به دنبال دریافت مجوز ترک‌تشریفات مناقصه جهت اجرای ۱۴۰ کیلومتر از راه‌آهن رشت-آستارا هستیم

معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به دنبال دریافت مجوز ترک‌تشریفات مناقصه جهت اجرای ۱۴۰ کیلومتر از راه‌آهن رشت-آستارا هستیم معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، با بیان اینکه جهت تکمیل پروژه راه‌آهن رشت-آستارا حدود ۸۰۰ میلیون یورو نیاز است، گفت: جهت اجرای ۱۴۰ کیلومتر باقیمانده این طرح پیگیر دریافت مجوز ترک‌تشریفات مناقصه […]

معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور

به دنبال دریافت مجوز ترک‌تشریفات مناقصه جهت اجرای ۱۴۰ کیلومتر از راه‌آهن رشت-آستارا هستیم

معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، با بیان اینکه جهت تکمیل پروژه راه‌آهن رشت-آستارا حدود ۸۰۰ میلیون یورو نیاز است، گفت: جهت اجرای ۱۴۰ کیلومتر باقیمانده این طرح پیگیر دریافت مجوز ترک‌تشریفات مناقصه برای عقد قرار داد با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء هستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس خطیبی؛ درباره تکمیل پروژه راه‌آهن رشت-آستارا، بیان کرد: همان‌طور که بارها از سوی وزیر راه هم اعلام شده، ما مصمم هستیم راه‌آهن ۱۶۲ کیلومتری رشت-آستارا را بسازیم و این پروژه را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور تلقی می‌کنیم و از این‌رو بحث مشارکت طرف‌های روسی یا حتی کشور آذربایجان هم در این خصوص مطرح است. وی با بیان اینکه فرآیند اجرایی در راه‌آهن رشت‌-آستارا از اواخر سال ۱۳۹۸ شروع شده و این کار متوقف نبوده است، افزود: تاکنون ۱۰ کیلومتر از بخش ابتدایی این راه‌آهن از سمت رشت زیرسازی شده و از سمت آستارا نیز حدود ۱۱ کیلومتر از مسیر را با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا عقد قرارداد کردیم و در دست اجراست. اکنون این موضوع مطرح است که کار اجرایی مربوط‌به حدفاصل بین این دو نقطه که حدود ۱۴۰ کیلومتر می‌شود را آغاز کنیم تا تمام طول این مسیر به دست اجراء برسد. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، ادامه داد: برای این موضوع ابتدا به عقد قرارداد نیاز بود که با ترک‌تشریفاتی که از سوی وزارت راه‌وشهرسازی برای سازمان برنامه و بودجه کشور در شهریورماه امسال ارسال شده، پیگیر هستیم که مجوز بگیریم و مطابق با ماده ۲۸ آیین‌نامه برگزاری مناقصات بتوانیم با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) عملیات اجرایی این محدوده را هم که هنوز شروع نشده، به‌صورت طرح و ساخت آغاز کنیم. خطیبی؛ با بیان اینکه برای تأمین منابع این پروژه روش‌های مختلفی را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: در سال‌های قبل تأمین بودجه از سوی چینی‌ها مطرح بود، در دوره‌ای با کشور آذربایجان به‌صورت مستقل مذاکره کردیم که نتوانستیم به نتیجه قطعی برسیم و هر کدام هم دلایلی داشتند، اما لازم بود مذاکره صورت گیرد که در نهایت منجر به نتیجه نشد، تا اینکه اخیراً بحث ورود کشور روسیه برای تأمین مالی و اینکه چطور می‌خواهد در این پروژه ایفای نقش کند مطرح شد. وی ادامه داد: دو ماه قبل هیأتی از راه‌آهن روسیه از راه‌آهن رشت-آستارا بازدیدی داشتند که تمام طول مسیر را دیدند و جلساتی برگزار کردند، نقشه‌های فنی مسیر در اختیارشان قرار گرفت و مقرر شد آنها ظرف دو ماه در مورد نحوه ورودشان به این پروژه اعلام نظر کنند. در این حدفاصل زمانی، سؤالاتی را مطرح کرده و از مبادی دیپلماتیک برای ما ارسال کردند، ما هم پاسخ‌های فنی اینها را تهیه کردیم و در دست ارسال داریم و این مذاکرات درحال انجام است و باید منتظر نقطه‌نظر طرف روسی باشیم که ببینیم نحوه ورودشان چطور خواهد و در بعد ساخت یا تأمین مالی ورود می‌کنند. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، خاطرنشان کرد: آنچه مصمم هستیم این است که این راه‌آهن ساخته شود، هم طرف روس این علاقه‌مندی را دارد و ما هم از سالیان قبل در برنامه‌مان بوده و داریم کارمان را پیش‌ می‌بریم، همچنین به جز منابع خارجی، برای تأمین از سوی منابع داخلی هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و آنها را هم به‌موازات پیش می‌بریم. در هر صورت همان‌طور که وزیر راه‌وشهرسازی گفتند، وزارت راه پای این پروژه ایستاده و هر طور شده، این پروژه را احداث خواهد کرد و به اتمام می‌رساند و برای تأمین منابع هم حتما اقدامات مؤثری صورت خواهد گرفت. خطیبی؛ درباره برآورد مالی و زمانی این پروژه، توضیح داد: تخمین ما این است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو برای احداث این پروژه هزینه نیاز است و مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیش‌بینی کرده‌ایم.