمایشاتی بس عمیق و ظریف در رابطه با رشد و افزایش استاندارد و پیشرفت و هدفگذاری برای بهترتر شدنها گفتهاند و بر رعایت استانداردهای ۸۵گانه اجباری و شاید هم اختیاری توصیهها فرموده و خروج خودروهای مشکلدار از خط تولید و رونماییهای اخیر را نشانهای از ارتقاء، جهش و رشد دانستهاند و قسعلیهذا…!
جای بسی خوشحالی و شکرگزاری است که دوقلوهای افسانهای خودروساز به چنان سطحی از کفایت و توانمندی رسیدهاند که باعث تعریف و تمجید و افتخارآفرینی برای ملک و میهن شدهاند و امید است آن استانداردهای ۸۵گانه مدنظر سازمان استاندارد را در همه خودروهای خود رعایت کنند و کار صرفاً بر روی کاغذ و دستورالعمل و ابلاغ باقی نماند و برای یکبار هم که شده است همانی شود که قرار است بشود، هرچند آرزو بر جوانان عیب نیست ولی باید بنشینیم تا صبح دولتمان بدمد!
اینجور که از فرمایشات و اقدامات متولیان و مسؤولان و ایضاً آییننامه و مصوبات واردات خودرو معلوم و مبرهن است ظاهراً تکلیف شده است که خودروهای وارداتی (که عجالتاً هنوز کسی آنها را رؤیت نکرده و احتمالاً تا پایان سال هم نخواهد دید) الا و لابد باید استانداردهای ۸۵گانه را داشته باشند وگرنه خوابش را ببینند که پایشان به بازار ایران برسد! بماند که بسیاری از خودروسازهای خارجکی در بیداری هم میل و اشتیاقی به بازار نوسانی و محدود و بگیر، نگیر و پر دستانداز ایران (با عنایت به آییننامه حی و حاضر) ندارند چه رسد که خواب شیرین خود را به کابوس ورود به ایران گره بزنند!
به هرحال اینکه خودروهای وارداتی باید استاندارد بالا و درجه یکی داشته باشند، حرفی نیست و اگر میخواستیم به کمتر از این قانع باشیم که الی ماشالا فَت و فراوان در کشور خود داریم، اما اینکه هنوز و بعد از هزار سال خودروسازی، یک نفر مسؤول و متولی از خیل سازندگان و کپیکارها و مسؤولان نظارتی و صمتی و استانداری و… حاضر نیست، پشت تریبون رفته سینه خود را صاف کرده و سر خود بالا گرفته و همچنانکه در لنز دوربینها نگاه میکند، اعلام بفرماید که خودروهای وطنی الزام و ابرام دارند که استانداردها را رعایت کنند وگرنه از فردا رنگ بازار را هم نخواهند دید ،چه رسد به حضور و فروش و کشف قیمت و صعود و نزول!
با اینحال، همچین سفت و سخت ایستادهایم که قام و قلم خودروساز خارجی که سیاهه بلند بالای استانداردهای پیش گفته را رعایت نکند، بشکنیم تا پایشان به خاک کشور هم نرسد چه رسد به بازار!
حالا مسؤولان اسم این را میگذارند قانون و مقررات و عمل به وظیفه و مُر قانون و الزامات بدیهی و غیرقابل گذشت استانداردهای ۸۵گانه، خب سلمنا حتماً صلاح مملکت خویش خسروان دانند ولی جسارتاً جناب هوشنگخان (خودمان را میفرماییم) به صدر تا ذیل این داستان مهربانی و لطف و مماشات با خودرو و ایضاً خودروساز وطنی و سخت و زبر و خشن بودن با خودرو غیروطنی و اجبار به داشتن استاندارد ۸۵گانه را، بیشتر داشتن استاندارد دوگانه میداند تا بدیهیات قانونی و تکالیف غیرقابل گذشت، نمیشود که از اینطرف آنجور و از آنطرف، بدجور!
شخصاً از این مباحث مافیا و رانت و باند و نفع و نشستن بر سر سفره چرب و شیرین و سنگاندازی و حمایت و هدایت و… خیلی سر در نمیآورم ولی هرچه هست و نیست، از اتفاق باید برای اینکه نشان دهیم برای جان و مال و روان مردم کشور، کرورکرور اعتبار و احترام و وسواس و اهمیت، قائل هستیم در این فقره هم اشداء علیالخودی و رحماء به ناخودی باشیم!
هوشنگخان
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.